Jednocześnie budżet na inwestycje w transportową sieć transpeuropejską został zwiększony o 172 mln euro. O wsparcie można ubiegać się zarówno do projektów rocznych jak i wieloletnich. Jak powiedział Siim Kallas, unijny komisarz do spraw transportu, wsparcie może zostać przeznaczone m.in. na dofinansowanie budowy i rozbudowy autostrad morskich. – Program TEN-T realizowany w 2010 roku wspiera transport ekologiczny, ma przyczynić się do rozszerzenia współpracy w zakresie rozwoju infrastruktury z partnerami prywatnymi — dodał Kallas.
Po ostatnim wsparciu, budżet programu TEN-T na lata 2007 — 2013 zwiększył się do 7,16 mld euro. Dofinansowanych ma zostać około 300 projektów realizowanych we wszystkich krajach członkowskich Wspólnoty Europejskiej. W Polsce o dofinansowanie mogą ubiegać się te gminy czy spółki samorządowe, które nie dostały wsparcia w ramach rządowego programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 — 2013.
W tym roku na dofinansowanie projektów wieloletnich Bruksela przeznaczyła 115 mln euro, z tego wsparcia autostrad morskich wynosi 85 mln euro, kolejne 20 mln euro może zostać wydane na wody śródlądowe i 20 mln euro na rozwój systemu zarządzania przestrzenią powietrzną. Budżet na projekty roczne to 77 mln euro. Zgłoszenia o dofinansowanie przyjmowane są do końca sierpnia.
Ze wsparcia z budżetu TEN-T można korzystać na rozwój sieci Transeuropejskiej. Jej zakres określa Bruksela. Polska ubiega się o rozbudowę sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej). Obecnie obejmuje on 4,8 tys. km dróg, 5,2 tys. km torów, osiem lotnisk i cztery porty morskie. Resort infrastruktury chce ją rozszerzyć o kolejne 2,5 tys. km dróg, 1,8 tys. km torów kolejowych w tym m.in. projektowaną linię kolejową dużych prędkości z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia z wyjściem na Berlin i Pragę. Na liście TEN-T mają przybyć również dwa lotniska (w Łodzi i w Bydgoszczy) oraz o port morski w Policach. Ostateczny kształt nowej sieci transeuropejskiej mamy poznać w tym roku.