Spółka z podwarszawskiej Zielonki ma prawo wykorzystywać technologie amerykańskiego giganta do budowy wojskowych systemów nawigacji.
Honywell to prawdziwy potentat w ich produkcji. Ponad połowa bojowych pojazdów uczestniczących we wszystkich aktualnych wojnach i konfliktach posługuje się nawigacją tej marki. To urządzenia niezastąpione, służące załogom pojazdów do orientowania się w terenie, gdy np. niemożliwe jest korzystanie z nawigacji satelitarnej — zwykle blokowanej lub zakłócanej w czasie konfliktu. Uzgodnienia w sprawie zobowiązań kompensacyjnych za dostawy niemieckiej elektroniki do transporterów rosomak trwały kilka miesięcy. — Negocjowaliśmy z Honeywell Regelsysteme (niemieckim oddziałem amerykańskiego potentata elektronicznego i kosmicznego, przyp. Z. L.) wyjątkowo długo, ale było warto. Udało się pozyskać technologie, które poprawią konkurencyjność polskiej zbrojeniówki — mówi Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki, nadzorujących sprawy inwestycji offsetowych. Werner Hansli prezes HR, był pełen podziwu dla wytrwałości polskich negocjatorów: umowa powstawała w bólach, ale jest korzystna dla obydwu stron i będzie pierwszym krokiem do przyszłej wieloletniej współpracy — zapewniał.
[srodtytul]Mało technologii dla zbrojeniówki[/srodtytul]
Edwardowi Żakowi, prezesowi WZE zależało na pozyskaniu zwłaszcza kodów źródłowych do systemów nawigacyjnych Honeywella wykorzystujących skomplikowane, laserowe żyroskopy. W ramach offsetu zostaną one przekazane do zakładu w Zielonce. — To pozwoli nie tylko serwisować urządzenia kupione na Zachodzie i już zainstalowane w polskich wozach bojowych ale też tworzyć nowe, własne konstrukcje, modyfikować ich konfigurację i przeznaczenie — przekonuje szef WZE. Podpisana w piątek umowa offsetowa jest już siedemnastą uzgodnioną z udziałem ekspertów departamentu Programów Offsetowych Ministerstwa Gospodarki. Wartość wszystkich realizowanych obecnie w gospodarce przedsięwzięć kompensacyjnych przekracza już 8 mld dolarów. Największy z programów to zobowiązania Lockheed Martin. Amerykański dostawca samolotów F-16 musiał zainwestować, dostarczyć technologii lub kupić w polskich firmach towary za 6028 mln dolarów. LM już może sobie zapisać na koncie wykonanie kompensat za 5,4 mld dolarów. Z wyliczeń Departamentu Programów Offsetowych resortu gospodarki wynika, że wciąż za mało, w stosunku do zobowiązań, jest inwestycji w zbrojeniówce. A na tzw. offset bezpośredni zagraniczny dostawca uzbrojenia musi przewidzieć przynajmniej połowę kwoty zobowiązań.
[srodtytul]Samochody i amunicja ze wsparciem Lockheeda[/srodtytul]