Specjalnie budowana linia technologiczna ma kosztować włoskie Avio – partnera General Electric, silnikowego giganta z USA – prawie 100 mln zł. Na produkcję istotnego modułu potężnego silnika GEnx 2B – tzw. część stałą turbiny niskiego ciśnienia – bielska fabryka będzie miała wyłączność.
Sukces jest podwójny, bo to właśnie inżynierowie z polskiego centrum badawczo-rozwojowego we współpracy z konstruktorami GE zaprojektowali urządzenie i doprowadzili do jego wdrożenia. A jeszcze w zeszłym roku trwały ostre testy i skomplikowane procedury wdrażania turbinowego modułu nowego silnika.
– W ciągu dwóch najbliższych lat zainwestujemy w nową linię technologiczną tyle, ile do tej pory w sumie wydaliśmy na zbudowanie całego biznesu Avio w kraju, czyli 100 mln zł – przyznaje Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska.
Polski oddział włoskiego koncernu na początku obecnej dekady stworzył w Bielsku-Białej fabrykę produkującą łopatki turbin, a w ostatnich latach rozwinął inżynierskie centrum zatrudniające 75 konstruktorów. Po uruchomieniu produkcji modułów silnika GEnx 2B firma, w której obecnie pracuje 350 osób, zwiększy zatrudnienie o kilkudziesięciu nowych pracowników. Avio Polska ma już zagwarantowane 30 mln zł dotacji unijnej na dofinansowanie inwestycji. Środki mają pochodzić z programu „Innowacyjna gospodarka”. – Czekamy na podpisanie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości – mówi Krystowski.
Włoski koncern Avio to światowy potentat w produkcji przekładni lotniczych, napędów turbinowych i jeden z dostawców silników do europejskich rakiet kosmicznych Ariane. Roczne przychody koncernu, który ma w Europie również sieć zakładów remontujących myśliwce F-16, sięgnęła w 2008 r. 1,6 mld euro.