Czy tablety zastąpią prasę drukowaną?

Na ten temat dyskutowali podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy wydawcy prasy i mediów elektronicznych

Publikacja: 07.09.2011 19:54

Czy tablety zastąpią prasę drukowaną?

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

- Nie czytam gazet w papierze, wydaje mi się, że to oldschoolowa wersja. Nie mam też na to czasu – mówił Grzegorz Hajdarowicz, właściciel spółki Gremi Media, który złożył ofertę zakupu Presspubliki, wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej". Hajdarowicz jest zdania, że tablety staną się w przyszłości nośnikiem gazet i zastąpią ich tradycyjną, papierową formę. - To urządzenie będzie docelowo nawet czymś ważniejszym od telefonu komórkowego. To nie kwestia mody, tylko rozwoju cywilizacyjnego - mówił.

Zgadzał się z nim Stefan Nowak, dyrektor ds. rozwoju produktów w portalu Onet.pl. - Też czasem lubię pobrudzić sobie palce tuszem. Ale czy potrzebne jest to całe opakowanie? Przecież konsumujemy informacje – czytając, bez względu na to jakiego nośnika do tego wykorzystujemy. Nie konsumujmy niusów poprzez dotyk, bawiąc się gazetą. Bawmy się gazetą , ale jak origami – przekonywał. Przyznał też, że Onet.pl przygotowuje swoją nową wersję na iPada. Nowak nie odpowiedział wprost na pytanie, czy będzie to serwis płatny. – Pracujemy nad tym, aby Onet, jako informacja, rozrywka było dostępne.

Z fanami tabletów polemizował Alexander Diekmann, dyrektor zarządzający Verlagsgruppe Passau, w Polsce właściciel Polskapresse wydającej dziennik „Polska": - Nie zgadzam się. Gazety zawsze będą na rynku. Nie ma to jak poczuć papier rano, gdy sięgam po ten produkt i mam go w ręku w całości. Tego tablety nie zapewnią.

Jego zdaniem, treści dostarczane przez portale internetowe, opierające się w dużej mierze na informacjach podanych przez dziennikarzy prasowych, powinny być w przyszłości płatne. Ocenił, że jakość informacji podawanych przez gazety jest wyższa niż te, które publikowane są przez portale. Dowód na to, to jego zdaniem fakt, że portale nie są cytowane jako źródło informacji.

Hajdarowicz widział tablet jako szansę dla wydawców na uzyskanie przychodów z publikacji treści w Internecie. – Nie bardzo rozumiem, jak ktoś może dawać na próbę treści za darmo. Wysokiej jakości treść musi kosztować. Skazują się na utratę drugiej nogi przychodów.

W tej kwestii zgadzał się z nim Diekmann. Podkreślał jednak, że aby czytelnik był skłonny zapłacić za treści, muszą być one unikalne.

- Najważniejsze w tej dyskusji jest to, że rozmawiamy o udostępnieniu treści na urządzeniu, którego nie ma. Rynek jest zmonopolizowany przez Apple. To się zmieni. Ja prognozuję, że w 2015 r. w Polsce będzie 12 mln tabletów. Muszą w to wejść różnego rodzaju firmy, które będą dostarczały, proponowały te urządzenia za złotówkę, prawie za darmo – przekonywał Hajdarowicz.

- Jako wydawcy, mamy 2-3 lata, aby zaproponować coś więcej niż pedeefową wersję gazety na tablety – mówił.

Według specjalizującej się w analizie danych dla rynków IT firmy IDC Polacy kupią w tym roku łącznie około 120 tys. tabletów. W przyszłym roku sprzedaż tego rodzaju urządzeń ma wynieść 170 tys. Firma prowadząca badania rynkowe GfK Polonia jest w swoich oczekiwaniach bardziej konserwatywna. Sądzi, że bieżący rok przyniesie wzrost liczby sprzedanych tabletów o 100 tys. Zdaniem ekspertów, aby urządzenia stały się bardziej popularne, ich cena musi spaść.

- Nie czytam gazet w papierze, wydaje mi się, że to oldschoolowa wersja. Nie mam też na to czasu – mówił Grzegorz Hajdarowicz, właściciel spółki Gremi Media, który złożył ofertę zakupu Presspubliki, wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej". Hajdarowicz jest zdania, że tablety staną się w przyszłości nośnikiem gazet i zastąpią ich tradycyjną, papierową formę. - To urządzenie będzie docelowo nawet czymś ważniejszym od telefonu komórkowego. To nie kwestia mody, tylko rozwoju cywilizacyjnego - mówił.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki