Kontrakt otrzyma Autostrada Południe, czyli konsorcjum firm Budimex, Cintra Concessiones i Ferrovial-Agroman. Budowa trasy ma kosztować ok. 2 mld euro. Budimex, który ma 5 proc. udziałów w konsorcjum i będzie realizować inwestycję, liczy, że co najmniej 50 proc. tej kwoty zapewni Europejski Bank Inwestycyjny. Wbrew wcześniejszym założeniom rządu do 2012 roku ma powstać tylko fragment trasy – do Częstochowy.
[wyimek]12 mld zł ma kosztować budowa 180 km A1 ze Strykowa do Pyrzowic i 90 km trasy A2 do Warszawy [/wyimek]
Niewykluczone, że tego samego dnia zostanie podpisana umowa na budowę 92-km odcinka trasy A2 spod Łodzi do Warszawy. To jednak okaże się w ostatniej chwili. O kontrakt ubiegają się Autostrada Południe i Autostrada Mazowsze. Ta ostatnia to mariaż Stalexportu i włoskiej Autostrade.
Na razie w wyścigu po kontrakt prowadzi Budimex. Parafowana przez spółkę umowa trafiła do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze w grudniu. W trakcie negocjacji AP zgodziła się wybudować trasę do 2012 r. Jednak w zamian wystąpiła o wyższą niż wcześniej opłatę za każde korzystające z niej auto, którą będzie wypłacać Skarb Państwa.
Autostrada Mazowsze negocjuje ostatnie szczegóły. Rozmowy z GDDKiA miały, jak przewidywał Mieczysław Skołożyński, wiceprezes Stalexportu, zakończyć się na początku stycznia. Rozmowy ostatniej szansy ze Stalexportem mają się odbyć dziś lub w czwartek rano. – Minister nie upiera się przy podpisaniu obu umów jednocześnie – powiedział „Rz” jeden z rządowych urzędników.