Usterki w Mazdach, Kia i autach GM

Nowa fala wad fabrycznych. Mazda, Kia i General Motors powiadomiły o usterkach w swych autach sprzedanych głównie w USA

Publikacja: 18.08.2010 17:34

Usterki w Mazdach, Kia i autach GM

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Mazda poinformowała władze amerykańskie o objęciu akcją przywoławczą do swych stacji serwisowych 215 tys. aut Mazda 3 i Mazda 5 z lat modelowych 2007-9, wyprodukowanych od kwietnia 2007 do listopada 2008. Może w nich dojść do nagłego zaniku mocy w układzie wspomagania kierownicy, co utrudni prowadzenie pojazdu i zwiększy ryzyko kolizji. Liczba wadliwych aut na świecie wzrosła już do ponad 514 tys. W USA, Kanadzie i Meksyku jest ich 319 714, w tym w samych Stanach 215 tys., w Australii 200 tys., w Europie z Rosją 70 tys., w tym w Niemczech 13 tys., w Chinach 10,7 tys.

Mazda badała przyczyny tego zjawiska od 2 lat. W lipcu 2009 r. ustaliła, że problem powodują cząstki rdzy powstające w przewodzie wysokiego ciśnienia prowadzącego do pompy układu wspomagania. Dostają się do pompy powodując jej zablokowanie, aby nie doszło do przegrzania. W Japonii defekt ten pojawiał się dość często, więc producent przystąpił na początku roku do usuwania go. W Stanach było mało takich przypadków, więc ograniczono się do ciągłej obserwacji i przekazania stacjom serwisowym, jak należy je usuwać.

Teraz Mazda postanowiła objąć akcją przywoławczą auta w USA, ale nadal uważa, że utrata mocy w układzie wspomagania nie jest dużym zagrożeniem dla bezpiecznej jazdy.

Federalny urząd bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA zaniepokoił się tym defektem w czerwcu, po otrzymaniu 33 skarg od właścicieli Mazdy 3 na ciągłe trudności w prowadzeniu auta. Wszczął więc postępowanie wyjaśniające.

Podobne problemy w Chinach skłoniły Mazdę do naprawy 10 691 aut sprowadzonych z Japonii.

Poważniejsza sprawa dotyczy modelu Soul koreańskiej Kia Motors. NHTSA też zajął się nią, choć dotyczy tylko jednej skargi i bardzo nowego auta. Miało na liczniku 4300 mil, a zostało kupione 2 miesiące wcześniej.

Jego właściciel zawiadomił urząd, że podczas jazdy kolumna kierownicy odłączyła się od koła kierownicy i osunęła tak fatalnie, że zablokowała pedał hamulca.

Kia poinformowała, że aktywnie współpracuje z urzędnikami federalnymi prowadzącymi postępowanie wyjaśniające i choć dotyczy ono tylko jednego incydentu, który nie zakończył się wypadkiem ani obrażeniami, cała organizacja Kia Motors — włącznie z dostawcami — dokonuje przeglądu procesu produkcji, aby szybko ustalić, czy doszło do błędów, które trzeba wyeliminować.

Kia Soul 2010 przypominający pudełko zyskał ogromną popularność w Stanach, stał się konkurentem dla Mini Coopera i Volkswagena garbusa: w tym roku do końca lipca sprzedano ponad 36 tys. sztuk.

Problem General Motors jest bardziej błahy w porównaniu z przypadkami firm z Azji, choć dotyczy 243 tys. aut sportowo-użytkowych z lat modelowych 2009-10: Chevrolet Traverse, Buick Enclave, GMC Acadia i Saturn Outlook. Ogromną większość sprzedano w Stanach.

Mechaniczna wada może wprowadzić w błąd pasażerów, że mają zapięte pasy bezpieczeństwa w drugim rzędzie foteli. Do tej pory nie zanotowano jednak żadnych kolizji ani obrażeń z tego powodu.

Akcja usuwania wady następuje tylko w niedobrym czasie dla koncernu, który przygotował pierwszą publiczną ofertę sprzedaży swych akcji po zakończeniu programu naprawczego i wyjściu z bankructwa.

[srodtytul] Czarny rok w Niemczech[/srodtytul]

Bieżący rok był dotąd fatalny w Niemczech dla największych firm samochodowych. 372 tys. właścicieli powiadomiono, że muszą stawić się w stacjach dla usunięcia rożnych usterek — wynika z danych federalnego urzędu rejestracji pojazdów KBA. Rekordzistą był Renault- Nissan, który 45 razy ogłaszał takie akcje, ostatnia dotyczyła 53 021 aut Koleos, X-Trail i Qashqai z powodu wad układu kierowniczego.

W ciągu ostatnich 5 lat rekordzistą w zakresie niedoróbek był Opel, który naprawiał 407 tys. aut, przed Toyotą (349 tys.), Volkswagenem (240 tys.) i Fiatem (225 tys.). Większość wad dotyczyła hamulców, elektroniki, układów kierowania, opon i kół.

Mazda poinformowała władze amerykańskie o objęciu akcją przywoławczą do swych stacji serwisowych 215 tys. aut Mazda 3 i Mazda 5 z lat modelowych 2007-9, wyprodukowanych od kwietnia 2007 do listopada 2008. Może w nich dojść do nagłego zaniku mocy w układzie wspomagania kierownicy, co utrudni prowadzenie pojazdu i zwiększy ryzyko kolizji. Liczba wadliwych aut na świecie wzrosła już do ponad 514 tys. W USA, Kanadzie i Meksyku jest ich 319 714, w tym w samych Stanach 215 tys., w Australii 200 tys., w Europie z Rosją 70 tys., w tym w Niemczech 13 tys., w Chinach 10,7 tys.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się