Reklama

Globalne brandy wypierają polskie marki

Niemcy mają dziś ogłosić warunki zmiany marki Era na T-Mobile. Koszt tej operacji szacuje się na 60 – 100 mln zł. To kolejny światowy brand, który zastąpi lokalną markę

Aktualizacja: 19.05.2011 13:21 Publikacja: 19.05.2011 03:43

Era

Era

Foto: Fotorzepa, Szymon Laszewski Szymon Laszewski

Polska Telefonia Cyfrowa, którą kontroluje Deutsche Telekom, ogłosi dzisiaj warunki i poda termin zmiany nazwy Era na globalny brand T-Mobile. Według rynkowych szacunków ta operacja może kosztować firmę od 60 do 100 mln zł.

O planach pożegnania się PTC z Erą pisaliśmy już w 2009 roku, gdy osiągnęła ona rekordową w swej historii wartość w naszym rankingu „Najcenniejszych polskich marek", zdobywając też po raz kolejny tytuł najmocniejszej marki w swej kategorii. Ten tytuł Era utrzymała również w zeszłym roku, choć jej wartość nieco spadła. – Duża ryba zjada małą rybę – komentuje zmiany polskich marek na światowe brandy Jarosław Filipek, szef firmy doradczej Codes. Jak podkreśla, Era jest jednym z graczy na rynku lokalnym, a T-Mobile jest marką liczącą się na świecie.

– Ta operacja to oczywisty efekt synergii dla firmy. To samo było w przypadku Orange, który zastąpił krajową markę Idea. Marka jest narzędziem do zarabiania pieniędzy. Ma zapewnić wyższe marże i udziały rynkowe – dodaje Filipek. Jego zdaniem wydatki na rebranding, choć emocjonują media, są ułamkiem wielkości budżetów reklamowych dużych firm. – Ważniejsze jest to, że my jako Polska stajemy się częścią globalnego rynku, tyle że nie przez nasze marki, które wciąż są lokalne – podkreśla szef Codes.

Globalną marką jest m. in Aviva, która w zeszłym roku zastąpiła lokalny brand Commercial Union, co kosztowało kilkadziesiąt milionów złotych. Dominika Kraśko-Białek, członek zarządu Aviva Polska, dodaje, że według obecnych badań ta zmiana została zaakceptowana przez klientów spółki, ale także dlatego, że nowa kampania wizerunkowa wiązała się z głęboką transformacją biznesu. – Warto wykorzystać rebranding do większych zmian w firmie – twierdzi Kraśko-Białek.

Jedną z tegorocznych zmian jest np. rebranding Fortis Banku Polska związany ze zmianą nazwy banku na BNP Paribas Bank Polska, który teraz swe produkty i usługi będzie oferować pod logo BNP Paribas.

Reklama
Reklama

Na radykalne zmiany decydują się też rodzime firmy. Największą było zastąpienie marki CPN przez Orlen, który teraz przymierza się do ujednolicenia brandów swych stacji (markę Bliska być może zastąpi Star – obecny na rynku niemieckim). – Koncepcja zmniejszenia liczby marek paliwowych w sieci stacji PKN Orlen na czterech rynkach jest na etapie wstępnych analiz – podkreśla Beata Karpińska z biura prasowego firmy.

Zmianę marki ogłosiła niedawno spółka deweloperska PKO BP Inwestycje, która działa teraz jako Qualia Development – by wzmocnić swój wizerunek jako dewelopera i odróżnić się od banku.

Częściej niż na zmianę marki firmy decydują się na odświeżenie logo, co w tym roku robi bank PKO BP. W planach taką operację ma też PZU. – Firma musi dokładnie wiedzieć, co chce osiągnąć, zmieniając bądź odświeżając logo. Musi sobie odpowiedzieć na pytanie: jaki jest mój komunikat, w czym teraz będę lepszy – mówi Ruth Kedar z Uniwersytetu Stanforda, która w 1999 roku zaprojektowała używane do dziś logo Google'a.

– Zmiana logo zawsze następuje w kluczowym momencie dla firmy: zmiany strategii, przejęcia innej, podziału albo podkreślenia, jak bardzo różni się od konkurencji – podkreśla Ruth Kedar.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorek a.blaszczak@rp.pl d.walewska@rp.pl

Polska Telefonia Cyfrowa, którą kontroluje Deutsche Telekom, ogłosi dzisiaj warunki i poda termin zmiany nazwy Era na globalny brand T-Mobile. Według rynkowych szacunków ta operacja może kosztować firmę od 60 do 100 mln zł.

O planach pożegnania się PTC z Erą pisaliśmy już w 2009 roku, gdy osiągnęła ona rekordową w swej historii wartość w naszym rankingu „Najcenniejszych polskich marek", zdobywając też po raz kolejny tytuł najmocniejszej marki w swej kategorii. Ten tytuł Era utrzymała również w zeszłym roku, choć jej wartość nieco spadła. – Duża ryba zjada małą rybę – komentuje zmiany polskich marek na światowe brandy Jarosław Filipek, szef firmy doradczej Codes. Jak podkreśla, Era jest jednym z graczy na rynku lokalnym, a T-Mobile jest marką liczącą się na świecie.

Reklama
Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Reklama
Reklama