Arabia Saudyjska stawia na kolej

Arabia Saudyjska chcąc zdywersyfikować swoje przychody dynamicznie rozbudowuje sieć linii kolejowych

Publikacja: 12.10.2011 14:54

Arabia Saudyjska stawia na kolej

Foto: Flickr

Dziś 86 proc. dochodów rządu tego kraju stanowi ropa naftowa. Aby przynajmniej częściowo uniezależnić się od czarnego złota, Arabia Saudyjska postanowiła rozbudować kolej. Tory mają umożliwić rozwój górnictwa boksytów, z których uzyskuje się aluminium. Według badań królestwo posiada 11 proc. światowych zasobów tych minerałów.

W trakcie konstrukcji jest blisko 4000 km torów, których koszt budowy oszacowano na 36 mld dol. Kolej połączy górnicze tereny na północy kraju, gdzie właśnie budowane są kopalnie, z portami nad Zatoką Perską. Kolej ma także przebiegać z wybrzeża Morza Czerwonego do stolicy Rijadu i dalej w kierunku Jubail na wybrzeżu Zatoki Perskiej. Umożliwi to transport towarów do wybrzeża do wybrzeża w czasie ok. 18 godzin.

Narodowa spółka górnicza Saudi Arabian Mining chce wspólnie z Alcoą, największym amerykańskim koncernem produkującym aluminium stworzyć kombinat metalurgiczny. Jak szacują Arabowie, dzięki sprzedaży aluminium będą w stanie generować ponad miliard dolarów rocznie.

Budowa linii kolejowych jest częścią wartego 384 mld dol. planu rozwoju transportu, edukacji i budownictwa mieszkaniowego, który gabinet Króla Abdullacha przedstawił w sierpniu. Uzyskiwanie większych przychodów z minerałów takich jak boksyty jest elementem rządowego programu uniezależnienia się od sprzedaży ropy naftowej.

- Arabia Saudyjska siedzi na pokaźnych złożach minerałów, które sa łakomym kąskiem np. dla Chin. Rozbudowa linii kolejowych da mocny impuls do rozwoju tej branży – komentuje David Briginshaw, redaktor naczelny International Railway Journal.

Nie tylko Arabia Saudyjska postanowiła rozwijać się w kierunku aluminium. Do podobnych wniosków doszły wcześniej Zjednoczone Emiraty Arabskie i Bahrajn, które na potęgę rozbudowują infrastrukturę potrzebną do produkcji metalu. Jak szacuje Royal Bank of Scotland do 2015 roku te trzy kraje będą odpowiadać za 10 proc. globalnej produkcji aluminium.

Gospodarka Arabii Saudyjskiej powiększy się w tym roku o 6,5 proc. w porównaniu z 4,1 proc wzrostem PKB w roku ubiegłym. W zeszłym roku arabski eksport urósł o 29 proc. a wydobycie surowców zwiększyło się o 15 proc. Według prognoz analityków przychody z tytułu eksportu ropy naftowej w tym roku osiągną poziom prawie 290 mld dol.

Dziś 86 proc. dochodów rządu tego kraju stanowi ropa naftowa. Aby przynajmniej częściowo uniezależnić się od czarnego złota, Arabia Saudyjska postanowiła rozbudować kolej. Tory mają umożliwić rozwój górnictwa boksytów, z których uzyskuje się aluminium. Według badań królestwo posiada 11 proc. światowych zasobów tych minerałów.

W trakcie konstrukcji jest blisko 4000 km torów, których koszt budowy oszacowano na 36 mld dol. Kolej połączy górnicze tereny na północy kraju, gdzie właśnie budowane są kopalnie, z portami nad Zatoką Perską. Kolej ma także przebiegać z wybrzeża Morza Czerwonego do stolicy Rijadu i dalej w kierunku Jubail na wybrzeżu Zatoki Perskiej. Umożliwi to transport towarów do wybrzeża do wybrzeża w czasie ok. 18 godzin.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?