Centra handlowe tracą klientów

W najgorszym miesiącu 2010 roku spadły nawet o 10,4 proc. w ujęciu rocznym. Trend spadkowy się utrzymuje. Mimo to branża się rozwija i rośnie powierzchnia centrów

Aktualizacja: 14.05.2011 03:14 Publikacja: 14.05.2011 02:00

Centra handlowe tracą klientów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

 

Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych, monitorującej obroty w ponad 70 obiektach z 800 tys. mkw. powierzchni, wynika, że wbrew pozytywnym danym np. o wzroście sprzedaży detalicznej sytuacja galerii się pogorszyła.

Najmocniejszy spadek obrotów widać w kwietniu 2010 r. –  o 10,4 proc. wobec tego miesiąca rok wcześniej. Mimo to pierwsze trzy kwartały wyglądały nieźle. A najmocniejsze spadki widać w końcówce roku, ponownie o 6 – 8 proc. w ujęciu rocznym.

– Powodów może być kilka. Z jednej strony zmiany w sposobie wyliczania indeksu. Trzeba się też liczyć ze zmianą zachowań konsumentów, którzy mogli wybrać robienie zakupów w innych miejscach – mówi Radosław Knap, menedżer ds. rozwoju z Polskiej Rady Centrów Handlowych. Organizacja zrzesza ponad 150 firm z branży.

Dla przypomnienia, GUS podaje bardzo pozytywne informacje o sprzedaży detalicznej. W ostatnich miesiącach 2010 r. rosła ona o 6 – 9 proc. Jednak po obrotach centrów tego nie widać.

– Widać wręcz odwrotny trend. Nasz indeks spadał, gdy rynek miał zyskiwać. Wyjątkiem jest kategoria moda i akcesoria. W jej przypadku we wrześniu sprzedaż wzrosła nawet mocniej, niż podał GUS – dodaje Knap.

– Dane należy traktować z ostrożnością i raczej skupić się na śledzeniu długofalowego trendu, niż komentować jednorazowy wynik – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk firmy doradczej Cushman & Wakefield.

Jednak sytuacja najprawdopodobniej nie wygląda za dobrze. Wszyscy właściciele czy zarządcy centrów handlowych zgodnie odmówili „Rz" komentarza do tych danych, zasłaniając się tajemnicą handlową. Jedynie nieoficjalnie jeden z nich przyznał, że sytuacja rynku faktycznie nie jest za dobra. – Realnie rośnie jedynie sprzedaż sklepów odzieżowych, choć nie wszystkich. Całe szczęście, że stanowią większość naszych najemców, gdyż w pozostałych branżach jest po prostu źle – mówi osoba zarządzająca kilkoma galeriami handlowymi w Polsce.

Co więcej, trudno liczyć na znacząco lepsze dane w tym roku. Z danych PRCH wynika, że dotąd także utrzymuje się trend spadkowy. Sytuacja najemców komplikuje się m.in. z powodu zmiennych kursów walut, bo większość czynsze płaci w euro.

Centra są motorem rozwoju branży handlowej, większość nowych sklepów powstaje właśnie tam. Firma doradcza DTZ szacuje, że od 1998 r. na polskim rynku nieruchomości komercyjnych (ich głównym segmentem są centra handlowe) zainwestowano 18,7 mld euro. Na koniec 2010 r. zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej wynosiły 10,2 mln mkw. W tym i przyszłym roku ma zostać oddanych do użytku po kolejne 800 tys. mkw.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Sprzedaż detaliczna

Gdy GUS podaje wartość sprzedaży detalicznej, uwzględnia to, co się dzieje w sklepach, gdzie pracuje od dziesięciu osób. Nie uwzględnia ani małych sklepów, ani handlu bazarowego. Wartość ogólna wynika też z tego, co się dzieje w branżach. I tak w marcu wartość zwiększyła się o 9,4 proc. w skali roku. Ale mniej wydawaliśmy na książki, żywność i napoje, za to wyraźnie faworyzujemy dyskonty, bo w nich wartość sprzedaży skoczyła prawie o 26 proc.    —aft

Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych, monitorującej obroty w ponad 70 obiektach z 800 tys. mkw. powierzchni, wynika, że wbrew pozytywnym danym np. o wzroście sprzedaży detalicznej sytuacja galerii się pogorszyła.

Najmocniejszy spadek obrotów widać w kwietniu 2010 r. –  o 10,4 proc. wobec tego miesiąca rok wcześniej. Mimo to pierwsze trzy kwartały wyglądały nieźle. A najmocniejsze spadki widać w końcówce roku, ponownie o 6 – 8 proc. w ujęciu rocznym.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji