Reklama
Rozwiń
Reklama

Tańszych biletów nie będzie

PKP PLK nie chcą ob­ni­żać opłat za jazdę po remontowanych to­rach

Publikacja: 09.10.2011 21:50

Tańszych biletów nie będzie

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Na­wet o 300 mln zł mniej wpły­nę­ło­by do ka­sy PKP Pol­skich Li­nii Ko­le­jo­wych, gdy­by te, jak za­żą­dał Urząd Trans­por­tu Ko­le­jo­we­go, zmie­ni­ły spo­sób na­li­cza­nia opłat za ko­rzy­sta­nie z to­rów, któ­re znaj­du­ją się w mo­der­ni­za­cji. – O ty­le mniej za­pła­ci­li­by prze­woź­ni­cy, gdy­by­śmy wprost wpro­wa­dzi­li w ży­cie de­cy­zje pre­ze­sa UTK – mó­wi Zbi­gniew Sza­frań­ski, pre­zes PKP Pol­skich Li­nii Ko­le­jo­wych. – Zwró­ci­li­śmy się o po­now­ną ana­li­zę.

Wąt­pli­we jed­nak, by coś się zmie­ni­ło. Krzysz­tof Ja­ro­szyń­ski, szef UTK, uza­sad­nia­jąc de­cy­zję, mó­wił, iż ważne jest zrów­no­wa­że­nie in­te­re­sów prze­woź­ni­ków i za­rząd­ców in­fra­struk­tu­ry w ten spo­sób, aby re­al­ne ko­rzy­ści od­nie­śli pa­sa­że­ro­wie.

Szef UTK na­ka­zał PKP PLK do­sto­so­wa­nie wy­so­ko­ści po­bie­ra­nych opłat do ja­ko­ści ofe­ro­wa­nych usług, a co za tym idzie – ob­ni­że­nie sta­wek na tra­sach, na któ­rych pro­wa­dzo­ne są re­mon­ty, co prze­kła­da się na znacz­ne wy­dłu­że­nie cza­su prze­jaz­du. Ja­nusz Ma­li­now­ski, szef PKP In­ter­ci­ty, za­po­wie­dział, że je­że­li za­rząd­ca in­fra­struk­tu­ry ob­ni­ży zna­czą­co opła­ty za do­stęp do to­rów, spad­ną ce­ny bi­le­tów na tra­sach, na któ­rych czas prze­jaz­du wy­dłu­żył się naj­bar­dziej.

Ob­ni­ży­my, ale nie te­raz

– Nie kwe­stio­nu­je­my te­go, że wy­so­kość opłat po­win­na uwzględ­niać mo­der­ni­za­cję li­nii i zwią­za­ne z pra­ca­mi utrud­nie­nia. Nie można jed­nak wpro­wa­dzać zmian na­gle i w środ­ku ro­ku fi­nan­so­we­go, tak jak chce te­go szef UTK – pod­su­mo­wu­je Sza­frań­ski.

De­cy­zja pre­ze­sa UTK ma ry­gor na­tych­mia­sto­wej wy­ko­nal­no­ści, no­we za­sa­dy na­li­cza­nia opłat mia­ły wejść w ży­cie od 1 li­sto­pa­da. Bez wzglę­du na ewen­tu­al­ne pro­te­sty za­rząd­cy li­nii. – Od ter­mi­nu zmian i wpro­wa­dze­nia ry­go­ru na­tych­mia­sto­wej wy­ko­nal­no­ści de­cy­zji też się od­wo­ła­li­śmy – mó­wi tym­cza­sem szef PKP PLK.

Reklama
Reklama

Prze­woź­ni­cy cze­ka­ją

Do­stęp do to­rów to dla pol­skich prze­woź­ni­ków naj­więk­sza po­zy­cja po stro­nie kosztów. W przy­pad­ku PKP In­ter­ci­ty to 20 – 25 proc. ceny uru­cho­mie­nia po­cią­gu. Dla prze­woź­ni­ków to­wa­ro­wych to na­wet ok. 30 proc. łącz­nych wy­dat­ków.

Jak pod­kre­śla­ją sze­fo­wie spół­ek ko­le­jo­wych, dłuższy czas prze­jaz­du to też więk­sze kosz­ty zwią­za­ne z dłuższym cza­sem eks­plo­ata­cji ta­bo­ru czy pra­cy za­łóg. Ko­rzy­ści z de­cy­zji o ob­ni­że­niu sta­wek od­czu­li­by rów­nież prze­woź­ni­cy to­wa­ro­wi, najbardziej PKP Car­go, naj­więk­sza fir­ma na pol­skim ryn­ku to­wa­ro­wych prze­wo­zów ko­le­jo­wych.

– W związ­ku z za­mknię­cia­mi li­nii, wpro­wa­dza­niem ob­jaz­dów i wy­dłu­że­niem cza­su prze­jaz­du po­cią­gów na­sze kosz­ty wzro­sły o ok. 50 mln zł rocz­nie. To 5 proc. kwo­ty, ja­ką prze­ka­zu­je­my PKP PLK za ko­rzy­sta­nie z to­rów – mó­wi Woj­ciech Bal­czun, pre­zes PKP Car­go. Jak doda­je, na zniżkę nie ma­ją co li­czyć klien­ci – spół­ka nie prze­rzu­ca­ła na nich zwięk­szo­nych w związ­ku z re­mon­ta­mi kosz­tów.

Na­wet o 300 mln zł mniej wpły­nę­ło­by do ka­sy PKP Pol­skich Li­nii Ko­le­jo­wych, gdy­by te, jak za­żą­dał Urząd Trans­por­tu Ko­le­jo­we­go, zmie­ni­ły spo­sób na­li­cza­nia opłat za ko­rzy­sta­nie z to­rów, któ­re znaj­du­ją się w mo­der­ni­za­cji. – O ty­le mniej za­pła­ci­li­by prze­woź­ni­cy, gdy­by­śmy wprost wpro­wa­dzi­li w ży­cie de­cy­zje pre­ze­sa UTK – mó­wi Zbi­gniew Sza­frań­ski, pre­zes PKP Pol­skich Li­nii Ko­le­jo­wych. – Zwró­ci­li­śmy się o po­now­ną ana­li­zę.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama