Oszczędności kolei na budowę dróg

Rząd chce zabrać kolejom zaoszczędzone na przetargach rozstrzyganych w 2010 roku 1,2 mld zł i przeznaczyć je na drogi

Publikacja: 12.01.2011 03:02

Oszczędności kolei na budowę dróg

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

To pieniądze zaoszczędzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe, spółkę odpowiedzialną za budowę i modernizację torów, w 2010 roku na rozstrzyganych przetargach. Najkorzystniejsze oferty okazały się być właśnie o ok. 1,2 mld zł niższe od kosztorysów. – W związku z brakiem możliwości przekazywania środków na alternatywne projekty kolejowe trwają rozmowy na temat przesunięcia tych oszczędności na przykład na projekty drogowe – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury.

Za te pieniądze może powstać m.in. trasa S17 do Lublina, której zbudowanie przed 2013 rokiem obiecywał ostatnio minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

– Wartość postępowań przetargowych zakończonych i w toku to ok. 19 mld zł. Tymczasem mamy potwierdzenie wydatków przez resort finansów na poziomie ok. 11,9 mld zł. Przetargi, które są rozstrzygnięte lub zostaną rozstrzygnięte w najbliższym czasie, są warte ok. 7 mld zł – wylicza Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK.

A resort finansów wciąż nie wyraził też zgody na zaciągnięcie przez spółkę 1 mld euro kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym, co miało zapewnić środki niezbędne na wkład własny dla inwestycji współfinansowanych z dotacji unijnych.

Tymczasem z powodu braku pieniędzy zablokowane są cztery duże inwestycje kolejowe, w tym budowa Lokalnych Centrów Sterowania w Gdańsku i w Gdyni, wartych w sumie ok. 1 mld zł, budowa wiaduktu w Rogowie oraz dwa kontrakty na projektowanie torów na linii Warszawa – Okęcie – Radom.

– Umowy dotyczące budowy LCS Gdynia i LCS Gdańsk czekają na podpisanie od półtora miesiąca, pozostałe dwie od czterech miesięcy – mówi Zbigniew Szafrański. – Do marca musimy rozstrzygnąć kolejne przetargi o wartości ponad 4 mld zł, na które również nie mamy potwierdzenia finansowania z resortu finansów – mówi prezes Szafrański. Jak wylicza, w ciągu najbliższych tygodni planowane jest m.in. wybranie najkorzystniejszej oferty w przetargu na budowę LCS Malbork i Iława, rozstrzygnięcie postępowania na modernizację torów z Łodzi do Skierniewic, odcinka Łódź Widzew – Łódź Fabryczna, z Wrocławia do Rawicza i na budowę podziemnej stacji kolejowej Kraków Główny.

Oferta złożona przez firmę chętną do budowy torów jest ważna przez określony czas. Potem wygasa, a PKP PLK może bądź wystąpić o jej przedłużenie, bądź rozpisać kolejny przetarg, którego rozstrzygnięcie zajmie od trzech do sześciu miesięcy. – Oferty złożone na budowę LCS Gdańsk i LCS Iława były już dwukrotnie przedłużane. Te w przetargu na radomski odcinek torów i z Warszawy na Okęcie – po cztery razy – wyjaśnia prezes Szafrański.

To nie koniec kłopotów finansowych PKP PLK. Jak ustaliła „Rz”, władze spółki mają przejrzeć listę inwestycji zaplanowanych do realizacji z dotacji unijnych na lata 2007 – 2013 i wykreślić te, których zakończenie w terminie nie będzie możliwe, co oznacza brak zwrotu środków z unijnego budżetu. – Im dłużej czekamy na potwierdzenie finansowania przygotowanych projektów, tym bardziej prawdopodobne jest, że z niektórymi z zaplanowanych prac możemy do 2015 r. nie zdążyć – przyznaje prezes Szafrański.

– Kolejny budżet UE dla Polski będzie zapewne zdecydowanie mniej hojny. Kolej będzie zatem jedyną branżą, którą członkostwo w Unii i fundusze nie popchną do przodu. Mniejsze środki na modernizację i remonty przyspieszą degradację infrastruktury i opcja zamknięcia 5 tys. km linii do 2015 r. staje się coraz bardziej realna. Następstwem będzie odpływ pasażerów, problemy finansowe przewoźników i kolejne cięcia – podsumowuje Adrian Furgalski, ekspert do spraw kolei.[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Amerykanie bez TikToka. Apple i Google usuwają aplikację ze swoich sklepów
Biznes
Przenieśli produkcję z Polski do Niemiec i Rumunii. Grupowe zwolnienia na Pomorzu
Biznes
Państwowa agencja chce przejąć dawną spółkę Marka Falenty
Biznes
Totalizator Sportowy ma nowego prezesa. Została nim była podsekretarz stanu w MSZ
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Polski potentat meblarski rozważa przejęcia za granicą. Kto jest na celowniku?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego