Samolot z odzysku dla prezydenta

Na jesieni prezydent Francji Nicolas Sarkozy otrzyma do dyspozycji samolot dalekiego zasięgu A330 do podróży oficjalnych. Musiał na niego czekać dwa lata i korzystać w tym czasie z dużo mniejszych A319 - informuje dziennik „Le Monde”

Aktualizacja: 10.08.2010 19:33 Publikacja: 10.08.2010 16:09

Na jesieni prezydent Francji Nicolas Sarkozy otrzyma do dyspozycji samolot dalekiego zasięgu A330

Na jesieni prezydent Francji Nicolas Sarkozy otrzyma do dyspozycji samolot dalekiego zasięgu A330

Foto: Materiały Producenta

W lipcu 2008 r. prezydent leciał na szczyt G8 na wyspie Hokkaido (Japonia) i musiał zatrzymać się w Nowosybirsku dla nabrania paliwa. - Piąty raz jestem tutaj, a nigdy nie wysiadałem z samolotu — stwierdził ze złością. — A są tu chociaż jakieś sklepy? — zapytał. Szybko się rozczarował. Głucha noc, sklepów brak, salonik dla VIP-ów był bardzo skromny. Prezydent podróżował wówczas jednym z dwóch nowych, ale o małym zasięgu A319 kupionych za kadencji Jacquesa Chiraca i premiera Lionela Jospina.

Kilka tygodni wcześniej Sarkozy postanowił zamówić A330 o zasięgu 12 tys. km, co pozwoliłoby dotrzeć bez lądowania do Tokio, Dżakarty czy Limy. Musiał jednak czekać dwa lata, wizyty w odległych krajach spadły więc na premiera Francois Fillona.

Od jesieni prezydent będzie mieć samolot pozwalający mu na swobodne latanie po świecie, 14 godzin bez lądowania, zwłaszcza że Francja będzie przewodniczyć gremiom G8 i G20.

[srodtytul]Nowy stary A330[/srodtytul]

W maju 2009 r. Sabena Technics kupiła od Air Caraibes 324-miejscowy samolot, który miał na swym koncie 45 tys. godzin w powietrzu. Przez 15 miesięcy dostosowywała go do potrzeb nowego właściciela. Kosztowało to 156 mln euro (bez podatku), ale koszt dla skarbu państwa Francji zmaleje do ok. 100 mln dzięki sprzedaży dwóch rządowych A319.

A330 w nowej wersji będzie zabierać do 60 osób, dwukrotnie więcej niż A319, w tym sześciu mężczyzn towarzyszących obowiązkowo prezydentowi: szefa protokołu, sekretarza, lekarza, dwóch ochroniarzy i specjalisty od łączności. Do ekipy prezydenckiej należą też doradcy dyplomatyczny i prasowy.

W kabinie znajduje się sala posiedzeń ze stołem i 11 fotelami. Prezydent i pasażerowie będą mieć dostęp do najnowocześniejszych środków kodowanej łączności satelitarnej, zainstalowanych przez firmę Thales. W części prywatnej prezydent ma do dyspozycji gabinet z trzema fortelami, sypialnię z podwójnym łóżkiem i łazienkę z prysznicem. Dziennik francuski przypomniał przy okazji plotki, jakie pojawiły się o wymaganiach Sarkozy'ego. Mówiono o wannie, palarni i piecu do pieczenia pizzy. Resort obrony zdementował to kategorycznie. Więcej, w samolocie prezydenckim będzie obowiązywać zakaz palenia tytoniu. Ze względów bezpieczeństwa, po katastrofie samolotu Air France z Rio do Paryża, wymieniono sondy Pitota, które mogły być przyczyną tragedii.

Samolot będzie stacjonować w bazie wojskowej w Evreux, a startować w długie podróże z lotniska na Orly, bo tak będzie taniej od wynajmowania miejsca na lotnisku cywilnym, a ponadto dlatego, że pas w bazie wojskowej Villacoublay, skąd startowały A319, okazał się za krótki.

Nicolas Sarkozy zamówił nowy samolot w czasie kryzysu i nie zrezygnował z tego zakupu, bo wyraźnie woli model amerykański czy niemiecki. Brytyjski premier David Cameron zrezygnował w lipcu z wynajęcia samolotu i poleciał do Waszyngtonu rejsową maszyną British Airways w klasie biznes. Zaoszczędził dzięki temu 200 tys. funtów

Kanclerz Angela Merkel wymienia od zimy rządową flotę kosztem 650 mln. Od 2011 r. będzie mieć dwa A340 o zasięgu po 16 tys. km. Naraziła się przy okazji Francuzom, bo zamówiła cztery odrzutowce dyspozycyjne u kanadyjskiego Bombardiera, a nie u Dassaulta.

W lipcu 2008 r. prezydent leciał na szczyt G8 na wyspie Hokkaido (Japonia) i musiał zatrzymać się w Nowosybirsku dla nabrania paliwa. - Piąty raz jestem tutaj, a nigdy nie wysiadałem z samolotu — stwierdził ze złością. — A są tu chociaż jakieś sklepy? — zapytał. Szybko się rozczarował. Głucha noc, sklepów brak, salonik dla VIP-ów był bardzo skromny. Prezydent podróżował wówczas jednym z dwóch nowych, ale o małym zasięgu A319 kupionych za kadencji Jacquesa Chiraca i premiera Lionela Jospina.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca