Najdroższa polska marka – Orlen – funkcjonuje na rynku dopiero od 2000 r. Jej wartość, która w ostatnim, ubiegłorocznym, rankingu „Rz" sięgnęła prawie 3,8 mld zł, od pierwszej edycji zestawienia z 2004 r. wzrosła prawie dwuipółkrotnie.

– Podstawą pozycji marki są jakość, wiarygodność, zaufanie, przejrzystość zasad w każdym wymiarze działalności i szacunek dla wszystkich interesariuszy. W dzisiejszych warunkach silnej konkurencji nie jest łatwo osiągnąć taki stan postrzegania brandu i wysoki wskaźnik jego rozpoznawalności – twierdzi Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen. Jest jednym z członków Rady Polskich Marek, która zadecyduje o wyborze laureata konkursu „Młoda marka sukcesu". W konkursie, w którym główną nagrodą jest warta kilkaset tysięcy złotych kampania reklamowa ufundowana przez PKO BP – właściciela najdroższej polskiej marki finansowej, chcemy promować firmy, które w ciągu ostatnich siedmiu lat zbudowały i rozwinęły dynamiczne rodzime brandy. Główna nagroda pomoże najlepszej z nich wzmocnić jej rozpoznawalność i pozycję.

– Konkurs „Młoda marka sukcesu" ma za zadanie pokazać najlepsze marki, które niedawno pojawiły się na rynku, ale już zdobyły jego zaufanie dzięki dynamicznemu rozwojowi opartemu na fundamentach ekonomicznych i zasadach etycznego biznesu – podkreśla Jacek Krawiec, przypominając, że PKN Orlen ma w tej dziedzinie duże doświadczenie; w ciągu ostatniej dekady grupa wprowadziła kilka cenionych dzisiaj brandów. Najważniejszy z nich – Orlen – zaledwie po kilku latach obecności na rynku zagościł na stałe w świadomości społecznej i znalazł się na szczycie rankingów.

Choć w Radzie Polskich Marek przeważają szefowie spółek, których flagowe znaki firmowe mają długoletnią tradycję: Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, Andrzej Klesyk, prezes PZU, Jolanta Wiśniewska, wiceprezes Polskiego Radia, i Jerzy Mazgaj, przewodniczący rady nadzorczej Vistula Group, do której należą m.in. marki Wólczanka i W. Kruk, to swoją reprezentację mają też właściciele brandów utworzonych po 1989 r., np. obok szefa PKN Orlen Tomasz Suchański, dyrektor generalny sieci Biedronka. Jej marka, która pojawiła się na rynku w 1995 r., jest od kilku lat najdroższym polskim znakiem firmowym w handlu.

Więcej informacji (w tym zasady konkursu i ankieta) na www.rp.pl/markasukcesu.