Kolej traci klientów

W zeszłym roku Polska Kolej straciła prawie 21 milionów klientów. Z jej usług skorzystało ponad 240 milionów osób

Publikacja: 07.02.2011 15:18

Kolej traci klientów

Foto: ROL

Najbardziej kurczenie się rynku pasażerskich przewozów kolejowych odczuła PKP Intercity. W 2009 roku z usług państwowego przewoźnika skorzystało 51,7 mln osób. W roku 2010 jak podaje Małgorzata Sitkowska, rzecznik PKP Intercity- zaledwie 30,5 mln podróżnych. Jednak jak dodaje Sitkowska w tym roku zmieniła się metodologia liczenia liczby podróżnych. Faktyczny spadek liczy obsłużonych osób wynosi ok 14 — 15 mln osób.

Prawie 9 mln klientów straciła też samorządowa kolej. — W 2010 roku z naszych usług skorzystało 114,3 mln podróżnych — podaje Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych. To o 8,77 mln mniej niż w ciągu 12 miesięcy roku 2009.

Tak duże spadki są wynikiem również grudniowego zamieszania na kolei. Po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy 10 grudnia, wielu chętnych nie mógł z usług przewoźników skorzystać. Pociągi, które były zapowiadane nie podjeżdżały lub były za krótkie — nie wszyscy mogli się do nich zmieścić. Rozkład jazdy był tajemnicą strzeżoną równie wytrwale jak te dotyczące bezpieczeństwa państwa.

— W przypadku Intercity można dyskutować o metodologii, ale nie da się ukryć, że spadki są olbrzymie — mówi Adrian Furgalski, ekspert ds. transportu.

— Firma za chwilę popełni kolejny błąd, który będzie ją kosztował utratę następnych pasażerów. Od 1 marca ma zmienić się rozkład jazdy. Pociągów będzie mniej, ale mają być dłuższe. Część połączeń zostanie skasowanych, w przypadku innych zostanie zmniejszona częstotliwość kursowania. Dokładni to działo się przez cały zeszły rok- podsumowuje Furgalski.

Mimo ograniczania oferty, wydłużania się czasu podróży i fatalnego taboru kolej funduje pasażerom kolejne podwyżki. Od nowego roku o ok. 3,5 proc. wzrosły ceny biletów Przewozów Regionalnych. Za tydzień podwyżki zaczną obowiązywać w PKP Intercity. Wartości podwyżek wahać się będą od 30 groszy do 4,3 złotego.

Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego udział Przewozów Regionalnych w rynku transportu kolejowego wynosi 43,5 proc. Drugi przewoźnikiem pod względem liczby klientów są Koleje Mazowieckie. Samorządowa kolej w zeszłym roku obsłużyła ok. 50 mln podróżnych, czyli ponad 20 proc. wszystkich osób które skorzystały z kolei. PKP Intercity wybrało 14,3 proc. pasażerów.

Najbardziej kurczenie się rynku pasażerskich przewozów kolejowych odczuła PKP Intercity. W 2009 roku z usług państwowego przewoźnika skorzystało 51,7 mln osób. W roku 2010 jak podaje Małgorzata Sitkowska, rzecznik PKP Intercity- zaledwie 30,5 mln podróżnych. Jednak jak dodaje Sitkowska w tym roku zmieniła się metodologia liczenia liczby podróżnych. Faktyczny spadek liczy obsłużonych osób wynosi ok 14 — 15 mln osób.

Prawie 9 mln klientów straciła też samorządowa kolej. — W 2010 roku z naszych usług skorzystało 114,3 mln podróżnych — podaje Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych. To o 8,77 mln mniej niż w ciągu 12 miesięcy roku 2009.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku