Popyt na komputery osobiste jest w tym roku słabszy od prognozowanego, z korzyścią dla tabletów - wynika z raportów IDC i Gartnera
W drugim kwartale tego roku rynek pecetów rośnie wolniej, niż przewidywano. Co do tego zgadzają się analitycy IDC i Gartnera. Sprzedaż zwiększyła się w tym okresie zaledwie o blisko 2 proc. względem analogicznego okresu poprzedniego roku. IDC obniżyło też prognozy wzrostu sprzedaży dla całego 2011 roku z 7,1 proc. do 4,2 proc.
- Sprzedaż komputerów osobistych jest zjadana przez tablety - powiedział "Rz" Frans Gens, wiceprezes i główny analityk IDC. - W tym roku możemy się spodziewać więcej niż podwojenia sprzedaży tabletów i jej dalszego wzrostu, wypierającego z rynku netbooki, fenomen poprzednich lat.
Netbooki rzeczywiście straciły na powodzeniu w USA i Europie, ale już w Azji, a zwłaszcza w Chinach i Indiach, ich sprzedaż wzrosła o 10 proc. Na świecie rozeszło się w drugim kwartale tego roku około 85 mln wszystkich pecetów. Liderami na tym rynku pozostają producenci HP (sprzedał 15 mln sztuk), Dell (10,6 mln) i Lenovo (10,2 mln).
W poprzednich latach ogromny popyt rozpieścił tę branżę. W latach 2005 - 2009 wzrost sprzedaży utrzymywał się średnio na poziomie 18 - 21 proc. Mimo chwilowego osłabienia kondycji rynku firmy analityczne wróżą mu w następnych latach dobrą passę. W rubrykach dotyczących wzrostu sprzedaży już w przyszłym roku mają powrócić dwucyfrowe liczby. W najbliższych latach pecetów ma się sprzedawać rokrocznie o ponad 10 proc. więcej.