- Trwający dziesięć lat spór pomiędzy holenderskim udziałowcem w największej polskiej firmie ubezpieczeniowej a Skarbem Państwa jest niezwykle ciekawy z biznesowego punktu widzenia. Nasze studium przypadku nie ma jednak na celu oceniania przebiegu ani wyniku negocjacji – mówi Vincent Dessain, dyrektor Europejskiego Centrum Badawczego Harvard Business School w Paryżu. Publikacja kilkunastostronicowego opracowania powinna być gotowa po wakacjach, następnie będzie omawiana w bostońskiej siedzibie uczelni, na zajęciach poświęconych trudnym negocjacjom.
– Bardzo nas cieszy zainteresowanie ze strony tak prestiżowej uczelni. Sam planuję uczestniczyć w pierwszych zajęciach, na których będzie omawiany case PZU – mówi Andrzej Klesyk, prezes firmy, który na Harvardzie zrobił dyplom MBA. Pracując nad opracowanie, oprócz zapoznania się z setkami stron materiałów, badacze z Harvardu spotkali się także z przedstawicielami Ministerstwa Skarbu, prawnikami, zarządzającymi spółką, teraz będą rozmawiać z Eureko.
Fakt, że oprócz prezesa firmy, absolwentem szkoły jest również wice minister skarbu Krzysztof Walenczak był dodatkową zachętą do zbadania przebiegu negocjacji u polskiego ubezpieczyciela. Jednak jak wyraźnie podkreślają naukowcy, najważniejszy jest wymiar poznawczy i edukacyjny każdego przypadku. – W Polsce badaliśmy także przypadek Agory, zmuszonej do konkurowania z Faktem. Opublikowaliśmy także case'a o Zarze, której odzież w odróżnieniu od większości konkurentów powstaje w rodzimej Hiszpanii, a nie w Chinach. Obecnie pracujemy również nad studium przypadku transakcji hedgingowych Airbusa, który produkcję prowadzi w strefie euro, a przychody otrzymuje w dolarach – mówi Vincent Dessain.
Rocznie HBS publikuje około 300 omówień problemów i sytuacji zaistniałych w międzynarodowym biznesie. W Polsce przygotowywała również raporty dotyczące prywatyzacji firmy odzieżowej Próchnik czy Cementowni Odra.
Firmy mają możliwość wglądu w przygotowywaną przez naukowców opracowania, a także sugerowania zmian. - Nie zawsze się jednak na nie zgadzamy. Jesteśmy uczelnią, nie zaś agencją PR, czy firmą consultingową, dlatego analizowane sytuacje menedżerskie staramy się przedstawiać jak najbardziej obiektywnie – mówi Vincent Dessain.