LOT do prywatyzacji

British Airways, Air France, Turkish i fundusz chcą kupić przewoźnika

Publikacja: 16.10.2010 01:51

LOT do prywatyzacji

Foto: ROL

Trzy linie lotnicze i jeden inwestor finansowy są zainteresowane udziałem w prywatyzacji LOT – podała w piątek PAP, powołując się na wiceministra skarbu Zdzisława Gawlika.

– Odbyliśmy spotkania z kilkudziesięcioma inwestorami. Po tych spotkaniach trzech inwestorów branżowych i jeden finansowy przesłało dodatkowe pytania do zarządu LOT, co dowodzi, że są oni zainteresowani – mówił Gawlik.

– Harmonogram, który przedstawił doradca (Morgan Stanley – red.), zakłada, że wejście inwestora do LOT powinno nastąpić na przełomie II i III kwartału 2011 roku. Równolegle prowadzimy restrukturyzację spółki – dodał wiceminister.

Według informacji „Rz” trzej inwestorzy branżowi to francuskie linie Air France, brytyjskie British Airways (BA) i – jak pisaliśmy już w lutym – tureckie Turkish Airlines. Dwukrotnie potwierdził to zresztą w rozmowie z nami prezes Turkish Temel Kotil.

Wśród zainteresowanych nie ma natomiast Lufthansy. – Nasz dział fuzji i przejęć nie pracuje obecnie nad żadnym projektem związanym z polskim przewoźnikiem – mówi „Rz” rzecznik Lufthansy Aage Duenhaupt.

Jednak nowy prezes niemieckiego przewoźnika Chris Franz stwierdził w wywiadzie dla jednej z niemieckich gazet, że „takiego wydarzenia jak prywatyzacja LOT nie można lekceważyć”.

Air France i British Airways są bardzo zaniepokojone ekspansją grupy Lufthansy w Europie. Niemcy przejęły już szwajcarskiego Swissa, austriackie Austrian Airlines, brytyjskie BMI i belgijskie Brussels Airlines. Cztery lata temu były zainteresowane również LOT, ale wówczas resort skarbu nawet nie chciał słyszeć o sprzedaży spółki.

Lufthansa musiała także uznać wyższość Air France podczas prób przejęcia Alitalii. Ostatecznie stworzyła własną włoską linię Lufthansa Italia, ale Francuzi zdobyli trzeciego członka swojej grupy Air France/KLM.

Również dla wzmocnienia pozycji na rynku połączyły się w tym roku British Airways i hiszpańska Iberia. Prezes BA Willie Walsh nie ukrywał, już po fuzji z Iberią, że jest zainteresowany dalszą ekspansją w Europie, gdzie według prognoz ekonomistów ma zostać ostatecznie trzech przewoźników.

Z kolei Turkish Airlines są najszybciej rozwijającą się linią w Europie. Ma całkowicie nową flotę i szuka przewoźnika w naszym regionie, który dowoziłby mu pasażerów do Stambułu, skąd Turkish przewoziłby ich dalej. Tyle że przy ekspansji LOT na Bliskim Wschodzie i planach powrotu na rynek azjatycki turecka opcja przestaje być tak atrakcyjna jak jeszcze rok temu.

Gawlik podał, że wejście inwestora do LOT odbyłoby się za pomocą podwyższenia kapitału, a inwestor objąłby udział mniejszościowy. – Chcielibyśmy też z nim uzgodnić sposób i harmonogram późniejszego wyjścia z niej Skarbu Państwa. Preferowaną ścieżką byłaby giełda – mówił Gawlik.

[i]

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, [mail=d.walewska@rp.pl]d.walewska@rp.pl[/mail][/i]

Trzy linie lotnicze i jeden inwestor finansowy są zainteresowane udziałem w prywatyzacji LOT – podała w piątek PAP, powołując się na wiceministra skarbu Zdzisława Gawlika.

– Odbyliśmy spotkania z kilkudziesięcioma inwestorami. Po tych spotkaniach trzech inwestorów branżowych i jeden finansowy przesłało dodatkowe pytania do zarządu LOT, co dowodzi, że są oni zainteresowani – mówił Gawlik.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej