Kolej rozdaje kontrakty na dworce

W najbliższych dniach ma zostać podpisana warta 63 mln zł umowa na budowę dworca w Krakowie. Wciąż trwają negocjacje w sprawie przebudowy obiektów w Sopocie i Warszawie Zachodniej oraz Poznaniu

Publikacja: 19.07.2010 02:25

Warszawa Zachodnia

Warszawa Zachodnia

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Krakowski kontrakt dostanie polska spółka Budus z Katowic. W stolicy Małopolski ma powstać węzeł komunikacyjny, łączący dworzec, tramwaje, parking i dworzec PKS. Prace mają ruszyć w najbliższym czasie i zakończyć w połowie 2012 roku. Podobnie jak te polegające na przebudowie dworca w Gdyni, Warszawie Centralnej czy Wschodniej. W zeszłym tygodniu została podpisana umowa właśnie na przebudowę Gdyni. Za 31 mln zł do kwietnia 2012 roku ma to zrobić konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras.

Przebudowa obiektów w Gdyni, Krakowie i we Wrocławiu jest współfinansowana z środków unijnych dostępnych w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko”. Resztę inwestycji dworcowych PKP SA finansuje w całości z własnej kieszeni lub przy wsparciu partnerów prywatnych.

– Nie ma jeszcze generalnych wykonawców do przebudowy Katowic i Poznania – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. Obie inwestycje są współfinansowane z partnerem prywatnym. Podobnie jak przebudowa dworca Warszawa Zachodnia.

Negocjacje dotyczące umów na odremontowanie i zarządzanie dworcami w Poznaniu i Warszawie ciągnęły się prawie półtora roku. Jak twierdzą władze PKP SA, to nie jest długi okres, jak na finalizowanie umów wartych po kilkaset milionów złotych. Strony negocjują szczegóły dotyczące np. wielkości obejmowanych udziałów, sposobu i terminu wyjścia ze spółki prywatnego inwestora oraz kosztów realizacji prac. Teren dworca Warszawa Zachodnia chce zagospodarować Nexity – francuska grupa budowlana, szczegóły dotyczące przebudowy poznańskiego obiektu dopinane są z węgierskim TriGranitem. Nie ustalono jednak jeszcze planowanego terminu rozpoczęcia i zakończenia prac. Zarówno TriGranit, jak i Nexity mają doświadczenie w realizowaniu inwestycji w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Zgodnie z harmonogramem prace budowlane w Poznaniu miały rozpocząć się w czwartym kwartale tego roku, potem termin ten został przesunięty na początek roku 2011. Potrwać mają do połowy 2012 roku.

W Sopocie do finalizowania umowy jeszcze daleka droga. – Rozpoczęliśmy wybór prywatnego inwestora, który zagospodaruje teren dworca – mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Prywatny inwestor miał też zainwestować w przebudowę dworca Warszawa Wschodnia. Żaden z dwóch chętnych nie uzyskał jednak finansowania. Obiekt zostanie wyremontowany z środków własnych PKP SA. Inwestycje za 31 mln zł zrealizuje Strabag.

Remont jednego średniej wielkości dworca to koszt ok. 5 – 10 mln zł. PKP SA na liście obiektów do naprawy ma kilkadziesiąt pozycji. Inwestycje będzie realizować ze środków własnych i pieniędzy budżetowych. W tym roku na ten cel przeznaczono ponad 100 mln zł.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca