Usterki w Mazdach, Kia i autach GM

Nowa fala wad fabrycznych. Mazda, Kia i General Motors powiadomiły o usterkach w swych autach sprzedanych głównie w USA

Publikacja: 18.08.2010 17:34

Usterki w Mazdach, Kia i autach GM

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Mazda poinformowała władze amerykańskie o objęciu akcją przywoławczą do swych stacji serwisowych 215 tys. aut Mazda 3 i Mazda 5 z lat modelowych 2007-9, wyprodukowanych od kwietnia 2007 do listopada 2008. Może w nich dojść do nagłego zaniku mocy w układzie wspomagania kierownicy, co utrudni prowadzenie pojazdu i zwiększy ryzyko kolizji. Liczba wadliwych aut na świecie wzrosła już do ponad 514 tys. W USA, Kanadzie i Meksyku jest ich 319 714, w tym w samych Stanach 215 tys., w Australii 200 tys., w Europie z Rosją 70 tys., w tym w Niemczech 13 tys., w Chinach 10,7 tys.

Mazda badała przyczyny tego zjawiska od 2 lat. W lipcu 2009 r. ustaliła, że problem powodują cząstki rdzy powstające w przewodzie wysokiego ciśnienia prowadzącego do pompy układu wspomagania. Dostają się do pompy powodując jej zablokowanie, aby nie doszło do przegrzania. W Japonii defekt ten pojawiał się dość często, więc producent przystąpił na początku roku do usuwania go. W Stanach było mało takich przypadków, więc ograniczono się do ciągłej obserwacji i przekazania stacjom serwisowym, jak należy je usuwać.

Teraz Mazda postanowiła objąć akcją przywoławczą auta w USA, ale nadal uważa, że utrata mocy w układzie wspomagania nie jest dużym zagrożeniem dla bezpiecznej jazdy.

Federalny urząd bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA zaniepokoił się tym defektem w czerwcu, po otrzymaniu 33 skarg od właścicieli Mazdy 3 na ciągłe trudności w prowadzeniu auta. Wszczął więc postępowanie wyjaśniające.

Podobne problemy w Chinach skłoniły Mazdę do naprawy 10 691 aut sprowadzonych z Japonii.

Poważniejsza sprawa dotyczy modelu Soul koreańskiej Kia Motors. NHTSA też zajął się nią, choć dotyczy tylko jednej skargi i bardzo nowego auta. Miało na liczniku 4300 mil, a zostało kupione 2 miesiące wcześniej.

Jego właściciel zawiadomił urząd, że podczas jazdy kolumna kierownicy odłączyła się od koła kierownicy i osunęła tak fatalnie, że zablokowała pedał hamulca.

Kia poinformowała, że aktywnie współpracuje z urzędnikami federalnymi prowadzącymi postępowanie wyjaśniające i choć dotyczy ono tylko jednego incydentu, który nie zakończył się wypadkiem ani obrażeniami, cała organizacja Kia Motors — włącznie z dostawcami — dokonuje przeglądu procesu produkcji, aby szybko ustalić, czy doszło do błędów, które trzeba wyeliminować.

Kia Soul 2010 przypominający pudełko zyskał ogromną popularność w Stanach, stał się konkurentem dla Mini Coopera i Volkswagena garbusa: w tym roku do końca lipca sprzedano ponad 36 tys. sztuk.

Problem General Motors jest bardziej błahy w porównaniu z przypadkami firm z Azji, choć dotyczy 243 tys. aut sportowo-użytkowych z lat modelowych 2009-10: Chevrolet Traverse, Buick Enclave, GMC Acadia i Saturn Outlook. Ogromną większość sprzedano w Stanach.

Mechaniczna wada może wprowadzić w błąd pasażerów, że mają zapięte pasy bezpieczeństwa w drugim rzędzie foteli. Do tej pory nie zanotowano jednak żadnych kolizji ani obrażeń z tego powodu.

Akcja usuwania wady następuje tylko w niedobrym czasie dla koncernu, który przygotował pierwszą publiczną ofertę sprzedaży swych akcji po zakończeniu programu naprawczego i wyjściu z bankructwa.

[srodtytul] Czarny rok w Niemczech[/srodtytul]

Bieżący rok był dotąd fatalny w Niemczech dla największych firm samochodowych. 372 tys. właścicieli powiadomiono, że muszą stawić się w stacjach dla usunięcia rożnych usterek — wynika z danych federalnego urzędu rejestracji pojazdów KBA. Rekordzistą był Renault- Nissan, który 45 razy ogłaszał takie akcje, ostatnia dotyczyła 53 021 aut Koleos, X-Trail i Qashqai z powodu wad układu kierowniczego.

W ciągu ostatnich 5 lat rekordzistą w zakresie niedoróbek był Opel, który naprawiał 407 tys. aut, przed Toyotą (349 tys.), Volkswagenem (240 tys.) i Fiatem (225 tys.). Większość wad dotyczyła hamulców, elektroniki, układów kierowania, opon i kół.

Mazda poinformowała władze amerykańskie o objęciu akcją przywoławczą do swych stacji serwisowych 215 tys. aut Mazda 3 i Mazda 5 z lat modelowych 2007-9, wyprodukowanych od kwietnia 2007 do listopada 2008. Może w nich dojść do nagłego zaniku mocy w układzie wspomagania kierownicy, co utrudni prowadzenie pojazdu i zwiększy ryzyko kolizji. Liczba wadliwych aut na świecie wzrosła już do ponad 514 tys. W USA, Kanadzie i Meksyku jest ich 319 714, w tym w samych Stanach 215 tys., w Australii 200 tys., w Europie z Rosją 70 tys., w tym w Niemczech 13 tys., w Chinach 10,7 tys.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne