Jak zakłada rządowy „Wieloletni program inwestycji kolejowych do 2013 roku", który trafił do konsultacji międzyresortowych, za te pieniądze ma zostać wyremontowanych ponad 1,9 tys. km torów. Wszystkie inwestycje zawarte w programie są warte łącznie 39 mld zł. Do końca 2010 roku z tej puli zostało już jednak wydane 8,8 mld zł.

– W programie nie ma projektu, który nie miałby zapewnionego finansowania na realizację – podkreśla Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.

Inwestycje mają być finansowane z funduszy unijnych, środków budżetowych i z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym. EBI przekazał nam już 700 mln euro. Resort finansów zgodził się na zaciągnięcie kolejnego, w wysokości 1 mld euro, który będzie gwarantowany przez Skarb Państwa. Pierwsza rata (100 mln euro) ma trafić do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedzialnej za modernizację torów w grudniu tego roku.

Z listy inwestycji zniknęła m.in. modernizacja torów z Siedlec do Terespola. Tory między Warszawą a Radomiem zostaną wyremontowane tylko na połowie odcinka – do Warki.