W sklepach rusza wojna cenowa

Sieci, wyczuwając nadchodzące spowolnienie, ostro walczą o klientów

Publikacja: 04.10.2011 07:07

W sklepach rusza wojna cenowa

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

O spowolnieniu w branży handlowej ostrożnie zaczyna mówić już od kilku miesięcy coraz więcej firm. Szansa na walkę z tym zjawiskiem jest w zasadzie jedna – obniżanie cen, ponieważ jest to nadal podstawowy czynnik, na jaki zwracają uwagę klienci podczas robienia zakupów.

– Klienci zapewne się z tego ucieszą, w handlu zaczyna się kolejna wojna cenowa. Może to przyspieszyć konsolidację branży – przyznaje Jacek Roszyk, prezes Żabka Polska.

Pierwsze oznaki już widać choćby w ożywionej działalności reklamowej, zwłaszcza sieci dyskontowych oraz hipermarketów. Według analityków to właśnie największe sklepy mają dzisiaj problem z odpływem klientów oraz spadkiem wartości koszyka zakupowego.

Z kolei podobnie jak w przypadku pierwszej fali kryzysu, która na rynkach rozpoczęła się w 2008 r., także teraz w handlu na wygranej pozycji mogą znaleźć się dyskonty. Klienci uwierzyli, że oferują najtańsze zakupy, choć często są to produkty marek własnych w jednak ograniczonej liczbie. Dodatkowo ich ceny trudno wprost porównywać z markowymi odpowiednikami z innych sklepów.

Jednak nawet uwzględniając zamienniki, przewaga dyskontów jeśli chodzi o koszt zakupów, wcale nie jest tak oczywista. Z cyklicznego badania cen koszyka 50 produktów portalu Dlahandlu.pl wynika, że najtańsze zakupy, przynajmniej w Warszawie zrobimy w Auchan. Biedronka jest druga, ale już Lidl jest tylko niewiele tańszy niż delikatesowa Alma. Ogółem sieci supermarketów, także tych uważanych przez wielu klientów za drogie, dzisiaj z powodzeniem konkuruja cenami z hipermarketami czy dyskontami. We wspomnianej Almie ceny najpopularniejszych produktów spadły pod koniec lata aż o 13 proc. – Dzisiaj ceny podstawowych produktów mamy porównywalne z hipermarketami czy dyskontami, a jednocześnie bardzo szeroki wybór i wysoki standard obsługi. Będziemy kontynuować taką strategię – mówi Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market. Ogółem dla handlu podaje, że o ile rok temu w tym okresie większość sieci handlowych po wakacjach zaczęła podnosić ceny, o tyle w tym roku widać spadki o kilka procent.

Dlatego sieci także ostro walczą o liczących każdą złotówkę klientów. Nielsen podaje, że już 63 proc. Polaków na zakupach szuka tańszych zamienników produktów spożywczych. – Klienci mówią nam, że to dyskonty są tanie. My twierdzimy, że jest wprost przeciwnie. Mamy taką samą gamę produktów w tych samych cenach, a do tego: trzy razy szerszy wybór, darmowe reklamówki – wylicza Michał Sikora z biura prasowego Tesco Polska. Sieć po raz kolejny rozpoczyna akcję dyskontowania cen czy pokazywania klientom, że dzięki produktom z jej oferty mogą zrobić zakupy taniej niż właśnie w tanich sieciach.

Przed powoli zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia żadna firma nie odważy się na zauważalne podwyżki cen. Nawet publikowane w prasie branżowej zestawienia najtańszych sieci w branży od razu wywołują ogromne poruszenie. Wiadomo, że w ich efekcie firmy są w stanie z dnia na dzień obniżyć ceny przynajmniej grupy podstawowych produktów, aby nie odstawać negatywnie od konkurencji.

– To początek przepychanek i wszyscy tego nie wytrzymają. Niektóre sieci nawet przy dobrej koniunkturze miały straty finansowe. Zaczyna się ostra walka i przynajmniej kilka sieci może z Polski zniknąć – mówi prezes jednej z największych firm handlowych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.mazurkiewicz@rp.pl

O spowolnieniu w branży handlowej ostrożnie zaczyna mówić już od kilku miesięcy coraz więcej firm. Szansa na walkę z tym zjawiskiem jest w zasadzie jedna – obniżanie cen, ponieważ jest to nadal podstawowy czynnik, na jaki zwracają uwagę klienci podczas robienia zakupów.

– Klienci zapewne się z tego ucieszą, w handlu zaczyna się kolejna wojna cenowa. Może to przyspieszyć konsolidację branży – przyznaje Jacek Roszyk, prezes Żabka Polska.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki