Blisko 1,3 mld euro warte są projekty inwestycji z branży motoryzacyjnej, jakie obecnie negocjuje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ). Z 25 takich przedsięwzięć (wszystkie mogłyby przynieść 6,5 tys. nowych miejsc pracy) siedem – dziewięć może zostać zatwierdzonych jeszcze przed końcem tego roku. – Branża motoryzacyjna, obok sektora lotniczego, będzie w Polsce lokomotywą nowych inwestycji przez co najmniej pięć najbliższych lat – twierdzi prezes PAIIZ Sławomir Majman. Zdaniem Pawła Tynela z Ernst & Young w tym roku wśród wszystkich nowych projektów inwestycyjnych napływających do Polski te związane z motoryzacją mogą stanowić nawet połowę. – W roku przyszłym taki trend powinien się utrzymywać – twierdzi Tynel.
[srodtytul] Samochody i silniki[/srodtytul]
Kilku znaczących przedsięwzięć należy się spodziewać jeszcze przed końcem tego roku, zwłaszcza na terenie specjalnych stref ekonomicznych. – Jesteśmy w trakcie rozmów z firmą amerykańską, która może zainwestować blisko 300 mln zł i zatrudnić ok. 700 osób – mówi prezes Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Artur Malec. Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o amerykański koncern Honeywell, który w Nowej Soli miałby wybudować dwa zakłady produkujące okładziny hamulcowe oraz turbosprężarki. Rozpoczęłyby produkcję w połowie 2012 roku.
Kolejne trzy zezwolenia (będą to dwie inwestycje zagraniczne i jedna polska), ale na projekty niewielkie, 15 – 20 mln zł nakładów każdy, wyda Katowicka SSE. Łączna wartość inwestycji motoryzacyjnych zadeklarowanych w tej strefie od początku tego roku sięga już 500 mln zł. To więcej, niż wynosi wartość inwestycji we wszystkich branżach, na które zezwolenia strefa wydała w roku 2009.
Najbardziej kosztowne tegoroczne przedsięwzięcia motoryzacyjne związane są z produkcją samochodów i silników: 1,5 mld zł przeznaczył Fiat na uruchomienie produkcji lancii ypsilon w Tychach, a 300 mln euro na fabrykę małolitrażowych silników w Bielsku-Białej. Ponad 120 mln euro będzie kosztować uruchomienie w gliwickim Oplu produkcji 3-drzwiowej astry IV. Najwięcej projektów dotyczyło jednak części i komponentów. W Katowickiej SSE rozpoczęła się m.in. rozbudowa fabryki włoskiego Brembo, produkującego tarcze hamulcowe. W przyszłym roku będzie największym zakładem koncernu na świecie. Do końca marca przyszłego roku na terenie Wałbrzyskiej SSE ma być zrealizowana inwestycja Autolive Poland, producenta poduszek powietrznych. Zostanie tam zatrudnionych co najmniej 250 osób.