Silniki boeingów prosto z Bielska

W Bielsku-Białej w fabryce Avio powstawać będą części najnowszych silników do boeingów

Publikacja: 20.05.2009 05:41

Bielskie Avio współtworzy silniki, które znajdą zastosowanie w największych samolotach Boeinga. Na z

Bielskie Avio współtworzy silniki, które znajdą zastosowanie w największych samolotach Boeinga. Na zdjęciu jumbo jet B 747

Foto: BOEING

Specjalnie budowana linia technologiczna ma kosztować włoskie Avio – partnera General Electric, silnikowego giganta z USA – prawie 100 mln zł. Na produkcję istotnego modułu potężnego silnika GEnx 2B – tzw. część stałą turbiny niskiego ciśnienia – bielska fabryka będzie miała wyłączność.

Sukces jest podwójny, bo to właśnie inżynierowie z polskiego centrum badawczo-rozwojowego we współpracy z konstruktorami GE zaprojektowali urządzenie i doprowadzili do jego wdrożenia. A jeszcze w zeszłym roku trwały ostre testy i skomplikowane procedury wdrażania turbinowego modułu nowego silnika.

– W ciągu dwóch najbliższych lat zainwestujemy w nową linię technologiczną tyle, ile do tej pory w sumie wydaliśmy na zbudowanie całego biznesu Avio w kraju, czyli 100 mln zł – przyznaje Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska.

Polski oddział włoskiego koncernu na początku obecnej dekady stworzył w Bielsku-Białej fabrykę produkującą łopatki turbin, a w ostatnich latach rozwinął inżynierskie centrum zatrudniające 75 konstruktorów. Po uruchomieniu produkcji modułów silnika GEnx 2B firma, w której obecnie pracuje 350 osób, zwiększy zatrudnienie o kilkudziesięciu nowych pracowników. Avio Polska ma już zagwarantowane 30 mln zł dotacji unijnej na dofinansowanie inwestycji. Środki mają pochodzić z programu „Innowacyjna gospodarka”. – Czekamy na podpisanie umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości – mówi Krystowski.

Włoski koncern Avio to światowy potentat w produkcji przekładni lotniczych, napędów turbinowych i jeden z dostawców silników do europejskich rakiet kosmicznych Ariane. Roczne przychody koncernu, który ma w Europie również sieć zakładów remontujących myśliwce F-16, sięgnęła w 2008 r. 1,6 mld euro.

Polski oddział Avio, który na początku dekady zaczynał w Bielsku od niewielkiej szlifierni łopatek turbinowych i 150-osobowej załogi, dziś należy do najbardziej ekspansywnych przedsiębiorstw wprowadzających nowe technologie na rynku lotniczym. W 2008 roku jego przychody przekroczyły 160 mln zł.

Avio Polska i Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 z Zielonki (remontują silniki samolotów bojowych) utworzyły w zeszłym roku konsorcjum: Polską Grupę Silnikową Polonia Aero, która przygotowuje się do przejęcia remontów silników wojskowych samolotów transportowych Casa, naprawianych dotąd u hiszpańskiego producenta EADS Casa. Ostatnio AP wygrała przetarg na serwisowanie i remonty silników floty samolotów ATR eksploatowanych przez PLL LOT.

Włoskie Avio to nie tylko produkty dla lotnictwa. Firma dostarczyła turbinowy napęd do najnowszego polskiego okrętu – korwety Gawron, budowanej właśnie w gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej.

Specjalnie budowana linia technologiczna ma kosztować włoskie Avio – partnera General Electric, silnikowego giganta z USA – prawie 100 mln zł. Na produkcję istotnego modułu potężnego silnika GEnx 2B – tzw. część stałą turbiny niskiego ciśnienia – bielska fabryka będzie miała wyłączność.

Sukces jest podwójny, bo to właśnie inżynierowie z polskiego centrum badawczo-rozwojowego we współpracy z konstruktorami GE zaprojektowali urządzenie i doprowadzili do jego wdrożenia. A jeszcze w zeszłym roku trwały ostre testy i skomplikowane procedury wdrażania turbinowego modułu nowego silnika.

Biznes
Trump rozmawia z Putinem. Nowy pakt UE–Wielka Brytania
Biznes
Król jest tylko jeden. Ten czołg dominuje w Europie
Biznes
Umowa na czołgi K2 w końcu na finiszu. UE wymierza cios Ukrainie
Biznes
Czołgi K2 wreszcie na finiszu. Miało być szybko, wyszło jak zwykle
Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska