– Lista obszarów chronionych to jasna informacja dla inwestorów co do zasad postępowania na terenach naturowych, a w rezultacie odblokowanie wielu ważnych inwestycji w kraju – podkreśla Maciej Nowicki, minister środowiska.
Unijny program przewiduje ochronę cennych i rzadkich gatunków roślin i zwierząt, przede wszystkim ptaków. Nie jest przeszkodą dla realizacji inwestycji, ale nakłada na nie dodatkowe wymogi. Jeżeli droga przebiega przez obszar Natura 2000, inwestor musi zrekompensować ingerencję w teren, np. zasadzić określoną liczbę drzew. Dopóki obszar nie jest wyznaczony, niemożliwe jest np. określenie poziomu kompensacji. Nie dało się zatem prowadzić żadnych prac.
Kolejarze i drogowcy liczą, że znajomość ostatecznej listy obszarów Natura 2000 pozwoli im przyspieszyć realizację inwestycji. – Kilka naszych kluczowych projektów jest wstrzymanych z uwagi na brak decyzji środowiskowych – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. – Na decyzję w przypadku torów z Poznania do Szczecina czekamy od 2006 roku, na początku 2008 roku wystąpiliśmy o wydanie decyzji środowiskowych dotyczących linii z Warszawy do Tłuszcza czy z Poznania do Szczecina.
Drogowcy mieli problemy m.in. przy budowie drogi ekspresowej nr 7 z Płońska do Warszawy, gdzie potencjalnym obszarem Natura 2000 była Kampinoska Dolina Wisły, ekspresowej „ósemki” z Sycowa do Kępna czy trasy S19 z Kraśnika do Stobiernej, gdzie obszary naturowe mogły się pojawić w Dolinie Dolnego Sanu czy na Uroczyskach Puszczy Sandomierskiej. – Znika problem wielu wstrzymanych projektów. Znamy wreszcie procedury, jakie musimy zastosować w trakcie inwestycji – mówi Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi tu m.in. o rozwiązania inżynierskie związane z ochroną zwierząt.
Łączna wartość wstrzymywanych dotąd przedsięwzięć infrastrukturalnych może wynosić ok. 5 mld zł.