Na półkach sklepowych zaczynają właśnie pojawiać się droższe alkohole Stock Polska, lidera krajowego rynku wódki wartego niemal 10 mld zł. Z naszych informacji wynika, że produkowana przez nią Czysta de Luxe – najpopularniejsza wódka w Polsce – zdrożała o 1,5 proc. Można więc założyć, że jej cena detaliczna zwiększy się o ok. 2 proc. Marek Malinowski, prezes firmy, wyjaśnia, że podwyżki były konieczne m.in. ze względu na droższe surowce.
W ślady Stocka pójdą jego główni rywale. Jak ustaliła „Rz", w przyszłym miesiącu ceny może podnieść polsko-francuska grupa Belvedere, natomiast na przełomie sierpnia i września 2011 r. zrobi to CEDC.
– Czołowe firmy nie mogą sobie pozwolić na to, aby dłużej rezygnować z marż kosztem coraz większych udziałów rynkowych – mówi osoba związana z branżą alkoholową.
Na ruch lidera czekała cała branża, ponieważ to właśnie on rozpoczął ostrą walkę o udziały, która doprowadziła do rewolucji na rynku. Decydując się na agresywną politykę cenową i promocyjną na początku 2009 roku, odebrał pozycję wicelidera Belvedere. Kilka miesięcy później pokonał także ówczesnego lidera rynku: CEDC.
Odpowiedzią Belvedere na sukces Stocka była wódka Krupnik, którą zaczął sprzedawać wiosną 2010 r. Obecnie marka ta, z 11,5-proc. udziałem, zajmuje drugie miejsce na rynku. Jesienią do walki z Żubrówką Białą włączyło się CEDC. Do końca tego roku marka ta ma dojść do 8 – 9 proc. udziałów (w kwietniu 2011 r. wynosiły one ok. 6 proc.).