Reklama
Rozwiń
Reklama

Usterki w Mazdach, Kia i autach GM

Nowa fala wad fabrycznych. Mazda, Kia i General Motors powiadomiły o usterkach w swych autach sprzedanych głównie w USA

Publikacja: 18.08.2010 17:34

Usterki w Mazdach, Kia i autach GM

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Mazda poinformowała władze amerykańskie o objęciu akcją przywoławczą do swych stacji serwisowych 215 tys. aut Mazda 3 i Mazda 5 z lat modelowych 2007-9, wyprodukowanych od kwietnia 2007 do listopada 2008. Może w nich dojść do nagłego zaniku mocy w układzie wspomagania kierownicy, co utrudni prowadzenie pojazdu i zwiększy ryzyko kolizji. Liczba wadliwych aut na świecie wzrosła już do ponad 514 tys. W USA, Kanadzie i Meksyku jest ich 319 714, w tym w samych Stanach 215 tys., w Australii 200 tys., w Europie z Rosją 70 tys., w tym w Niemczech 13 tys., w Chinach 10,7 tys.

Mazda badała przyczyny tego zjawiska od 2 lat. W lipcu 2009 r. ustaliła, że problem powodują cząstki rdzy powstające w przewodzie wysokiego ciśnienia prowadzącego do pompy układu wspomagania. Dostają się do pompy powodując jej zablokowanie, aby nie doszło do przegrzania. W Japonii defekt ten pojawiał się dość często, więc producent przystąpił na początku roku do usuwania go. W Stanach było mało takich przypadków, więc ograniczono się do ciągłej obserwacji i przekazania stacjom serwisowym, jak należy je usuwać.

Teraz Mazda postanowiła objąć akcją przywoławczą auta w USA, ale nadal uważa, że utrata mocy w układzie wspomagania nie jest dużym zagrożeniem dla bezpiecznej jazdy.

Federalny urząd bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA zaniepokoił się tym defektem w czerwcu, po otrzymaniu 33 skarg od właścicieli Mazdy 3 na ciągłe trudności w prowadzeniu auta. Wszczął więc postępowanie wyjaśniające.

Podobne problemy w Chinach skłoniły Mazdę do naprawy 10 691 aut sprowadzonych z Japonii.

Reklama
Reklama

Poważniejsza sprawa dotyczy modelu Soul koreańskiej Kia Motors. NHTSA też zajął się nią, choć dotyczy tylko jednej skargi i bardzo nowego auta. Miało na liczniku 4300 mil, a zostało kupione 2 miesiące wcześniej.

Jego właściciel zawiadomił urząd, że podczas jazdy kolumna kierownicy odłączyła się od koła kierownicy i osunęła tak fatalnie, że zablokowała pedał hamulca.

Kia poinformowała, że aktywnie współpracuje z urzędnikami federalnymi prowadzącymi postępowanie wyjaśniające i choć dotyczy ono tylko jednego incydentu, który nie zakończył się wypadkiem ani obrażeniami, cała organizacja Kia Motors — włącznie z dostawcami — dokonuje przeglądu procesu produkcji, aby szybko ustalić, czy doszło do błędów, które trzeba wyeliminować.

Kia Soul 2010 przypominający pudełko zyskał ogromną popularność w Stanach, stał się konkurentem dla Mini Coopera i Volkswagena garbusa: w tym roku do końca lipca sprzedano ponad 36 tys. sztuk.

Problem General Motors jest bardziej błahy w porównaniu z przypadkami firm z Azji, choć dotyczy 243 tys. aut sportowo-użytkowych z lat modelowych 2009-10: Chevrolet Traverse, Buick Enclave, GMC Acadia i Saturn Outlook. Ogromną większość sprzedano w Stanach.

Mechaniczna wada może wprowadzić w błąd pasażerów, że mają zapięte pasy bezpieczeństwa w drugim rzędzie foteli. Do tej pory nie zanotowano jednak żadnych kolizji ani obrażeń z tego powodu.

Reklama
Reklama

Akcja usuwania wady następuje tylko w niedobrym czasie dla koncernu, który przygotował pierwszą publiczną ofertę sprzedaży swych akcji po zakończeniu programu naprawczego i wyjściu z bankructwa.

[srodtytul] Czarny rok w Niemczech[/srodtytul]

Bieżący rok był dotąd fatalny w Niemczech dla największych firm samochodowych. 372 tys. właścicieli powiadomiono, że muszą stawić się w stacjach dla usunięcia rożnych usterek — wynika z danych federalnego urzędu rejestracji pojazdów KBA. Rekordzistą był Renault- Nissan, który 45 razy ogłaszał takie akcje, ostatnia dotyczyła 53 021 aut Koleos, X-Trail i Qashqai z powodu wad układu kierowniczego.

W ciągu ostatnich 5 lat rekordzistą w zakresie niedoróbek był Opel, który naprawiał 407 tys. aut, przed Toyotą (349 tys.), Volkswagenem (240 tys.) i Fiatem (225 tys.). Większość wad dotyczyła hamulców, elektroniki, układów kierowania, opon i kół.

Mazda poinformowała władze amerykańskie o objęciu akcją przywoławczą do swych stacji serwisowych 215 tys. aut Mazda 3 i Mazda 5 z lat modelowych 2007-9, wyprodukowanych od kwietnia 2007 do listopada 2008. Może w nich dojść do nagłego zaniku mocy w układzie wspomagania kierownicy, co utrudni prowadzenie pojazdu i zwiększy ryzyko kolizji. Liczba wadliwych aut na świecie wzrosła już do ponad 514 tys. W USA, Kanadzie i Meksyku jest ich 319 714, w tym w samych Stanach 215 tys., w Australii 200 tys., w Europie z Rosją 70 tys., w tym w Niemczech 13 tys., w Chinach 10,7 tys.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama