– Zarząd PKP Cargo i 12 z 13 związków zawodowych, które są stroną Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, podpisały protokół o zakończeniu negocjacji w sprawie paktu gwarancji pracowniczych – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP, spółki matki PKP Cargo. – Teraz czas na zatwierdzenie go przez organy korporacyjne spółki i dopiero później dokument ma zostać ostatecznie podpisany.
Z wynegocjowanymi postanowieniami nie zgadza się jeden ze związków zawodowych. Wśród spraw, które wynegocjowali związkowcy, jest m.in. gwarancja zatrudnienia do osiągnięcia wieku emerytalnego dla każdego, kto pracuje na kolei co najmniej 25 lat. Osoby, które pracują krócej, dostały gwarancje zatrudnienia na sześć lat. Pracownicy otrzymają też premię prywatyzacyjną – która w zależności od okresu zatrudnienia wyniesie od 0,8 do dwóch średnich pensji w spółce.
– Wnioski o zatwierdzenie postanowień układu trafiły już m.in. do rady nadzorczej i PKP SA – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. – Jestem pewien, że wynegocjowane postanowienia nie zaszkodzą przeprowadzonej restrukturyzacji spółki – dodaje.
Jak zapowiedział Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport kolejowy, właśnie podpisanie porozumienia ze związkami jest warunkiem przejścia do dalszego etapu prywatyzacji spółki.
Do przeprowadzenia badania zostanie zaproszonych kilka wybranych podmiotów. Na krótkiej liście jest – według różnych źródeł – pięciu lub sześciu inwestorów branżowych i finansowych.