Reklama

Publiczne dotacje do lotnictwa

Polskie lotniska i samorządy przygotowują nowelizację obowiązującego prawa tak, by mogły dofinansowywać połączenia. Tymczasem takie przepisy w Unii już działają

Publikacja: 03.10.2011 04:29

Publiczne dotacje do lotnictwa

Foto: AFP

Grupa robocza złożona z przedstawicieli samorządów wojewódzkich i Związku Regionalnych Portów Lotniczych pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o samorządzie i ustawy o transporcie. Jak się okazuje, to próba wyważania otwartych drzwi.

– W Unii jest rozwiązanie prawne, które pozwala sektorowi publicznemu, w zgodzie z przepisami, dotować połączenia lotnicze. To Public Sektor Obligation (zobowiązanie do świadczenia usług publicznych) – mówi Sebastian Gościniarek z firmy doradczej PwC. Jak wyjaśnia, PSO jest z powodzeniem stosowane w większości krajów Unii Europejskiej. – Najczęściej z takiego rozwiązania korzystają Niemcy i Francuzi. PSO dotyczy wszystkich rodzajów komunikacji, nie tylko lotniczej – mówi Gościniarek. Procedura oparta jest na przetargu. Samorząd określa, jakie połączenie chce uruchomić, jak często i jakimi samolotami ma być obsługiwane.

100 procent kosztów połączenia może być pokrytych przez stronę publiczną

– Umowa może przewidywać pokrycie przez stronę publiczną 100 proc. kosztów połączenia, wówczas wpływy z biletów trafiają do kasy samorządu. Innym rozwiązaniem jest system mieszany – samorząd dopłaca część kosztów i pobiera wpływy z biletów – wyjaśnia Sebastian Gościniarek. Ten drugi system motywuje przewoźnika do sprzedania jak najwięcej biletów.

Z PSO chcieli skorzystać nasi południowi sąsiedzi. Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, ogłosili trzy przetargi na obsługę połączeń z Ostrawy do Brukseli, Amsterdamu i Londynu. Ale żaden nie zakończył się sukcesem.

Reklama
Reklama

Francuskie samorządy sięgają po ten instrument dla zapewnienia lotniczych połączeń krajowych. W przetargach startują głównie mali przewoźnicy, dysponujący zwykle kilkoma samolotami.

Jednak na podstawie PSO lata też Air France & CCM. Do marca przyszłego roku będzie kursować między Paryżem a Figari. Polskie regiony organizują przetargi na promocję skierowane do linii lotniczych. To ukryte wsparcie finansowe.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama