Samochody sprzedają się coraz gorzej. W lipcu liczba nowych rejestracji aut osobowych ledwo sięgnęła 23,2 tys. i w rezultacie okazała się o 4,8 proc. niższa niż przed rokiem. Rynek skurczył się także w porównaniu do czerwca: o 5,3 proc. Jak podaje Instytut Samar, łącznie od początku roku do końca ubiegłego miesiąca zarejestrowano 160.550 aut, To blisko 5,8 proc. mniej niż w pierwszych siedmiu miesiącach 2010 roku.
Ten negatywny trend nie jest zaskoczeniem: eksperci prognozowali spadek tegorocznej sprzedaży aut po przesileniu z końca ubiegłego roku, gdy rynkowy boom nakręcała perspektywa likwidacji kratki. Ale wcześniej mało kto zakładał, że na spadek sprzedaży największy wpływ będzie mieć duże obniżenie popytu w grupie klientów indywidualnych. Przeciwnie: oczekiwano, że właśnie ta grupa klientów będzie w tym roku kupować więcej, nawet o 10 proc., bo w ubiegłym roku wstrzymywała się z wydatkami. Nic z tego. Część osób, która musiała dokonać zakupu, zdecydowała się na tańsze auto używane. Okazuje się natomiast, że rynek ratują firmy, które z kolei miały teraz zakupy zmniejszać.
- Aktualna sytuacja w Polsce nie sprzyja sprzedaży nowych aut. Niepewna sytuacja gospodarcza kraju i słaby kurs złotego w stosunku do euro wpłynął negatywnie na popyt na nowe samochody – twierdzi prezes Samaru Wojciech Drzewiecki.
Spadki odnotowały wszystkie marki z pierwszej piątki w rankingu sprzedaży. Liderem rynku pozostaje Skoda. Od stycznia sprzedała przeszło 19,1 tys. samochodów. Jest to jednak mniej o 2,8 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Na drugim miejscu znalazł się Ford - 13 tys. sztuk i spadek o 2,5 proc., na trzecim jest Opel ze sprzedażą mniejszą od Forda o zaledwie kilka aut i rocznym spadkiem o 2,4 proc. Dużo większe spadki odnotowały marki na kolejnych pozycjach rankingu: Toyota zmniejszyła sprzedaż o 16,4 proc., a Fiat o 22,8 proc.
Kto zyskał? Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszej 20-tce zaledwie 7 marek. Na przekór słabnącemu rynkowi solidne, bo dwucyfrowe wzrosty odnotowały 4 z nich: Nissan, Chevrolet, Volvo oraz Dacia.