Litwa, Łotwa Estonia łączą siły na torach

Litwa, Łotwa i Estonia utworzą spółkę joint venture, by zbudować szybką kolei Rail Baltica. Liczą, że Polska przyłączy się do projektu

Publikacja: 11.11.2011 15:49

Litwa, Łotwa Estonia łączą siły na torach

Foto: ROL

Porozumienie w sprawie powołania spółki ogłosił premier Estonii Andrus Ansip podczas konferencji prasowej po spotkaniu z premierami Litwy i Łotwy w Tallinie. Siedziba spółki będzie w Rydze. Jak podaje portal Delfi, Ansip dodał, że projektem spółki zainteresowana jest też Polska.

Premier Łotwy Waldis Dombrowskis uzupełnił, że trwają już rozmowy w tej sprawie z unijnym komisarzem ds. transportu Siimem Kallasem i Komisja Europejska gotowa jest sfinansować 85 proc. kosztów projektu.

Rail Baltica od Tallina przez Rygę i Kowno do polskiej granicy kosztować ma ok. 3,5 mld euro. Projekt zakłada też budowę magistrali szybkiego ruchu od granicy przez Warszawę do Berlina.

Firma konsultacyjna AECOM, która sporządziła prognozę opłacalności projektu, jako główne źródło dochodów wskazała na przewozy towarowe. Dla republik nadbałtyckich jest to kluczowa sprawa, region nie ma bowiem własnych surowców naturalnych.

Przeciwnicy inwestycji podnoszą, że zamiast budować nowe połączenie z Zachodem, lepiej zmodernizować linie na Wschód (Rosja), bo 90 proc. towarów transportowanych przez Estonię, Łotwę i Litwę to eksport rosyjski.

Najbardziej zaawansowane są prace na Litwie. W październiku Rail Baltica zyskała tam status „projektu wagi państwowej". Strona litewska liczy, że już w 2014 r będzie można szybko (120 km/h) podróżować z Kowna do stolic Europy.

Prace po stronie litewskiej potrwają do końca 2013 r. Główną trudnością będzie zmiana szerokości torów z obowiązującej od czasów carskich szerokich, 1520 mm, na węższe europejskie — 1435 mm.

Litwini poprowadzą linię po istniejących nasypach, co zaoszczędzi czasu i pieniędzy na wykup gruntów. Koszt po stronie litewskiej to ok. 750 mln euro. Jeżeli projekt dofinansuje Unia to jedynie 230 mln euro.

Ostatniego dnia września komisarz Siim Kallas zapowiedział, że prace przy budowie trasy muszą nabrać tempa, jednak w Polsce idą one wolno. W połowie września PKP rozpisało pierwszy przetarg na projekt i wykonanie modernizacji linii na odcinku Warszawa -Rembertów - Zielonka - Tłuszcz.

Projekt ma uwzględniać prędkość pociągów osobowych do 160 km/h i towarowych do 120 km/h.

Termin składania ofert upłynął 31 października. Zwycięzca będzie miał 36 miesięcy na wykonanie.

Porozumienie w sprawie powołania spółki ogłosił premier Estonii Andrus Ansip podczas konferencji prasowej po spotkaniu z premierami Litwy i Łotwy w Tallinie. Siedziba spółki będzie w Rydze. Jak podaje portal Delfi, Ansip dodał, że projektem spółki zainteresowana jest też Polska.

Premier Łotwy Waldis Dombrowskis uzupełnił, że trwają już rozmowy w tej sprawie z unijnym komisarzem ds. transportu Siimem Kallasem i Komisja Europejska gotowa jest sfinansować 85 proc. kosztów projektu.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku