Na nowe auta brakuje chętnych

Dramatycznie spada zainteresowanie polskich konsumentów nowymi samochodami. Według branżowego serwisu Carmarket, w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku liczba rejestrowanych aut na osoby fizyczne zmalała w porównaniu z ubiegłym rokiem o 13,1 tys. sztuk (11 proc.)

Publikacja: 20.10.2011 13:42

Na nowe auta brakuje chętnych

Foto: Fotorzepa, Robert gardziński RG Robert gardziński

Liczony od początku roku wynik tej grupy klientów – 106 tys. aut - to mniej niż połowa wszystkich zarejestrowanych w tym roku samochodów (prawie 232 tys.). To również dużo głębszy spadek niż w przypadku całego rynku: łączna liczba rejestracji aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony skurczyła się w porównaniu do trzech kwartałów 2010 r. o 9,2 tys. sztuk (3,8 proc.).

Spadający popyt przemeblował ranking najchętniej wybieranych samochodów. Historyczny lider nabywców indywidualnych – Fiat – poszybował w dół: liczba kupujących w jego salonach stopniała o  niemal 4 tys. osób (to prawie 28-procentowy spadek). Na pierwszą pozycję wyforsowała się teraz Skoda. Jej przewaga jest jednak niewielka – zaledwie 100 samochodów. – Decyzja Fiata o wcześniejszym rozpoczęciu wyprzedaży rocznika 2010 ma prawdopodobnie odwrócić te tendencję – uważają analitycy Carmarket.

Z pierwszej dziesiątki marek sprzedających klientom indywidualnym najwięcej aut, poza Skodą (z minimalnym 0,3-procentowym wzrostem) i Nissanem (ten zwiększył sprzedaż o 12 proc.) stracili wszyscy. O blisko 20 proc. zmniejszyła się sprzedaż Volkswagena, o przeszło 14 proc. i prawie 16 proc. Opla i Toyoty.

Znacznie lepiej wygląda natomiast sytuacja aut osobowych i dostawczych kupowanych przez firmy. Według wyliczeń Carmarket, liczba rejestracji wzrosła – o prawie 4 tys. aut, tj. o 3,2 proc. Tu najwięcej od początku roku zyskał Citroen – blisko jedną piątą, głównie dzięki większemu popytowi na dostawczaki. Znaczny, 13-procentopwy wzrost odnotowała także druga francuska marka – Peugeot. Dwucyfrowo wzrosła także liczba rejestracji opli oraz fordów.

Perspektywy dla rynku nie są jednak dobre. Eksperci branży uważają, że sprzedaż nowych samochodów w całym 2011 roku będzie od ubiegłorocznej niższa, a 10-procentowy spadek nie byłby żadnym zaskoczeniem.

Niestety, z naszym popytem na nowe auta od dłuższego czasu bardzo słabo prezentujemy się na tle innych krajów. Według danych międzynarodowego stowarzyszenia ACEA, w pierwszej połowie roku w całej UE większe niż w Polsce spadki sprzedaży zaliczyło tylko 6 krajów: Grecja, Hiszpania, Portugalia, Wlk. Brytania, Rumunia oraz Włochy. Rynkową bessę odzwierciedla także spadek udzielanych kredytów samochodowych. Według Open Finance, zmalał o 11 proc.

Kurczy się także rynek samochodów używanych. Autokomisy świecą pustkami, a do spadku obrotów przyczynia się nie tylko mniejsza liczba transakcji, ale także malejąca ich wartość. Kupujący poszukują aut kosztujących przeciętnie 15 tys. zł, podczas gdy rok - dwa lata temu było to 20 tys., a nawet więcej.

Liczony od początku roku wynik tej grupy klientów – 106 tys. aut - to mniej niż połowa wszystkich zarejestrowanych w tym roku samochodów (prawie 232 tys.). To również dużo głębszy spadek niż w przypadku całego rynku: łączna liczba rejestracji aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony skurczyła się w porównaniu do trzech kwartałów 2010 r. o 9,2 tys. sztuk (3,8 proc.).

Spadający popyt przemeblował ranking najchętniej wybieranych samochodów. Historyczny lider nabywców indywidualnych – Fiat – poszybował w dół: liczba kupujących w jego salonach stopniała o  niemal 4 tys. osób (to prawie 28-procentowy spadek). Na pierwszą pozycję wyforsowała się teraz Skoda. Jej przewaga jest jednak niewielka – zaledwie 100 samochodów. – Decyzja Fiata o wcześniejszym rozpoczęciu wyprzedaży rocznika 2010 ma prawdopodobnie odwrócić te tendencję – uważają analitycy Carmarket.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku