W tej grupie znalazło się 17 firm, w tym dziewięć polskich i osiem zagranicznych i mieszanych, które generowały łącznie 1,44 mld zł przychodu (prawie 13 proc. całości). Można uznać, że znaleźli się tutaj najwięksi „wygrani” kryzysu. Przychody wzrosły o 11 pp. (110 proc.) w wyniku zdecydowanego wzrostu przychodów firm zagranicznych i mieszanych (132 proc.), przy pięciopunktowym (95 proc.) spadku przychodów w grupie firm polskich. Firmy te zatrudniały prawie 4200 osób (14 proc. całości), co stanowi wzrost o 4 pp. (104 proc.) w stosunku do 2008 r. Zdecydowany wzrost zatrudnienia widoczny był w firmach zagranicznych i mieszanych (132 proc.), gdy w firmach polskich nastąpił spadek (o 5 pp.). Jedna firma generowała średnio 85 mln zł (110 proc.), przy czym wielkość przychodów polskiej firmy (85 mln zł) była tylko nieco wyższa od przychodów firmy zagranicznej i mieszanej (84 mln zł). Zdecydowanie wyższy był natomiast przychód w przeliczeniu na jednego zatrudnionego w firmach zagranicznych i mieszanych (518 tys. zł, wzrost o 2 pp.) niż w firmach polskich (264 tys. zł), przy średniej dla tej grupy firm – 342 tys. zł. Zdecydowane różnice na rzecz firm zagranicznych i mieszanych można było zauważyć w przypadku rentowności zatrudnienia, prawie pięciokrotnie wyższej (32,4 tys. zł, wzrost o 9 pp.,) niż dla firm polskich (6,6 tys. zł, spadek o 25 pp.). Różnica nie była aż tak duża przy wyliczeniach średniego zysku przypadającego na jedną firmę: dla firm zagranicznych i mieszanych wartość ta wyniosła 2,7 mln zł (wzrost o 34 pp.), dla polskich – 1,8 mln zł (spadek o 36 pp.!). Średnio na jedną firmę w tej grupie przypadało 2 mln zł zysku brutto (spadek o 21 pp.).
[srodtytul]Grupa firm o przychodach od 10 mln zł do 50 mln zł[/srodtytul]
W tej grupie znalazły się 23 firmy, cztery – o kapitale zagranicznym i mieszanym, i 19 polskich. Suma przychodów firm w tej grupie to ponad 660 mln zł (5 proc. całości), a liczba zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wynosi 1735 osób (prawie 6 proc. całości). Wartość przychodów analizowanych firm uległa obniżeniu o 6 pp. (94 proc.), przy czym różnica między firmami polskimi i zagranicznymi i mieszanymi była niewielka (0,9 pp., większy spadek przychodów był w firmach zagranicznych). Jedna firma generowała średnio w tej grupie 29 mln zł (spadek o 6 pp.), w tym: zagraniczna
28 mln zł i polska 29,1 mln zł. Większe różnice występowały w przypadku wielkości przychodów przypadających na jednego zatrudnionego. Gdy średnio wartość ta ukształtowała się na poziomie 388 tys. zł, to w polskich firmach wyniosła 417 tys. zł spadek o 7 pp.), a w zagranicznych – 334 tys. zł (spadek o 1 pp.). Warto zauważyć, że w tej grupie większe spadki sprzedaży zanotowano w działalności pozostałej, którą również, na zasadzie dywersyfikacji ryzyka, prowadzą przedsiębiorstwa. Zyski rosły zarówno w polskich firmach (9 pp.), jak również w firmach zagranicznych i mieszanych (aż 3,5-krotnie), średnio – zysk wzrósł o 22 pp. W przeliczeniu na firmę ukształtował się na poziomie 1,1 mln zł, w firmach polskich – 1,1 mln zł, w zagranicznych i mieszanych – 0,9 mln zł. Rentowność zatrudnienia wyniosła średnio 15,4 tys. zł, dla polskich firm 16,4 tys. zł, natomiast dla zagranicznych i mieszanych – 11,2 tys. zł.
[srodtytul]Grupa firm o przychodach do 10 mln zł[/srodtytul]
W grupie znalazło się sześć firm, trzy polskie i trzy zagraniczne. W sumie wartość przychodów stanowiła 0,03 proc. analizowanej grupy (39 mln zł). Zatrudnienie w tej grupie wyniosło 311 osób (1 proc.). Podobnie jak w poprzednich grupach przychody zmalały – o 8,5 pp. (91,5 proc.), natomiast sytuacja ukształtowała się w sposób zróżnicowany w zależności od pochodzenia kapitału. W polskich firmach spadek był prawie 15-punktowy (85,5 proc.), gdy w zagranicznych i mieszanych nastąpił wzrost o 24 pp. (124 proc.). Rosło również zatrudnienie (o 2 pp.), zarówno w polskich firmach (o 1 pp.), jak też zagranicznych (2 pp.). Średni przychód na firmę wyniósł 6,5 mln zł, dla polskich firm 3,5 mln zł, a dla zagranicznych i mieszanych – 9 mln zł. Przychód w przeliczeniu na jednego zatrudnionego ukształtował się na poziomie 125 tys. zł (spadek o 11 pp.), przy czym dla polskich firm – 107 tys. zł (spadek o 15 pp.), a dla zagranicznych i mieszanych – 340 tys. zł (wzrost o 3 pp.). W firmach zagranicznych nadal odnotowano stratę (choć była ona mniejsza niż w roku 2008), gdy w polskich firmach zmniejszył się zysk.
[srodtytul]Analiza głównego źródła przychodów firm[/srodtytul]
Usługi logistyczne jako główne źródło przychodów wskazało 15 firm, w tym cztery polskie i 11 zagranicznych. Wielkość przychodów (3,9 mld zł) stanowi 34 proc. całości, a liczba zatrudnionych (11 tys. osób) – 37 proc. W tej grupie firm przychody spadły zaledwie o 2 pp., zarówno wśród polskich, jak też zagranicznych firm i z kapitałem mieszanym. Zatrudnienie zmniejszyło się średnio o 8 pp. (92 proc.), przy czym polskie firmy zmniejszyły liczbę pracowników zatrudnionych na umowę o pracę o ponad 12 pp. (88 proc.), gdy zagraniczne – o niespełna 7 pp. (93 proc.). Średni przychód na firmę wyniósł 254 mln zł, przy czym średnia polska firma uzyskała 45 mln zł (spadek o niespełna 3 pp.), gdy zagraniczna i mieszana 330 mln zł (spadek o 2 pp.). Wielkość przychodów na jednego pracownika wzrosła w obu grupach średnio o 6 pp. (106 proc., 373 tys. zł). W polskich firmach – o 19 pp. (119 proc.; 260 tys. zł), w zagranicznych i mieszanych o 5 pp. (105 proc.; 382 tys. zł).
Transport drogowy jako główne źródło przychodów wskazały 22 firmy, w tym 15 polskich i siedem zagranicznych. Firmy te generują 1,9 mld zł (17 proc. całości) przychodu i zatrudniają 5200 osób (17 proc. całości). Wartość przychodów w ciągu ostatniego roku spadła o ponad 10 pp. (89,8 proc.), natomiast liczba zatrudnionych wzrosła o 3 pp. (103 proc.). Analizując firmy polskie i z kapitałem zagranicznym i mieszanym, widoczna jest zróżnicowana sytuacja na rynku TSL. Przychody polskich firm wzrosły o 3 pp. (103 proc.), gdy zagranicznych – spadły o 18 pp. (82 proc.), natomiast zatrudnienie w polskich firmach prawie się nie zmieniło (spadek o 0,7 pp.), natomiast w zagranicznych wzrosło o 5 pp. W efekcie wartość przychodów na jednego zatrudnionego w polskich firmach wzrosło o 4 pp. (104 proc.), a w zagranicznych i mieszanych spadło o 13 pp. Średni przychód w tej grupie, w przeliczeniu na firmę wyniósł 91 mln zł (dla polskich 61 mln zł, dla zagranicznych i mieszanych – 153 mln zł). W przypadku przychodu w przeliczeniu na jednego zatrudnionego wartość ta wyniosła średnio 369 tys. zł (dla polskich firm – 524 tys. zł, wzrost o prawie 4 pp., natomiast dla zagranicznych – 299 tys. zł, spadek o prawie 13 pp.). Warte zauważenia jest również, że w przypadku polskich firm przychody z działalności poza TSL były niższe o 0,7 pp., a więc głównym źródłem wzrostu były przychody z działalności TSL.
Spedycję drogową wskazało jako główne źródło przychodów 17 firm, w tym 11 polskich i sześć zagranicznych. Suma przychodów w tej grupie wyniosła również prawie 1,9 mld zł (17 proc. całości) i zatrudnie 3800 osób (13 proc.). Przychody w tej grupie firm spadły o 2,6 pp. (97,4 proc.), a zatrudnienie o prawie 8 pp. (92 proc.). Warto zauważyć, że spadek przychodów ogólnych (96,6 proc.) był niższy niż przychodów z działalności TSL. Dotyczyło to głównie polskich firm, ponieważ firmy zagraniczne koncentrowały się na działalności TSL. W polskich firmach przychody zmalały o 5,3 pp. (94,7 proc.), natomiast w zagranicznych wzrosły o ponad 8 pp. (108 proc.). Średnio firma generowała 110 mln zł, w przypadku polskich firm – wartość ta wyniosła 132 mln zł, a w przypadku firm zagranicznych i z kapitałem mieszanym – prawie 70 mln zł. Jednak firmy zagraniczne generowały więcej przychodu w przeliczeniu na jednego zatrudnionego (761 tys. zł, wzrost o 14 pp.) niż polskie (449 tys. zł, wzrost o 3 pp.), przy średniej dla całej grupy 494 tys. zł (wzrost o 5 pp.).
W pozostałych grupach liczebność firm była niezbyt duża (od 1 do 5), dlatego też ustosunkuję się jedynie do kilku ważnych zjawisk, które udało się w tych grupach zaobserwować. Największe spadki przychodów (około 50 pp., 51 proc.) dotknęły firm, które oparły swoją działalność na spedycji kolejowej. Nie spowodowało to jednak znaczącego zmniejszenia zatrudnienia, które obniżyło się o niespełna 10 pp. Przychody trzech firm tej grupy wyniosły prawie 800 mln zł, a zatrudnienie 570 osób. W firmach (4), które wskazały jako główną działalność transport kolejowy, sytuacja była już nieco lepsza. Przychody uległy zmniejszeniu o 12 pp. (88 proc.), a zatrudnienie praktycznie utrzymało się na niezmienionym poziomie (wzrost o 0,6 pp.). Mniej obniżyły się przychody dwóch firm zagranicznych (91 proc.) niż polskich (88 proc.), natomiast spadki w wielkości przychodów na jednego zatrudnionego były podobne (87 proc. dla polskich – 316 tys. zł i 88 proc. dla zagranicznych – 439 tys. zł), przy średniej wielkości – 341 tys. zł. Na jedną firmę przypadało średnio 189 mln zł przychodu (prawie 280 zł mln na firmę polską i 99 mln zł na firmę zagraniczną). Relatywnie wysoki spadek przychodów zanotowały również firmy (5), które jako główną działalność wskazały spedycję morską – 20 pp. (80 proc.). Suma przychodów w tej grupie wyniosła prawie 427 mln zł (4 proc.). Liczba zatrudnionych zmalała natomiast o niespełna 10 pp., do 531 osób (co stanowi niespełna 2 proc. całości). Większy spadek wartości przychodów zaobserwowano w firmach polskich
(26 pp.) niż zagranicznych (15 pp.). Średnia wartość przychodów w przeliczeniu na jedną firmę wyniosła 85 mln zł (dla firm zagranicznych 126 mln zł, dla polskich – 59 mln zł), a na jednego zatrudnionego – 804 tys. zł (654 tys. zł dla polskich firm, spadek o prawie
20 pp., 959 tys. zł dla zagranicznych firm, spadek o niespełna 5 pp.). Największymi wygranymi okazały się firmy kurierskie reprezentujące w całości zagraniczny kapitał, gdzie zanotowano wzrost przychodów o 18 pp. oraz wzrost zatrudnienia o 9 pp. Firmy te generowały w sumie 684 mln zł (0,6 proc.) i zatrudniały 2524 osoby (8 proc. całości). Średnia wielkość przychodów tworzonych przez firmę wyniosła w tym przypadku 228 mln zł, a na jednego zatrudnionego przypadało 271 tys. zł. Z kolei w firmach, które jako główne źródło przychodów wskazały działalność magazynową, w największym stopniu następuje dywersyfikacja ryzyka na różne obszary działania. W przypadku magazynowania zanotowano w tej grupie znaczący spadek (74 proc.), a jeśli weźmiemy pod uwagę całość przychodów, to widoczny jest wzrost (102 proc.). Suma przychodów z działalności TSL tych firm wynosi 503 mln zł (4 proc.), a zatrudnienie 4643 osoby (15 proc.). Liczba zatrudnionych zmalała o 9 pp. Średnio jedna firma tworzy 168 mln zł przychodu (98 mln zł polska i 202 mln zł – zagraniczna), na jednego zatrudnionego przypada zatem 108 tys. zł przychodu (74 tys. zł – na polską i 122 tys. zł – na zagraniczną). Spedycję lotniczą i transport morski reprezentują pojedyncze firmy. I tak jak w spedycji lotniczej ostatni rok był korzystny i zanotowano w przypadku analizowanej firmy wzrost przychodów, to w transporcie morskim spadek był znaczący i sięgnął ponad 27 pp.
Dziesięć największych firm o przychodach ze sprzedaży podstawowej TSL w 2009 roku (w zł).
Suma przychodów „10” wynosi 5,2 mld zł i stanowi 45 proc. przychodów analizowanych firm. Aż sześć firm w tej grupie odnotowało wzrost przychodów w 2009 r., największy – ND Polska o 26 pp. i DPD – 14 pp. Większość z „10” zanotowała zysk z działalności operacyjnej (sześć firm), przy czym najwyższą rentowność osiągnął Lotos Kolej sp. z o.o. (ponad 9 proc.), DB Schenker (5,2 proc.), ND (4,8 proc.) i DSV (4,5 proc.). Aż trzy firmy (grupy) nie podały wartości zysku. Wartość majątku trwałego w sześciu firmach, które podały dane w tym zakresie, wzrosła w ostatnim roku – w przypadku Lotos Kolej nawet ponad 2,5 razy. Liczba zatrudnionych w pierwszej „10” stanowiła 44 proc. ogółu zatrudnionych.
Aż siedem firm deklaruje zasięg globalny działalności, a pozostała trójka zasięg co najmniej europejski. Również siedem firm prowadzi badania satysfakcji klientów za pomocą zewnętrznych firm badawczych i posiada standardy obsługi klienta. Z kolei certyfikat bezpieczeństwa posiada tylko DB Schenker (w całym rankingu taki certyfikat ma jeszcze tylko „Siódemka”). Status AEO uzyskały cztery firmy z pierwszej „10”. Reprezentują one zróżnicowany przekrój działalności; trzy z nich jako główne źródło przychodów wskazały usługi logistyczne, jedna – usługi kurierskie, trzy – transport, dwie – spedycję i jedna magazynowanie.
W 2009 r. doszło do wchłonięcia kolejnej firmy z grupy Schenker – firmy Railog, która weszła w skład DB Schenker sp. z o.o., tworząc pion kolejowego biznesu logistycznego.
W rankingu „dynamika przychodów” w pierwszej „10” znalazły się dwie firmy o przychodach powyżej 100 mln zł (na miejscu piątym – Apreo i dziesiątym – ND), dwie firmy o przychodach poniżej 10 mln zł (MEPP European Freight Solution na drugim miejscu i Loxxess Transteam na miejscu szóstym).