Reklama

Putin spełni marzenie Stalina

Most kolejowy długości 17 km łączący dalekowschodnią wyspę Sachalin z kontynentem ma kosztować ok. 14 mld dol.

Aktualizacja: 19.08.2011 14:05 Publikacja: 19.08.2011 13:57

wyspa Sahalin

wyspa Sahalin

Foto: Bloomberg

Sachalin, dawna carska wyspa zesłańców, potem enklawa japońska, a po drugiej wojnie sowiecki zamknięty okręg wojskowy, to dziś paliwowe eldorado.

W Morzu Ochockim otaczającym wyspę są wielkie zasoby ropy i gazu. Pracują tam największe rosyjskie koncerny (Gazprom, Rosnieft) oraz zagraniczne m.in. amerykański Exxon . Na Sachalinie działa też jedyny w Rosji zakład skraplania gazu.

Na początku roku Exxon wywiercił w szelfie Sachalina najgłębszy otwór na świecie. Odwiert sięga w głąb Ziemi 12 kilometrów i 345 metrów. To część projektu Sachalin-1 na szelfie pacyficznym na Morzu Ochockim. Realizują go Exxon Neftegas należący do ExxonMobile jako operator projektu, w którym uczestniczą też japoński Sodeco (po 30 proc. akcji) oraz Rosnieft i hinduski ONGC (po 20 proc.).

Rekordowy otwór został wywiercony w złożu Ogopty. Wspólnie z sąsiednimi złożami ich zasoby wynoszą 307 mln ton ropy i 485 mld m3 gazu.

Pierwsze wydobycie w ramach Sachalin-1 ruszyło w 2005 r. Teraz sięga 250 ty. baryłek/doba i 2 mln m3 gazu. Jednak sachalińskie wydobycie jest drogie, także przez brak stałego połączenia z kontynentem. Promy przez Zatokę Tatarską nie pływają w miesiącach zimowych, gdy Morze Ochockie jest wzburzone, częściowo pokryte lodem. Samoloty nie zawsze mogą lądować.

Reklama
Reklama

Dlatego Sachalin-1 to najdroższy projekt w historii rosyjskiej branży paliwowej. Amerykanie obliczyli, że całkowite nakłady wyniosą 95,3 mld dol.. Dotąd najdroższym projektem był Sakhalin-2 (65 mld dol.), którego operatorem jest Gazprom.

Budowa połączenia z „matierikom" marzyła się jeszcze Stalinowi w latach 50-tych minionego wieku. Wtedy rozważano tunel pod morskim dnem.

Sachaliński most będzie najdroższą jednostkową inwestycją Rosji. Choć w Azji Południowo-wschodniej tego typu konstrukcje nie są wyjątkiem, to federacja nie ma ani jednej. Jak przypominają Wiedomosti w Japonii koszt podobnego mostu oceniono pięć lat temu na 6,5 mld dol..

 

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama