Reklama

Publiczne dotacje do lotnictwa

Polskie lotniska i samorządy przygotowują nowelizację obowiązującego prawa tak, by mogły dofinansowywać połączenia. Tymczasem takie przepisy w Unii już działają

Publikacja: 03.10.2011 04:29

Publiczne dotacje do lotnictwa

Foto: AFP

Grupa robocza złożona z przedstawicieli samorządów wojewódzkich i Związku Regionalnych Portów Lotniczych pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o samorządzie i ustawy o transporcie. Jak się okazuje, to próba wyważania otwartych drzwi.

– W Unii jest rozwiązanie prawne, które pozwala sektorowi publicznemu, w zgodzie z przepisami, dotować połączenia lotnicze. To Public Sektor Obligation (zobowiązanie do świadczenia usług publicznych) – mówi Sebastian Gościniarek z firmy doradczej PwC. Jak wyjaśnia, PSO jest z powodzeniem stosowane w większości krajów Unii Europejskiej. – Najczęściej z takiego rozwiązania korzystają Niemcy i Francuzi. PSO dotyczy wszystkich rodzajów komunikacji, nie tylko lotniczej – mówi Gościniarek. Procedura oparta jest na przetargu. Samorząd określa, jakie połączenie chce uruchomić, jak często i jakimi samolotami ma być obsługiwane.

100 procent kosztów połączenia może być pokrytych przez stronę publiczną

– Umowa może przewidywać pokrycie przez stronę publiczną 100 proc. kosztów połączenia, wówczas wpływy z biletów trafiają do kasy samorządu. Innym rozwiązaniem jest system mieszany – samorząd dopłaca część kosztów i pobiera wpływy z biletów – wyjaśnia Sebastian Gościniarek. Ten drugi system motywuje przewoźnika do sprzedania jak najwięcej biletów.

Z PSO chcieli skorzystać nasi południowi sąsiedzi. Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, ogłosili trzy przetargi na obsługę połączeń z Ostrawy do Brukseli, Amsterdamu i Londynu. Ale żaden nie zakończył się sukcesem.

Reklama
Reklama

Francuskie samorządy sięgają po ten instrument dla zapewnienia lotniczych połączeń krajowych. W przetargach startują głównie mali przewoźnicy, dysponujący zwykle kilkoma samolotami.

Jednak na podstawie PSO lata też Air France & CCM. Do marca przyszłego roku będzie kursować między Paryżem a Figari. Polskie regiony organizują przetargi na promocję skierowane do linii lotniczych. To ukryte wsparcie finansowe.

Grupa robocza złożona z przedstawicieli samorządów wojewódzkich i Związku Regionalnych Portów Lotniczych pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o samorządzie i ustawy o transporcie. Jak się okazuje, to próba wyważania otwartych drzwi.

– W Unii jest rozwiązanie prawne, które pozwala sektorowi publicznemu, w zgodzie z przepisami, dotować połączenia lotnicze. To Public Sektor Obligation (zobowiązanie do świadczenia usług publicznych) – mówi Sebastian Gościniarek z firmy doradczej PwC. Jak wyjaśnia, PSO jest z powodzeniem stosowane w większości krajów Unii Europejskiej. – Najczęściej z takiego rozwiązania korzystają Niemcy i Francuzi. PSO dotyczy wszystkich rodzajów komunikacji, nie tylko lotniczej – mówi Gościniarek. Procedura oparta jest na przetargu. Samorząd określa, jakie połączenie chce uruchomić, jak często i jakimi samolotami ma być obsługiwane.

Reklama
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Biznes
Czarny czwartek Kremla, sankcje USA i UE, Europa buduje konkurencję dla Muska
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Jak napędzić rozwój małych i średnich firm
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama