Po tanie paliwa do sklepu

Jest ich tyl­ko 155, ale rocz­nie sprze­da­ją pa­li­wa za po­nad 4 miliardy złotych. Kon­ku­ren­cję do­strze­gły już kon­cer­ny pa­li­wo­we, roz­wi­ja­jąc sie­ci ta­nich sta­cji ben­zy­no­wych. Naj­moc­niej od­czu­wa­ją to ope­ra­to­rzy nie­za­leż­ni, któ­rzy pro­wa­dzą co­raz mniej punk­tów

Publikacja: 27.01.2012 13:00

Po tanie paliwa do sklepu

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Sie­ci han­dlo­we od daw­na pod­kre­śla­ją, że dla nich pro­wa­dze­nie sta­cji ben­zy­no­wych to tyl­ko jed­na z usług do­dat­ko­wych, któ­ra ma przy­cią­gnąć klien­tów do zro­bie­nia wła­śnie u nich za­ku­pów. Jed­nak już sta­ły się po­waż­nym gra­czem na ryn­ku pa­liw.

Pol­ska Or­ga­ni­za­cja Prze­my­słu i Han­dlu Naf­to­we­go po­da­je, że na ko­niec 2011 r. sie­ci han­dlo­we pro­wa­dzi­ły 155 sta­cji pa­liw, co da­je im 2,5 proc. udzia­łu w ryn­ku. Jed­nak je­śli cho­dzi o war­tość sprze­da­nych pa­liw, ich udział jest znacz­nie więk­szy i wy­no­si ok. 6 proc. – Sta­cje pa­liw przy skle­pach w ostat­nich la­tach roz­wi­ja­ją się bar­dzo szyb­ko. Rę­ka­wi­cę rzu­ca­ją im te­raz PKN Or­len oraz Lo­tos, któ­re tak­że roz­wi­ja­ją sie­ci ta­nich sta­cji, z ce­na­mi na po­zio­mie z tych pro­wa­dzo­nych przez sie­ci han­dlo­we – mó­wi Le­szek Wie­ciech, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny PO­PiHN. PKN Or­len roz­wi­ja sieć Bli­ska, któ­ra ma już 490 sta­cji. Z ko­lei gru­pa Lo­tos roz­po­czę­ła otwie­ra­nie sta­cji Opti­ma, któ­rych ma już 50.

Fir­my pa­li­wo­we sza­cu­ją, że jed­na sta­cja przy hi­per­mar­ke­cie sprze­da­je rocz­nie 5 – 8 mln li­trów pa­li­wa rocz­nie, pod­czas gdy śred­nio w kra­ju na sta­cję przy­pa­da je­dy­nie 2 mln li­trów. Nic dziw­ne­go, po­nie­waż klien­tów przy­cią­ga­ją ce­ny, z re­gu­ły znacz­nie niż­sze niż u kon­ku­ren­cji. Z da­nych po­rów­ny­war­ki ce­n pa­liwa. pl wy­ni­ka, że litr ben­zy­ny 95 w War­sza­wie na sta­cjach skle­po­wych moż­na ku­pić już za 5,49 zł, pod­czas gdy na sta­cjach kon­cer­nów pa­li­wo­wych na­wet za 5,79 zł.

– Skle­po­we sta­cje to w tej chwi­li głów­ne za­gro­że­nie nie tyl­ko dla nie­za­leż­nych ope­ra­to­rów, ale tak­że kon­cer­nów pa­li­wo­wych. Choć w Pol­sce nie ma­ją jesz­cze wiel­kie­go udzia­łu w ryn­ku, to z per­spek­ty­wy lo­kal­nej wy­glą­da to znacz­nie go­rzej. Jed­na skle­po­wa sta­cja po­tra­fi usu­nąć z ryn­ku w jed­nym mie­ście na­wet kil­ku­na­stu ry­wa­li – mó­wi Ma­rek Pie­trzak, pre­zes Sto­wa­rzy­sze­nia Nie­za­leż­nych Ope­ra­to­rów Sta­cji Pa­liw.

Przy­zna­je, że cza­sa­mi zda­rza się, że ce­ny na skle­po­wych sta­cjach są niż­sze od sta­wek hur­to­wych. Dla­te­go tyl­ko w ostat­nim ro­ku licz­ba nie­za­leż­nych sta­cji spa­dła o 120, do ok. 3,1 tys.

Skle­po­wi ope­ra­to­rzy za­po­wia­da­ją dal­szy roz­wój. Car­re­fo­ur ma już 43 sta­cje i chce otwie­rać ko­lej­ne, choć nie po­da­je ile. – Obec­nie ma­my 35 sta­cji pa­liw przy su­per­mar­ke­tach Intermarche. W 2012 ro­ku pla­nu­je­my otwar­cie dzie­się­ciu ko­lej­nych – mó­wi Eli­za Ore­piuk, rzecz­nik Gru­py Musz­kie­te­rów, któ­ra za­rzą­dza sie­cią. Fir­ma w ubie­głym ro­ku za­po­wie­dzia­ła też, że chce otwie­rać sta­cje nie tyl­ko przy skle­pach, ale rów­nież w in­nych punk­tach, tak­że w cen­trach miast. Ża­den ta­ki obiekt jesz­cze nie ru­szył, po­nie­waż wię­cej cza­su zaj­mu­je zdo­by­cie od­po­wied­nich po­zwo­leń i de­cy­zji ad­mi­ni­stra­cyj­nych.

– Spo­dzie­wam się, że w naj­bliż­szych la­tach sta­cje pa­li­wo­we przy skle­pach bę­dą da­lej się szyb­ko roz­wi­ja­ły, choć mo­że w nie­co wol­niej­szym tem­pie. Kon­ku­ren­ci też za­czę­li ob­ni­żać ce­ny, więc mo­gą im ode­brać nie­co klien­tów – do­da­je Le­szek Wie­ciech.

Po­wtó­rze­nie mo­de­lu fran­cu­skie­go wy­da­je się ma­ło praw­do­po­dob­ne. Sta­cje skle­po­we przez 20 lat zdo­by­ły ok. 50 proc. udzia­łu w licz­bie sta­cji pa­li­wo­wych, ale już ok. 80 proc. w sprze­da­ży. Dzi­siaj są ob­wi­nia­ne, że z te­go po­wo­du ce­ny pa­liw we Fran­cji są jed­ny­mi z naj­wyż­szych w Eu­ro­pie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Sie­ci han­dlo­we od daw­na pod­kre­śla­ją, że dla nich pro­wa­dze­nie sta­cji ben­zy­no­wych to tyl­ko jed­na z usług do­dat­ko­wych, któ­ra ma przy­cią­gnąć klien­tów do zro­bie­nia wła­śnie u nich za­ku­pów. Jed­nak już sta­ły się po­waż­nym gra­czem na ryn­ku pa­liw.

Pol­ska Or­ga­ni­za­cja Prze­my­słu i Han­dlu Naf­to­we­go po­da­je, że na ko­niec 2011 r. sie­ci han­dlo­we pro­wa­dzi­ły 155 sta­cji pa­liw, co da­je im 2,5 proc. udzia­łu w ryn­ku. Jed­nak je­śli cho­dzi o war­tość sprze­da­nych pa­liw, ich udział jest znacz­nie więk­szy i wy­no­si ok. 6 proc. – Sta­cje pa­liw przy skle­pach w ostat­nich la­tach roz­wi­ja­ją się bar­dzo szyb­ko. Rę­ka­wi­cę rzu­ca­ją im te­raz PKN Or­len oraz Lo­tos, któ­re tak­że roz­wi­ja­ją sie­ci ta­nich sta­cji, z ce­na­mi na po­zio­mie z tych pro­wa­dzo­nych przez sie­ci han­dlo­we – mó­wi Le­szek Wie­ciech, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny PO­PiHN. PKN Or­len roz­wi­ja sieć Bli­ska, któ­ra ma już 490 sta­cji. Z ko­lei gru­pa Lo­tos roz­po­czę­ła otwie­ra­nie sta­cji Opti­ma, któ­rych ma już 50.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji