Jak mieć zyski w środku kryzysu

Kilku producentów aut ma szanse na dobre wyniki. Fiat, BMW, Volkswagen i Daimler korzystają z tego, że nie czekały z cięciem kosztów

Publikacja: 05.03.2009 02:37

Paolo Pinifarina, projektant aut, i prezes Tata Motors Ratan Tata przed nowym modelem auta z Indii –

Paolo Pinifarina, projektant aut, i prezes Tata Motors Ratan Tata przed nowym modelem auta z Indii – Tata Prima

Foto: Reuters

Kiedy rok temu niemiecki BMW ogłaszał wyniki – które pozytywnie zaskoczyły analityków – prezes koncernu nieoczekiwanie zapowiedział ostre cięcie kosztów, w tym również zatrudnienia. W środowisku wtedy zawrzało, ale mówiono, że mądra firma tak właśnie postępuje. Tnie koszty, kiedy jest najlepiej, a nie wówczas, gdy ma nóż na gardle.

Podobnie robiły Fiat, Daimler i Volkswagen oraz europejski Ford. Teraz te cztery koncerny nie tylko spodziewają się zysku za rok 2008, ale też mają sporą szansę, by dodatni wynik utrzymać też w 2009 r.

Nawet biorąc pod uwagę to, że tegoroczny zysk będzie zapewne o połowę mniejszy od zeszłorocznego i o wiele niższy od wyników za doskonały 2007 rok – będzie to ewenement. Zdaniem analityków Citigroup łączny zysk europejskich producentów za 2008 r. będzie o 9 mld euro niższy niż w 2007 r. Rok 2009 będzie jeszcze gorszy – według tych samych analityków trzeba będzie jeszcze ciąć kolejnych 15 proc. kosztów. Bardziej pesymistyczni są specjaliści od rynków motoryzacyjnych w Goldman Sachs, którzy przewidują spadek zysku aż o 20 proc.

Fiat, BMW i Daimler podkreślają, że ich zysk jest ciężko wypracowany. Rzecznik Daimlera Thomas Froehlich nie ukrywa, że oszczędności dosięgną także kooperantów, a robotnicy w fabrykach koncernu będą musieli podzielić się pracą – czyli pracować krócej. Czarno wygląda przyszłość pracowników na umowach okresowych. Drastycznie zostaną też obcięte wydatki na usługi zewnętrzne – prawników, konsultantów. Zarząd Daimlera musi zapomnieć o jakichkolwiek podwyżkach płac.

Zdrowe koncerny nie planują też w tym roku wielkich premier. Podczas salonu w Genewie pokazują raczej udoskonalone wersje starych hitów niż całkowicie nowe modele, które miałyby zawojować rynek. Ich ekspozycje także stały się ofiarą oszczędnościowych programów. Część firm zamiast aut wystawia ich gigantyczne zdjęcia, bo to mniej kosztuje.

Fiat, BMW, Daimler i Volkswagen będą musiały sobie radzić nie tylko z kosztami, ale i z pozaeuropejską konkurencją. Wprawdzie w Genewie nie widać agresywnych dotychczas Chińczyków, ale coraz większe zainteresowanie budzą ekspozycje indyjskiego Taty i koreańskiej Kia. Obie firmy proponują auta znacząco tańsze od europejskich weteranów. Ratan Tata do dostosowania swoich modeli na rynek europejski zaangażował europejskich specjalistów, a jego model Indica wygląda interesująco.

Bardzo nowoczesny wygląd – oprócz atrakcyjnej ceny – ma też nowa kia, której produkcja ruszy wkrótce w czeskiej fabryce Hyundaia. Po sukcesie ceeda może to być kolejny model, który zdobędzie popularność na europejskim rynku. Przy tym i Kia i Tata także będą miały w tym roku zyski, a oba koncerny zaczynają traktować rynek europejski jako priorytetowy.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=d.walewska@rp.pl]d.walewska@rp.pl[/mail][/i]

Kiedy rok temu niemiecki BMW ogłaszał wyniki – które pozytywnie zaskoczyły analityków – prezes koncernu nieoczekiwanie zapowiedział ostre cięcie kosztów, w tym również zatrudnienia. W środowisku wtedy zawrzało, ale mówiono, że mądra firma tak właśnie postępuje. Tnie koszty, kiedy jest najlepiej, a nie wówczas, gdy ma nóż na gardle.

Podobnie robiły Fiat, Daimler i Volkswagen oraz europejski Ford. Teraz te cztery koncerny nie tylko spodziewają się zysku za rok 2008, ale też mają sporą szansę, by dodatni wynik utrzymać też w 2009 r.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej