Saab zostaje w General Motors

Szwedzki producent samochodów sportowych Koenigsegg zrezygnował wczoraj z kupna Saaba

Publikacja: 25.11.2009 05:41

Koenigsegg wycofał się w pięć miesięcy po podpisaniu z GM wstępnej umowy kupna. – Walczyliśmy tak długo, jak mogliśmy. Teraz jednak czujemy, że czas upłynął, byśmy na 100 procent mogli wierzyć w wyznaczony plan – powiedział Christian von Koenigsegg dziennikowi „Dagens Industri”.

Zapewniał też, że wstrzymanie transakcji nie ma nic wspólnego z finansami. Nie chciał jednak wskazać, co w procesie kupna się nie powiodło. Ocenił tylko, że „ogólnie proces nie posuwał się w takim tempie, jak powinien”. Przyznał jednak, że Koenigsegg był blisko rozstrzygnięcia. – Nie mieliśmy dokładnej daty, kiedy to mogło być zakończone, ale w tym czasie Saab krwawi. Im dłużej odsuwana jest transakcja, tym bardziej ekonomiczne perspektywy będą trudne do przewidzenia – dodał. Wraz z Koenigseggiem występował chiński Beijing Auto, BAIC, który obiecywał wesprzeć Saaba kilkoma miliardami koron szwedzkich.

[wyimek]3 mld koron strat miał Saab w ubiegłym roku. Podobnie ma być w tym[/wyimek]

GM zamierzał zamknąć sprzedaż Saaba do końca roku. Teraz losy Saaba znajdują się całkowicie w rękach GM, właściciela spółki. Amerykanie podkreślają, że nie ma innych ofert i że perspektywy dla Saaba nie napawają optymizmem.

Straty Saaba w ubiegłym roku wyniosły 3 mld koron szwedzkich (ok. 430 mln dol.). Podobny bilans prognozuje się na ten rok. 21 października Europejski Bank Inwestycyjny przyznał Saabowi 4 mld koron szwedzkich pożyczki na rozwój techniki w dziedzinie ekologii i bezpieczeństwa. Jako gwarant kredytu miał wystąpić rząd. Od 1990 r., kiedy GM stał się właścicielem Saaba, spółka ma straty. W latach 90. GM podzielił się nimi z ówczesnym współwłaścicielem marki.

Według umowy z czerwca, jeżeli cała transakcja skończy się fiaskiem, wszystkie punkty sprzedaży Saaba w USA zostaną zamknięte.

Koenigsegg wycofał się w pięć miesięcy po podpisaniu z GM wstępnej umowy kupna. – Walczyliśmy tak długo, jak mogliśmy. Teraz jednak czujemy, że czas upłynął, byśmy na 100 procent mogli wierzyć w wyznaczony plan – powiedział Christian von Koenigsegg dziennikowi „Dagens Industri”.

Zapewniał też, że wstrzymanie transakcji nie ma nic wspólnego z finansami. Nie chciał jednak wskazać, co w procesie kupna się nie powiodło. Ocenił tylko, że „ogólnie proces nie posuwał się w takim tempie, jak powinien”. Przyznał jednak, że Koenigsegg był blisko rozstrzygnięcia. – Nie mieliśmy dokładnej daty, kiedy to mogło być zakończone, ale w tym czasie Saab krwawi. Im dłużej odsuwana jest transakcja, tym bardziej ekonomiczne perspektywy będą trudne do przewidzenia – dodał. Wraz z Koenigseggiem występował chiński Beijing Auto, BAIC, który obiecywał wesprzeć Saaba kilkoma miliardami koron szwedzkich.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca