Smartfony i tablety odgrywają coraz większą rolę w ruchu sieciowym w Europie Środkowo – Wschodniej  – twierdzi firma Gemius, która opublikowała właśnie dane na temat liczby odsłon stron internetowych, wykonywanych za pomocą tych urządzeń. Na razie ich udział w ogólnym ruchu wynosi w Polsce 2,7 proc., ale widoczna jest silna tendencja wzrostowa. Na Węgrzech i Słowacji udział ten wynosi poniżej 2 proc., a w Bułgarii poniżej 1 proc. Dla porównania: w Danii przekroczył 7 proc., a jeszcze rok wcześniej wynosił 2,2 proc.

Dane te dotyczą tylko liczby odsłon stron WWW, a nie całego ruchu sieciowego, w którym udział urządzeń mobilnych jest wyższy, ponieważ użytkownicy smartfonów i tabletów często zamiast przeglądać strony internetowe wolą korzystać z przystosowanych do niewielkich ekranów specjalnych aplikacji mobilnych, m.in. do obsługi Facebooka czy oglądania map. O tym, że szybko nadrabiamy nasze zaległości w dziedzinie łączności bezprzewodowej, świadczy to, że w 2009 roku tylko 20 proc. polskich internautów korzystało z mobilnego Internetu, a dziś jest ich 55 proc.

Ponad jedna piąta odsłon dokonana została przez iPada, tablet Apple, który pozostaje niekwestionowanym liderem w krajach naszego regionu i ciągle zwiększa swój udział (o 8 proc. od stycznia do września 2011). Na drugim miejscu znalazł się iPhone, zaś urządzenia konkurencyjnej firmy Samsung od lidera dzieli aż 18 punktów procentowych.