Rating w cenie

Rośnie zainteresowanie oceną wiarygodności. Powód? Zdobycie potrzebnego finansowania staje się wtedy prostsze

Publikacja: 01.04.2009 04:26

Wartość papierów nieskarbowych w Polsce

Wartość papierów nieskarbowych w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

– Znacznie wzrosło zainteresowanie naszymi produktami – mówi Mirosław Dudziński, dyrektor w Fitch Polska. Potwierdzają to przedstawiciele innej agencji ratingowej. – Obserwujemy istotny wzrost zainteresowania ratingami (oceną wiarygodności kredytowej) ze strony banków, przedsiębiorstw, samorządów. Zarówno w Polsce, jak i w całym regionie. Niedawno przyznaliśmy rating A2 dla pierwszego w historii polskich samorządów programu EMTN (euroobligacje – od red.) miasta Warszawy. Ze względu na spodziewany wzrost emisji na rynku obligacji największe zainteresowanie wykazują samorządy i przedsiębiorstwa – mówi Anna Jełowicka z agencji Moody’s.

W czasie gdy gospodarki szybko rosną, rating jest dobrym narzędziem, by taniej pozyskać finansowanie. A papiery dłużne, które mają taką ocenę, szybciej zdobywają nabywców. W dobie kryzysu dzięki ratingowi firma czy samorząd często w ogóle zyskuje szansę zdobycia finansowania. – Dziś uczestnicy rynku coraz częściej potrzebują wsparcia w postaci ratingu – ocenia Anna Jełowicka.

Właśnie ratingu oczekują inwestorzy, gdy planują kupić papiery firmy czy samorządu. Jak mówi Mirosław Dudziński, w Europie w ciągu dwóch pierwszych miesięcy przedsiębiorstwa i samorządy wyemitowały obligacje na kwotę 130 mld euro. To prawie tyle, co w całym ubiegłym roku. – Inwestorzy doszli do wniosku, że papiery nieskarbowe są bardziej dochodowe i interesujące niż skarbowe – dodaje. Tylko trzy emisje przeprowadzone w Europie w ciągu stycznia i lutego nie miały ratingu.

Na ocenę wiarygodności kredytowej patrzą też niektóre banki w Polsce, udzielając finansowania. – Banki mniej chętnie udzielają dziś kredytów. Jeśli już to robią, oczekują większych zabezpieczeń i marż. Inaczej było jeszcze półtora roku, dwa lata temu – mówi Mirosław Dudziński.

Stąd też polskie firmy chętniej rozważają emisję obligacji i dlatego rośnie zapotrzebowanie na ratingi. – Taka ocena pokazuje, że firma chce być transparentna – tłumaczy dyrektor w Fitch. Obecnie o nadanie ratingu ubiega się m.in. PGE.

Jaki jest koszt zdobycia ratingu? Dla firmy, która stara się o ocenę inwestycyjną, może to być wydatek rzędu 30 – 50 tys. euro rocznie. Jednorazowo musi się też ona liczyć z opłatą od emisji. To zwykle 4 – 5 pkt bazowych od jej wartości. Dla samorządu to niższy wydatek, bo zwykle 50 – 100 tys. zł rocznie.

Mirosław Dudziński przyznaje, że trwający kryzys spowodował, że oceniając spółkę, agencja większą uwagę zwraca na jej płynność, analizuje, czy w ciągu roku – półtora zapadają jakieś zobowiązania i czy spółka ma już zagwarantowaną możliwość zrolowania lub spłacenia tego zadłużenia.

Także samorządy i ich spółki komunalne chętniej się starają obecnie o rating (niedawno uzyskało je m.in. województwo dolnośląskie czy miasto Zabrze). Za jego zdobyciem nie tylko stoi planowana emisja papierów. Domagają się go też międzynarodowe instytucje, jak np. Europejski Bank Inwestycyjny czy Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, które finansują samorządy. Posiadanie ratingu zmniejsza wymogi związane z zabezpieczeniem.

– Znacznie wzrosło zainteresowanie naszymi produktami – mówi Mirosław Dudziński, dyrektor w Fitch Polska. Potwierdzają to przedstawiciele innej agencji ratingowej. – Obserwujemy istotny wzrost zainteresowania ratingami (oceną wiarygodności kredytowej) ze strony banków, przedsiębiorstw, samorządów. Zarówno w Polsce, jak i w całym regionie. Niedawno przyznaliśmy rating A2 dla pierwszego w historii polskich samorządów programu EMTN (euroobligacje – od red.) miasta Warszawy. Ze względu na spodziewany wzrost emisji na rynku obligacji największe zainteresowanie wykazują samorządy i przedsiębiorstwa – mówi Anna Jełowicka z agencji Moody’s.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?