Czy przekazywanie lekarzom gadżetów z logo produktów farmaceutycznych lub firm, które je wytwarzają mieści się w standardach etycznych? A nakłanianie rodziców, poprzez reklamy, zwłaszcza telewizyjne do zakupu kosztownych zabawek? Albo straszenie w reklamie groźnymi chorobami, które mogą dotknąć dzieci po to, by rodzice kupili drogie szczepionki, zgodne jest z etycznymi zasadami? Każda z tych spraw ma oczywiście inną wagę, ale wszystkie podlegają ocenie konsumentów.
W internetowym badaniu przeprowadzonym na zlecenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu wzięli udział menedżerowie marketingu. Najczęściej wymieniane przez nich cechy charakterystyczne dla etyki w biznesie to: przejrzystość, jawność, zrozumiałe komunikaty, uczciwość i równe traktowanie pracowników.
Według nich etyka w biznesie przekłada się przede wszystkim na takie zachowania jak: uczciwe postępowanie wobec pracowników i traktowanie ich jak partnerów, niezależnie od stanowiska, rezygnacja ze stosowania nieuczciwej konkurencji i wycofanie produktu ze sprzedaży, gdy wykryta zostanie jego wada.
Zdaniem respondentów w Polsce są też przykłady stosowania przez firmy dużo bardziej restrykcyjnych standardów, niż wymaga tego ustawodawstwo.
Odpowiedzialny i nieodpowiedzialny marketing
Respondenci wymienili też przykłady odpowiedzialnego marketingu. Zaliczyli do nich m.in: promowanie zdrowego stylu życia, np. poprzez zatrudnianie do reklam sportowców, ekologiczne opakowania produktów, promowanie przez producenta alkoholu bezpiecznego spożywania napojów wysokoprocentowych, brak przekazów reklamowych do dzieci poniżej 12 roku życia, uznanie woli rodziców i opiekunów w podejmowaniu decyzji o wyborach żywieniowych dzieci.