Krakowski kontrakt dostanie polska spółka Budus z Katowic. W stolicy Małopolski ma powstać węzeł komunikacyjny, łączący dworzec, tramwaje, parking i dworzec PKS. Prace mają ruszyć w najbliższym czasie i zakończyć w połowie 2012 roku. Podobnie jak te polegające na przebudowie dworca w Gdyni, Warszawie Centralnej czy Wschodniej. W zeszłym tygodniu została podpisana umowa właśnie na przebudowę Gdyni. Za 31 mln zł do kwietnia 2012 roku ma to zrobić konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras.
Przebudowa obiektów w Gdyni, Krakowie i we Wrocławiu jest współfinansowana z środków unijnych dostępnych w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko”. Resztę inwestycji dworcowych PKP SA finansuje w całości z własnej kieszeni lub przy wsparciu partnerów prywatnych.
– Nie ma jeszcze generalnych wykonawców do przebudowy Katowic i Poznania – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. Obie inwestycje są współfinansowane z partnerem prywatnym. Podobnie jak przebudowa dworca Warszawa Zachodnia.
Negocjacje dotyczące umów na odremontowanie i zarządzanie dworcami w Poznaniu i Warszawie ciągnęły się prawie półtora roku. Jak twierdzą władze PKP SA, to nie jest długi okres, jak na finalizowanie umów wartych po kilkaset milionów złotych. Strony negocjują szczegóły dotyczące np. wielkości obejmowanych udziałów, sposobu i terminu wyjścia ze spółki prywatnego inwestora oraz kosztów realizacji prac. Teren dworca Warszawa Zachodnia chce zagospodarować Nexity – francuska grupa budowlana, szczegóły dotyczące przebudowy poznańskiego obiektu dopinane są z węgierskim TriGranitem. Nie ustalono jednak jeszcze planowanego terminu rozpoczęcia i zakończenia prac. Zarówno TriGranit, jak i Nexity mają doświadczenie w realizowaniu inwestycji w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Zgodnie z harmonogramem prace budowlane w Poznaniu miały rozpocząć się w czwartym kwartale tego roku, potem termin ten został przesunięty na początek roku 2011. Potrwać mają do połowy 2012 roku.
W Sopocie do finalizowania umowy jeszcze daleka droga. – Rozpoczęliśmy wybór prywatnego inwestora, który zagospodaruje teren dworca – mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.