Rynek lotniczy przebija prognozy

O około 8 proc. wzrósł ruch lotniczy od początku roku. To lepiej, niż szacowano cztery miesiące temu

Publikacja: 06.05.2011 05:30

Lotnisko Okęcie

Lotnisko Okęcie

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje, że w tym roku ruch lotniczy wzrośnie o ok. 9,5 proc. – Jesteśmy w trakcie aktualizacji tych założeń. Prognoza zostanie nieznacznie podniesiona – mówi Katarzyna Krasnodębska, rzecznik ULC.

Rekordzistą jest gdańskie lotnisko, gdzie ruch w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2011 r. wzrósł o 10,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2010 r. Tylko w kwietniu liczba podróżnych wzrosła o ok. 38 proc. – W kwietniu ubiegłego roku ruch lotniczy zamarł na tydzień w związku z wybuchem wulkanu na Islandii – wyjaśnia Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. – Jest jednak lepiej, niż się spodziewaliśmy. Oczekiwaliśmy, że ten rok będzie czasem stabilizacji, teraz szacujemy, że w ciągu roku ruch  wzrośnie o ok. 10 proc. – dodaje Kloskowski. Na kolejnych sześciu nowych kierunkach latać zaczął m.in. węgierski Wizzair, Lufthansa uruchomiła trzecie połączenie do Monachium, w porcie pojawił się Finnair. Jak zapowiada prezes lotniska – to nie koniec poszerzania oferty.

Pozytywnie zaskoczony tegorocznymi wynikami jest też szef portu wrocławskiego, który w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku odprawił o 7 proc. osób więcej niż od stycznia do kwietnia 2010 r. – Po czterech miesiącach roku przejawiamy umiarkowany optymizm – mówi Dariusz Kuś, prezes lotniska we Wrocławiu. – Spodziewaliśmy się stabilizacji w tym roku, tym bardziej że w zeszłym ruch wzrósł o ok. 20 proc. – dodaje Kuś.

W Krakowie ruch w ciągu pierwszych czterech miesięcy zwiększył się o ok. 9 proc. W Poznaniu o 6 proc. – Prognozujemy dalszą tendencję wzrostową, zwłaszcza że siatka połączeń z Poznania wzbogaciła się o nowe ciekawe kierunki, w tym także czarterowe – mówi Mariusz Wiatrowski, prezes spółki zarządzającej lotniskiem. Na rozwój połączeń czarterowych i oferowanych przez tanie linie liczy też port wrocławski.

Z jednej strony wzrost ruchu to efekt nowych połączeń, z drugiej – tego, że w odlatujących samolotach jest coraz mniej pustych miejsc.

– Samoloty są w większym stopniu wypełnione. Przy liczbie operacji porównywalnej do tej z zeszłego roku lub nieznacznie niższej odprawiamy więcej podróżnych – mówi Dariusz Kuś. Tę tendencję potwierdzają przedstawiciele innych lotnisk. – Widać, że gospodarka krajowa odbiła się po kryzysie z 2009 r. i coraz więcej osób stać na podróżowanie samolotami – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik warszawskiego portu lotniczego. – Widać to zwłaszcza na trasach krajowych, na których ruch od początku roku wzrósł o ponad 28 proc. – dodaje.

 

 

Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje, że w tym roku ruch lotniczy wzrośnie o ok. 9,5 proc. – Jesteśmy w trakcie aktualizacji tych założeń. Prognoza zostanie nieznacznie podniesiona – mówi Katarzyna Krasnodębska, rzecznik ULC.

Rekordzistą jest gdańskie lotnisko, gdzie ruch w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2011 r. wzrósł o 10,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2010 r. Tylko w kwietniu liczba podróżnych wzrosła o ok. 38 proc. – W kwietniu ubiegłego roku ruch lotniczy zamarł na tydzień w związku z wybuchem wulkanu na Islandii – wyjaśnia Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. – Jest jednak lepiej, niż się spodziewaliśmy. Oczekiwaliśmy, że ten rok będzie czasem stabilizacji, teraz szacujemy, że w ciągu roku ruch  wzrośnie o ok. 10 proc. – dodaje Kloskowski. Na kolejnych sześciu nowych kierunkach latać zaczął m.in. węgierski Wizzair, Lufthansa uruchomiła trzecie połączenie do Monachium, w porcie pojawił się Finnair. Jak zapowiada prezes lotniska – to nie koniec poszerzania oferty.

Biznes
Hakerzy zaatakowali Polską Agencję Kosmiczną. Kto stoi za atakiem?
Biznes
Drewno: kolejna grupa towarowa zagrożona cłem Trumpa
Biznes
Elon Musk podejrzany o unikanie podatków we Włoszech
Biznes
Jakub Wiech: Europa potrzebuje dużego atomu, za wcześnie na wodór
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Biznes
Dzwoni Kreml do koncernu z USA: Nie chcielibyście do nas wrócić?
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”