Rosną wydatki Polaków na ekożywność

W 2009 r. będą o ok. 20 proc. wyższe niż rok temu – szacują firmy i przygotowują się na dalszy wzrost

Publikacja: 25.11.2009 02:31

Do lipca działalność na rynku ekożywności zgłosiło kolejnych 31 firm. Ich liczba mogłaby być większa

Do lipca działalność na rynku ekożywności zgłosiło kolejnych 31 firm. Ich liczba mogłaby być większa, gdyby nie brak surowców. ?

Foto: Rzeczpospolita

– Na rynku żywności ekologicznej nie widać skutków kryzysu – uważa Artur Tymiński, wiceprezes Symbio, czołowego producenta ekożywności w Polsce notowanego na NewConnect. W ciągu trzech kwartałów 2009 r. firma ta zwiększyła przychody o 24 proc.

– Obecnie nasza sprzedaż jest o niemal 100 proc. wyższa niż na początku tego roku – mówi Robert Saluda, prezes mleczarni EkoŁukta, która weszła na rynek żywności ekologicznej na przełomie 2008 i 2009 r. Wyjaśnia, że wzrost sprzedaży to nie tylko efekt pojawienia się produktów firmy w kolejnych sieciach handlowych, ale także rosnących zamówień sklepów, z którymi współpraca zaczęła się wcześniej.

Tradycyjnie, najwięcej żywności ekologicznej, która jest o kilkadziesiąt proc. droższa od konwencjonalnej, kupują mieszkańcy dużych miast. – Planowaliśmy, że w tym roku uda się nam zwiększyć sprzedaż o ok. 50 proc. Okazuje się, że poza największymi miastami popyt na produkty ekologiczne nadal rośnie wolniej niż zakładaliśmy – mówi Sławomir Chłoń, prezes notowanej na NewConnect spółki Organic Farma Zdrowia. Ponadto z powodu osłabienia złotego w pierwszej połowie roku firma ta ograniczyła import. Jednak jej zarząd nie ma powodów do narzekań. W tym roku przychody Organic Farmy Zdrowia powinny się zwiększyć o jedną trzecią.

Według różnych szacunków Polacy wydają na ekologiczne produkty (wytworzone z surowców wyprodukowanych bez udziału środków chemicznych) 300 – 600 mln zł rocznie. Zdaniem producentów i dystrybutorów to dopiero początek szybkiego rozwoju tego rynku. – W ciągu trzech lat wydatki Polaków na żywność ekologiczną powinny przekroczyć 1 mld zł, a za dziesięć lat powinny sięgnąć 6 mld zł – szacuje Chłoń. Jego firma zamierza przygotować się na boom. Oprócz własnych sklepów (ma ich obecnie 19) chce także rozwijać sieć franczyzową. W 2010 r. mogłoby powstać w ten sposób dziesięć sklepów, a w kolejnych latach miałoby przybywać ich po kilkadziesiąt rocznie. Obecnie Organic prowadzi rozmowy z inwestorami finansowymi, od których chce pozyskać pieniądze na realizację planów.

Negocjuje z inwestorami także Symbio. – Jeżeli nie uda się nam ich sfinalizować, to przeprowadzimy emisję akcji w pierwszym kwartale 2010 r. – mówi Tymiński. Nie zdradza, jaką kwotę jego firma chciałaby pozyskać z oferty. Pieniądze są jej potrzebne, m.in. na zwiększenie liczby produktów na rynku krajowym. Obecnie jego udział w przychodach Symbio wynosi niecałe 20 proc. Spółka chce, aby sięgnął 50 proc.

Przedstawiciele branży są zgodni, że Polacy kupują coraz chętniej ekożywność, ponieważ ich wiedza na jej temat jest coraz większa. Ponadto przybywa sklepów i sieci handlowych oferujących ekożywność, a krajowe przetwórnie zwiększają liczbę produktów. – Do niedawna firmy zajmowały się głównie konfekcjonowaniem ziaren, obecnie oferta jest bardziej rozbudowana – uważa Marek Kubara, właściciel firmy Ekoprodukt. W 2009 r. jej przychody mają zwiększyć się o 15 – 20 proc.

– Na rynku żywności ekologicznej nie widać skutków kryzysu – uważa Artur Tymiński, wiceprezes Symbio, czołowego producenta ekożywności w Polsce notowanego na NewConnect. W ciągu trzech kwartałów 2009 r. firma ta zwiększyła przychody o 24 proc.

– Obecnie nasza sprzedaż jest o niemal 100 proc. wyższa niż na początku tego roku – mówi Robert Saluda, prezes mleczarni EkoŁukta, która weszła na rynek żywności ekologicznej na przełomie 2008 i 2009 r. Wyjaśnia, że wzrost sprzedaży to nie tylko efekt pojawienia się produktów firmy w kolejnych sieciach handlowych, ale także rosnących zamówień sklepów, z którymi współpraca zaczęła się wcześniej.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca