Reklama

Honeywell przekaże technologię wojskowej nawigacji

Prawie pięćdziesiąt milionów euro będą kosztować offsetowe przedsięwzięcia zbrojeniowego koncernu Honeywell w Wojskowych Zakładach Elektronicznych

Publikacja: 11.02.2011 15:40

Honeywell przekaże technologię wojskowej nawigacji

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Spółka z podwarszawskiej Zielonki ma prawo wykorzystywać technologie amerykańskiego giganta do budowy wojskowych systemów nawigacji.

Honywell to prawdziwy potentat w ich produkcji. Ponad połowa bojowych pojazdów uczestniczących we wszystkich aktualnych wojnach i konfliktach posługuje się nawigacją tej marki. To urządzenia niezastąpione, służące załogom pojazdów do orientowania się w terenie, gdy np. niemożliwe jest korzystanie z nawigacji satelitarnej — zwykle blokowanej lub zakłócanej w czasie konfliktu. Uzgodnienia w sprawie zobowiązań kompensacyjnych za dostawy niemieckiej elektroniki do transporterów rosomak trwały kilka miesięcy. — Negocjowaliśmy z Honeywell Regelsysteme (niemieckim oddziałem amerykańskiego potentata elektronicznego i kosmicznego, przyp. Z. L.) wyjątkowo długo, ale było warto. Udało się pozyskać technologie, które poprawią konkurencyjność polskiej zbrojeniówki — mówi Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki, nadzorujących sprawy inwestycji offsetowych. Werner Hansli prezes HR, był pełen podziwu dla wytrwałości polskich negocjatorów: umowa powstawała w bólach, ale jest korzystna dla obydwu stron i będzie pierwszym krokiem do przyszłej wieloletniej współpracy — zapewniał.

[srodtytul]Mało technologii dla zbrojeniówki[/srodtytul]

Edwardowi Żakowi, prezesowi WZE zależało na pozyskaniu zwłaszcza kodów źródłowych do systemów nawigacyjnych Honeywella wykorzystujących skomplikowane, laserowe żyroskopy. W ramach offsetu zostaną one przekazane do zakładu w Zielonce. — To pozwoli nie tylko serwisować urządzenia kupione na Zachodzie i już zainstalowane w polskich wozach bojowych ale też tworzyć nowe, własne konstrukcje, modyfikować ich konfigurację i przeznaczenie — przekonuje szef WZE. Podpisana w piątek umowa offsetowa jest już siedemnastą uzgodnioną z udziałem ekspertów departamentu Programów Offsetowych Ministerstwa Gospodarki. Wartość wszystkich realizowanych obecnie w gospodarce przedsięwzięć kompensacyjnych przekracza już 8 mld dolarów. Największy z programów to zobowiązania Lockheed Martin. Amerykański dostawca samolotów F-16 musiał zainwestować, dostarczyć technologii lub kupić w polskich firmach towary za 6028 mln dolarów. LM już może sobie zapisać na koncie wykonanie kompensat za 5,4 mld dolarów. Z wyliczeń Departamentu Programów Offsetowych resortu gospodarki wynika, że wciąż za mało, w stosunku do zobowiązań, jest inwestycji w zbrojeniówce. A na tzw. offset bezpośredni zagraniczny dostawca uzbrojenia musi przewidzieć przynajmniej połowę kwoty zobowiązań.

[srodtytul]Samochody i amunicja ze wsparciem Lockheeda[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Amerykański offset, według Lockheeda — największy program kompensacyjny tej korporacji na świecie, od początku krytykowany był w kraju za skromną ofertę technologiczną. Błędy w początkowej realizacji programu wytknęła rządowi Najwyższa Izba Kontroli, jednak w konkluzji specjalnego raportu NIK ocenił offset Lockeeda pozytywnie. Do najważniejszych inwestycji cywilnych można zaliczyć przeniesienie do Polski przez General Motors montażu opli astra i zafira (wycenione na 1, 5 mld „offsetowych” dol). Miliony dolarów dał udział przemysłowych partnerów producenta samolotów z Teksasu w modernizacji rafinerii Lotosu. W ramach offsetu części do maszyn budowlanych Amerykanie kupowali w zakładach Caterpillar Poland w Janowie Lubelskim, elektronikę samochodową zamawiali w Kimball Polska Poznań a komponenty lotnicze w Pratt&Whitney Kalisz. Znaczące inwestycje w zbrojeniówce postawiły na nogi produkcję amunicji w skarżyskich Zakładach Metalowych Mesko i nowoczesnych granatów w Dezamecie Nowa Dęba, dostarczyły zamówień na lotnicze części w WSK Rzeszów. Kilku projektów, za zgodą polskich władz nie zrealizowano: nie powstał system łączności kryzysowej Tetra, elektroniczny rejestr usług medycznych i wytwórnia turbin dla elektrowni wiatrowych w warszawskim Radwarze.

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama