Budżet państwa w natarciu

Branża leasingowa niepokoi się, że podniesiony do 23 procent VAT może doprowadzić do rozwoju szarej strefy

Publikacja: 30.11.2010 17:19

Budżet państwa w natarciu

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Według Banku Światowego szara strefa w Polsce sięga 29 proc.PKB i może się zwiększyć po wprowadzeniu od stycznia wyższej o jeden punkt stawki VAT. – Podniesienie podatku od towarów i usług może spowodować obniżenie konsumpcji oraz wzrost cen, co w efekcie wpłynie negatywnie na tempo wzrostu gospodarczego – uważa dyrektor finansowy LeasePlan Fleet Management Jarosław Oworuszko. – Przepisy wykonawcze Ministerstwa Finansów o zmianie wysokości podatku mogą pojawić się dość późno – oby nie w drugiej połowie grudnia bieżącego roku – obawia się dyrektor finansowy.

Nowy podatek podwyższy koszty wynajmu i leasingu. – Limit odliczeń ministerstwo pozostawiło bez zmian. W myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – która, mówiąc oględnie, składa się w niemałej części z niedomówień – dla podatników użytkujących pojazdy osobowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o zbliżonym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu lub innych kosztów wynikających z zawartej umowy i udokumentowanych fakturami VAT. Suma kwot w całym okresie użytkowania (spłacania) samochodów nie może przekroczyć kwoty 6000 zł za jeden pojazd. Ograniczenie w odliczaniu VAT w dalszym ciągu nie ma zastosowania do wydatków związanych z wynajmem pojazdów, ale o innym charakterze niż czynsz najmu i niewynikających z umowy najmu (np. koszty naprawy) – tłumaczy Oworuszko.

Wzrosną także koszty eksploatacji o kwotę nieodliczalnego (m.in. w przypadku paliwa) wyższego o 1 proc. więcej VAT. Obciążenia przypadające na jedno auto firmowe nie będą duże, jednak w swojej masie przysporzą budżetowi przychodów, a właścicielom większych flot – dodatkowych kosztów. Wzrost stawki VAT o punkt procentowy wynosi cztery grosze na litrze.

[srodtytul]Od kiedy liczyć nowy VAT?[/srodtytul]

Przedsiębiorców czekają również techniczne i interpretacyjne problemy z rozliczeniem VAT za świadczone usługi. Brakuje przepisów wprowadzających ograniczenia i zmieniających obecną ustawę oraz przepisów ustalających reguły przejściowe. Potencjalni klienci nie wiedzą, w jaki sposób rozumieć możliwość odliczenia pełnego VAT w leasingu w kontekście następnych miesięcy. Nie wiedzą też, jakie reguły zostaną ustalone na najbliższe lata. Tak nie powinno być – uważa członek zarządu BZ WBK Leasing Mariusz Włodarczyk. Do tej pory nie ukazały się żadne nowe przepisy zmieniające obowiązującą regulację w ustawie o VAT od samochodów z kratką. W dalszym ciągu obowiązują więc wytyczne Ministerstwa Finansów z lutego 2009 r., które jeszcze do końca tego roku zezwalają na pełne odliczenie VAT od aut z homologacją ciężarową i paliwa do nich.

W niektórych firmach obowiązuje system zamówień w programie SAP, do którego dane wprowadzane są w ustalonych formatach i wielkościach. Przełom bieżącego i następnego roku może spowodować automatyczne odrzucanie przez system faktur lub zamówień uwzględniających 23 proc. zamiast 22 proc. podatku.

Termin płatności faktury za wydany klientowi w grudniu 2010 r. samochód przypada w styczniu następnego roku. Jaka powinna być stawka podatku w przypadku wypływu z konta przedsiębiorstwa kwoty z innym VAT niż obowiązujący? Kwoty za paliwo lub serwis są zwykle sumowane na koniec miesiąca, a zbiorcze faktury wystawiane w następnym miesiącu. Realizacja usług odbyła się według starych stawek, ale faktura jest wystawiona w okresie obowiązywania wyższego podatku. Jaki wówczas zastosować VAT? – Nie jest jasne, jaką stawką opodatkowywać tego typu transakcje w zależności od tego, czy fakturowanie odbywa się z góry czy z dołu – mówi przedstawiciel LeasePlanu.

[srodtytul]Kratka z prestiżem[/srodtytul]

Samochody z kratką w branży wynajmu długoterminowego nie są zjawiskiem powszechnym. Klienci flotowi rzadko decydują się na użytkowanie tego typu aut, słusznie nie ufając niestabilnym przepisom. Trudno byłoby sobie wyobrazić menedżera średniego czy wyższego szczebla w samochodzie z kratką, który tym nie daje odpowiedniego prestiżu. Na kratki decydują się głównie mikroprzedsiębiorstwa. Klienci w wielu przypadkach nie wiedzą, czy do nabycia samochodu bez VAT wystarczy umowa leasingu podpisana przed końcem roku czy też do tego czasu musi już nastąpić jego rejestracja – mówią eksperci spółek leasingowych BZ WBK. Warto pamiętać, że po wejściu w życie ustawy nowelizującej w zawartym wcześniej z firmą leasingową kontrakcie finansowym nie mogą być dokonywane żadne zmiany, w szczególności te, które dotyczą wartości pojazdu lub wpływają na wysokość VAT do odliczenia.

[srodtytul]Czasowa decyzja[/srodtytul]

Chociaż możliwość pełnego odliczenia VAT od kratek zniknie w przyszłym roku, za kilka lat jeszcze o kratkach usłyszymy. Jak wyjaśnia Mariusz Włodarczyk, decyzja Rady Unii Europejskiej jest czasowa, co oznacza, że najprawdopodobniej po 31 grudnia 2012 r., czyli po tym, gdy przepisy przejściowe przestaną obowiązywać, nabywcy aut z kratką ponownie będą mogli odliczać cały VAT od ceny aut i paliwa.

Zamieszanie związane z odliczeniem VAT od aut firmowych z homologacją ciężarową zaczęło się w 2005 r. od tzw. sprawy Magoory. Spółka Magoora z Krakowa zawarła umowę leasingu auta z homologacją ciężarową, która uprawniała ją do pełnego odliczenia VAT zawartego w cenie paliwa. Następnie w życie weszły nowe przepisy wprowadzające ograniczenia w odliczaniu VAT. Spółka wystąpiła więc o interpretację ustawy do odpowiednich organów. Gdy ta okazała się negatywna, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie zapytał o wiążącą interpretację budzących wątpliwości przepisów Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Zgodnie z wyrokiem ETS z lutego 2009 r. przepisy polskiej ustawy o VAT w zakresie dotyczącym odliczania tego podatku od samochodów naruszały prawo unijne i nie mogły być wiążące. W ślad za wyrokiem Ministerstwo Finansów potwierdziło prawo do odliczenia VAT zarówno od paliwa, jak i od nabycia oraz leasingu dla pojazdów mających homologację ciężarową. Wytyczne ministerstwa, niestety niepotwierdzone żadnymi przepisami prawa, teoretycznie oznaczały jednak powrót do pełnego odliczenia VAT od pojazdów z kratką. Pół roku po wydaniu interpretacji wyroku ETS MF ogłosiło, że nie zamierza wycofać się z planu ograniczenia odliczeń VAT od samochodów z kratką. Ministerstwo zapowiedziało ograniczenie prawa do odliczania VAT od samochodów z kratką i paliwa do nich do końca 2013 r. i wystąpiło o zgodę na nie do Komisji Europejskiej. Komisja Europejska wyraziła zgodę na tymczasowe zniesienie w Polsce pełnego odliczenia VAT od zakupu aut z kratką w czerwcu br., a potwierdzenie tej decyzji przez Radę Unii Europejskiej we wrześniu br. dało polskiemu Ministerstwu Finansów zielone światło do odebrania przedsiębiorcom korzyści podatkowych. Po decyzji Rady UE ministerstwo nie wydało formalnej decyzji o zniesieniu ograniczenia, nie są też znane zmiany w projekcie ustawy nowelizującej przepisy dotyczące VAT.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku