Wielka drogowa niewiadoma

W tym roku ma się zakończyć budowa ok. 380 km dróg. Wciąż nie wiadomo, ile inwestycji zostanie rozpoczętych. Nie wszystkie z trwających 41 przetargów zostaną rozstrzygnięte, część, ze względu na brak pieniędzy, przepadnie

Aktualizacja: 05.01.2011 04:05 Publikacja: 05.01.2011 03:53

Kolejne nie są podpisywane. Wciąż nie wiadomo bowiem, jakie środki w najbliższych latach będzie mieć

Kolejne nie są podpisywane. Wciąż nie wiadomo bowiem, jakie środki w najbliższych latach będzie mieć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na swoje inwestycje i jakie prace będzie mogła za nie zrealizować.

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

– Wszystkie już podpisane umowy na budowę nowych dróg będą realizowane. Są zapewnione na to środki – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. Umowy są warte ok. 60 mld zł.

Kolejne nie są podpisywane. Wciąż nie wiadomo bowiem, jakie środki w najbliższych latach będzie mieć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na swoje inwestycje i jakie prace będzie mogła za nie zrealizować. Wszystko przez aktualizację rządowego programu budowy dróg na lata 2011 – 2015. Jeszcze dzisiaj trwają konsultacje społeczne tego dokumentu. – W toku jest 41 przetargów, nie wszystkie z nich zostaną rozstrzygnięte. Decyzje o tym, które zostaną unieważnione, będą podejmowane indywidualnie dla każdego projektu – zapowiada Mikołaj Karpiński.

Do takich należą, jak podaje GDDKiA, m.in. przetargi: na budowę ekspresowej trasy S3 z Gorzowa Wielkopolskiego do Międzyrzecza, ogłoszony w listopadzie 2008 roku, ekspresowej siódemki z Elbląga do Koszwał, który został rozpisany w lipcu 2010 roku, trwające od grudnia 2009 roku postępowanie na wybór wykonawcy do budowy trasy S17 z Dąbrowicy do Lubartowa między Kurowem a Piaskami.

[srodtytul]Co się buduje, a co nie[/srodtytul]

Trwają prace przy budowie 1403 km dróg. Są one warte ok. 60 mld zł. W ciągu najbliższych 12 miesięcy zgodnie z deklaracjami GDDKiA do użytku ma być oddanych ok. 380 km nowych tras, w tym autostrady A1 z Torunia do Grudziądza (budowana przez koncesjonariusza – GTC), A2 z Nowego Tomyśla do Świecka (budowana przez Autostradę Wielkopolską), autostradowe obwodnice Rzeszowa i Wrocławia, odcinek trasy S7 ze Skarżyska-Kamiennej do Kielc czy trasy S7 z Elbląga do Pasłęka. W sumie ma przybyć 230 km autostrad, ponad 70 km tras ekspresowych i ok. 80 km nowych obwodnic.

Zgodnie z ostatnimi rządowymi założeniami w latach 2011 – 2013 na nowe trasy w Krajowym Funduszu Drogowym ma być 78 mld zł. To oznacza, że rząd w ciągu najbliższych trzech lat będzie mógł rozdać jeszcze kontrakty warte ok. 18 mld zł.

Jak mówi Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, urząd w przyszłym roku ma dysponować ok. 33 mld zł. Z tego 3 mld zł będzie pochodzić z budżetu – reszta ma zostać pozyskana przez KFD, m.in. z emisji obligacji infrastrukturalnych, kredytów i dotacji unijnych.

– Zgodnie z planem w tym roku mają zostać wyemitowane obligacje warte ok. 10 mld zł. Wątpliwe, czy znajdą się na nie chętni, zwłaszcza że otwartym funduszom emerytalnym, które je kupowały, zabrano teraz dwie trzecie pieniędzy. Mogą kupić papiery za ok. 1 – 2 mld zł – szacuje Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu.

[srodtytul]Mgliste plany na kolejne lata[/srodtytul]

Do końca stycznia ma zostać zaakceptowana ostateczna lista inwestycji, których realizacja rozpocznie się przed końcem 2013 roku. Obecnie trwają konsultacje społeczne rządowego dokumentu. Na liście dróg, których budowa ma się rozpocząć do 2013 roku, nie ma autostrady A2 z Warszawy do wschodniej granicy państwa, 38 odcinków dróg ekspresowych, m.in. trasy S3 z Nowej Soli do Lubawki i trasy S7 z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego. W ciągu najbliższych trzech lat rząd nie planuje również rozpoczynania budowy ponad 40 obwodnic, w tym Wielunia, Puław, Inowrocławia, Bełchatowa, Kołobrzegu, Malborka, Kościerzyny czy Ostrowca Świętokrzyskiego.

– To i tak absolutnie nierealny program, który nadaje się tylko do wyrzucenia do kosza – mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Nie zawiera planu finansowego, nie wiadomo, z jakich źródeł mają pochodzić środki na realizację tych inwestycji.

Nie wiadomo wciąż, jakiej wartości kontrakty zostaną w tym roku podpisane. – Musimy zweryfikować wiarygodność szacunkowych dochodów KFD i jego wydatków, zwłaszcza na kolejne lata – mówi Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury.

– Nie wiadomo, co będzie się działo po 2013 roku. Czy inwestycje będą realizowane, jakie i za ile – zauważa Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

[ramka]Opinia

Adam Zdziebło wiceminister rozwoju regionalnego

Środki unijne z programu „Infrastruktura i środowisko” przeznaczone na budowę autostrad zakontraktowaliśmy już w 95 proc. Niestety w przypadku projektów kolejowych dotychczas podpisano umowy jedynie na 19 proc. dostępnych pieniędzy, choć złożono już wnioski o dofinansowanie na kolejne 20 proc. W sumie oznacza to kontrakty na około 40 proc. budżetu dla kolei. Nie da się więc ukryć, że obecny rok będzie kluczowy pod względem realizacji inwestycji kolejowych. Chcielibyśmy, aby wszystkie zaplanowane projekty doszły do skutku. Czy będzie to możliwe, pokażą najbliższe dni, kiedy to poznamy aktualny harmonogram ich realizacji. Przedstawi go nowy wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolejnictwo. Nie wykluczam jednak, że może dojść do przesunięcia części pieniędzy unijnych na projekty drogowe. Gdyby tak się stało, będzie więcej środków na drogi ekspresowe.. —osa[/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

– Wszystkie już podpisane umowy na budowę nowych dróg będą realizowane. Są zapewnione na to środki – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. Umowy są warte ok. 60 mld zł.

Kolejne nie są podpisywane. Wciąż nie wiadomo bowiem, jakie środki w najbliższych latach będzie mieć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na swoje inwestycje i jakie prace będzie mogła za nie zrealizować. Wszystko przez aktualizację rządowego programu budowy dróg na lata 2011 – 2015. Jeszcze dzisiaj trwają konsultacje społeczne tego dokumentu. – W toku jest 41 przetargów, nie wszystkie z nich zostaną rozstrzygnięte. Decyzje o tym, które zostaną unieważnione, będą podejmowane indywidualnie dla każdego projektu – zapowiada Mikołaj Karpiński.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca