Ubiegłoroczny rynek samochodów wart był 26,2 mld zł.

Polacy najczęściej wybierają samochody z oszczędnymi silnikami o pojemności od 1,0 do 1,6 litra. Najpopularniejszą marką na polskim rynku okazała się w ubiegłym roku Skoda

Publikacja: 05.07.2011 17:21

Ubiegłoroczny rynek samochodów wart był 26,2 mld zł.

Foto: Bloomberg

Polski rynek nowych aut wart był w 2010 roku 26,2 mld zł.

Blisko 170 tys. osób pracuje na rzecz polskiej motoryzacji - szacuje doroczny raport branży przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmy doradcze KPMG i Baker & McKenzie. Najwięcej osób zatrudniają firmy produkujące podzespoły i komponenty dla fabryk aut w Polsce i za granicą. Same fabryki w Polsce - zdecydowanie mniej.

Według GUS, na koniec 2010 roku w samym przemyśle motoryzacyjnym zatrudnionych było 140 tys. osób. W porównaniu z rokiem poprzednim niewiele więcej - o zaledwie 300 pracowników. W dodatku zatrudnienie na koniec ubiegłego roku okazało się o 16,7 tys. miejsc pracy niższe niż w drugiej połowie 2008.

Fabryki samochodów w Polsce nie zdołały zwiększyć zatrudnienia. Na koniec ubiegłego roku pracowało w nich niecałe 31 tys. osób. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, dla przemysłu samochodowego pracuje także ok. 30 tys. osób w fabrykach produkujących wyroby z tworzyw sztucznych i gumy, wyposażenie elektryczne, czy też takie elementy wyposażenia jak fotele i szyby.

Znacznie lepiej niż stan zatrudnienia wyglądał ubiegłoroczny eksport. Każdego miesiąca z Polski wyjeżdżały produkty o łącznej wartości blisko półtora miliarda euro. W sumie za cały rok wielkość eksportu sięgnęła 17 mld euro i była wyższa niż rok wcześniej o 8 proc. Jednak do rekordowego poziomu z 2008 roku - 18,44 mld euro - pozostało jeszcze daleko.

Co z samochodami? Według PZPM, importerzy i producenci sprzedali w Polsce w 2010 roku 333.599 aut. O 13.338, tj. 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia cena samochodu wzrosła o przeszło 6 proc. do poziomu 78,5 tys. zł. W rezultacie cały rynek nowych aut wart był 26,2 mld zł. Rekordowy popyt odnotowano w grudniu, tuż przed likwidacją kratki: sprzedaż wzrosła o 26,6 proc. wobec grudnia 2009.

Blisko jedną trzecią rynku - 29 proc. - stanowiły samochody kompaktowe, jak np. opel astra czy ford focus, najpopularniejsze w Polsce. Auta mniejsze klasy B zajęły 25 proc. rynku, natomiast udział 17-procentowy miały samochody klasy średniej, jak volkswagen passat czy ford mondeo.

Blisko dwie trzecie samochodów miało oszczędne silniki o pojemności od 1,0 do 1,6 litra. Z kolei udział Diesli osiągnął 43 proc. i w ostatnich latach zwiększył się o 10 punktów procentowych.

najpopularniejszą marką na polskim rynku okazała się w ubiegłym roku Skoda, drugi był Volkswagen. Najpopularniejszym modelem była octavia.

 

Polski rynek nowych aut wart był w 2010 roku 26,2 mld zł.

Blisko 170 tys. osób pracuje na rzecz polskiej motoryzacji - szacuje doroczny raport branży przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz firmy doradcze KPMG i Baker & McKenzie. Najwięcej osób zatrudniają firmy produkujące podzespoły i komponenty dla fabryk aut w Polsce i za granicą. Same fabryki w Polsce - zdecydowanie mniej.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej