Wydatki państwa na budowę nowych torów i dofinansowanie przewozów wyniosą w przyszłym roku wyniosą ponad 2,9 mld zł.

Ponad 642 mln zł z środków budżetowych w 2010 roku ma zostać przeznaczone na dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich. Kwota 380 mln zł, czyli taką samą jak w tym roku zostanie przyznana na rekompensaty za bilety ulgowe, 240 mln zł, również tyle samo co w 2009 roku to kwota przeznaczona na dotacje do przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych. Te pieniądze przypadną spółką PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne.

Dodatkowo PKP Intercity ma zagwarantowane 22,6 mln zł z środków unijnych na zakup pociągów. Ta inwestycje znajduje się na liście inwestycji kluczowych dla gospodarki dofinansowanych w ramach rządowego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wydatki na infrastrukturę kolejową mają zamknąć się w 2010 roku kwotą w sumie 2,5 mld zł. Budżet zapewni 2,13 mld zł (z tego 1,93 mld zł to wpływu z akcyzy), dotacje unijne — 174 mln zł.

Na remonty i utrzymanie torów PKP PLK dostanie w przyszłym 850 mln zł. Kolejne 980,3 mln zł to dotacja na inwestycje realizowana na liniach o państwowym znaczeniu, czyli modernizację m. in. torów z Warszawy do Gdyni czy z Wrocławia do Poznania.

Spółka PKP SA otrzyma prawie 103 mln zł na przebudowę 32 dworców kolejowych. Będzie to pierwszy rok w którym będzie miała na ten cel do dyspozycji środki budżetowe.