Spadają ceny w salonach auty

Receptą na spadek popytu na nowe auta w Polsce mają być rabaty i korzystne kredyty. Ale stosowane przez dilerów zachęty na razie niewiele pomagają

Publikacja: 08.08.2011 03:40

Spadają ceny w salonach auty

Foto: Fotorzepa, Marek Korlak MK Marek Korlak

W salonach aut widać coraz więcej promocji. Przy słabnącym popycie zarówno dilerzy, jak i importerzy wszelkimi możliwymi sposobami starają się przyciągnąć klientów.

– Dziś do zakupu przekonać może to, co najmocniej wpływa na cenę. Najbardziej skuteczne są więc rabaty i narzędzia finansowe – mówi prezes Instytutu Samar Wojciech Drzewiecki.

Sprzedaż na raty

W salonach Skody rabaty do 3,4 tys. zł można dostać na fabię, 4,5 tys. zł na roomstera, do 6,6 tys. zł na octavię. W przypadku yeti do rabatu w wysokości 1,6 tys. zł dokładany jest 4,5-tysięczny upust na ubezpieczenie.

Nissan oferuje 4,5 tys. zł rabatu na micrę, dla modelu X-Trail rabat sięga już 10 tys. zł.  Mitsubishi odejmuje od ceny modelu Lancer nawet 15 tys. zł, a od pajero nawet 20 tys. zł. W Oplu do 4,5 tys. zł dochodzą obniżki na nową astrę, do 5 tys. zł na corsę, podobnie na niektóre modele insigni. W lipcu nowe ceny na najbardziej popularne modele wprowadził Chevrolet. Sparka można kupić o 4,8 tys. zł taniej od dotychczasowej ceny katalogowej, a ceny aveo w zależności od modelu spadły nawet o 5 tys. zł.

W kredytach popularne są te z 50-proc. wpłatą własną. W wielu markach oprocentowanie takich planów finansowych wynosi zero procent. Tak jest m.in. przy zakupie wybranych samochodów Alfy Romeo: trzeba jednak doliczyć koszt tzw. opłaty przygotowawczej oraz ubezpieczenia kredytu. Finalne oprocentowanie jest jednak i tak atrakcyjne: rzeczywista roczna stopa przy kredycie trzyletnim wynosi 3,37 proc.

Wśród popularnych bonusów są także pakiety ubezpieczeniowe z obniżoną ceną.

Np. przy zakupie land rovera klient dostaje pakiet OC, AC i NW w cenie 1,9 proc. wartości samochodu. Kupując volkswagena golfa, podobny pakiet to 3,9 proc. ceny samochodu.

Rynek uratują firmy?

Dilerzy przyznają: modele sprzedawane w cenach katalogowych można dziś policzyć praktycznie na palcach.

Trudno się dziwić: w lipcu liczba nowych rejestracji aut osobowych ledwo sięgnęła 23,2 tys. i w rezultacie okazała się o 4,8 proc. niższa niż przed rokiem. Rynek skurczył się także w porównaniu z czerwcem: o 5,3 proc. – Obniżki nie odwrócą negatywnego trendu – mówi Marek Konieczny, szef Związku Dealerów Samochodowych.

314 tysięcy nowych aut zarejestrowano w Polsce w 2010 r.

Spadek popytu, widoczny zwłaszcza po stronie klientów indywidualnych, mają w drugiej połowie roku nadrabiać firmy. Tym również proponowane są bonusy. Np. Toyota oferuje leasing, gdzie koszt zakupu auta równy jest zaledwie 1 proc. jego wartości. W promocji dostępne są modele Avensis, Verso oraz Land Cruiser 150. Według dyrektora sprzedaży Toyota Leasing Bogdana Grzybowskiego ta oferta jest atrakcyjna zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Mimo spadającego popytu na niektóre auta tymczasem trzeba czekać o dwa – trzy tygodnie dłużej niż w ubiegłym roku. Tak jest z niektórymi modelami Volkswagena i Audi czy autami francuskimi. Z jednej strony to jeszcze efekt trzęsienia ziemi w Japonii i opóźnionych dostaw części do produkcji. Z drugiej natomiast – ograniczania dostaw na polski rynek i zwiększania ich do krajów, gdzie popyt rośnie. Sami importerzy także są ostrożniejsi w składaniu zamówień i ograniczają liczbę aut na krajowych składach.

Dzięki temu obniżają koszty i ryzyko niesprzedania samochodów. W rezultacie coraz więcej kupujących będzie zamawiało auto, które dopiero trafi do produkcji.

W salonach aut widać coraz więcej promocji. Przy słabnącym popycie zarówno dilerzy, jak i importerzy wszelkimi możliwymi sposobami starają się przyciągnąć klientów.

– Dziś do zakupu przekonać może to, co najmocniej wpływa na cenę. Najbardziej skuteczne są więc rabaty i narzędzia finansowe – mówi prezes Instytutu Samar Wojciech Drzewiecki.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca