Według Banku Światowego szara strefa w Polsce sięga 29 proc.PKB i może się zwiększyć po wprowadzeniu od stycznia wyższej o jeden punkt stawki VAT. – Podniesienie podatku od towarów i usług może spowodować obniżenie konsumpcji oraz wzrost cen, co w efekcie wpłynie negatywnie na tempo wzrostu gospodarczego – uważa dyrektor finansowy LeasePlan Fleet Management Jarosław Oworuszko. – Przepisy wykonawcze Ministerstwa Finansów o zmianie wysokości podatku mogą pojawić się dość późno – oby nie w drugiej połowie grudnia bieżącego roku – obawia się dyrektor finansowy.
Nowy podatek podwyższy koszty wynajmu i leasingu. – Limit odliczeń ministerstwo pozostawiło bez zmian. W myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – która, mówiąc oględnie, składa się w niemałej części z niedomówień – dla podatników użytkujących pojazdy osobowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o zbliżonym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu lub innych kosztów wynikających z zawartej umowy i udokumentowanych fakturami VAT. Suma kwot w całym okresie użytkowania (spłacania) samochodów nie może przekroczyć kwoty 6000 zł za jeden pojazd. Ograniczenie w odliczaniu VAT w dalszym ciągu nie ma zastosowania do wydatków związanych z wynajmem pojazdów, ale o innym charakterze niż czynsz najmu i niewynikających z umowy najmu (np. koszty naprawy) – tłumaczy Oworuszko.
Wzrosną także koszty eksploatacji o kwotę nieodliczalnego (m.in. w przypadku paliwa) wyższego o 1 proc. więcej VAT. Obciążenia przypadające na jedno auto firmowe nie będą duże, jednak w swojej masie przysporzą budżetowi przychodów, a właścicielom większych flot – dodatkowych kosztów. Wzrost stawki VAT o punkt procentowy wynosi cztery grosze na litrze.
[srodtytul]Od kiedy liczyć nowy VAT?[/srodtytul]
Przedsiębiorców czekają również techniczne i interpretacyjne problemy z rozliczeniem VAT za świadczone usługi. Brakuje przepisów wprowadzających ograniczenia i zmieniających obecną ustawę oraz przepisów ustalających reguły przejściowe. Potencjalni klienci nie wiedzą, w jaki sposób rozumieć możliwość odliczenia pełnego VAT w leasingu w kontekście następnych miesięcy. Nie wiedzą też, jakie reguły zostaną ustalone na najbliższe lata. Tak nie powinno być – uważa członek zarządu BZ WBK Leasing Mariusz Włodarczyk. Do tej pory nie ukazały się żadne nowe przepisy zmieniające obowiązującą regulację w ustawie o VAT od samochodów z kratką. W dalszym ciągu obowiązują więc wytyczne Ministerstwa Finansów z lutego 2009 r., które jeszcze do końca tego roku zezwalają na pełne odliczenie VAT od aut z homologacją ciężarową i paliwa do nich.