Po tanie paliwa do sklepu

Jest ich tyl­ko 155, ale rocz­nie sprze­da­ją pa­li­wa za po­nad 4 miliardy złotych. Kon­ku­ren­cję do­strze­gły już kon­cer­ny pa­li­wo­we, roz­wi­ja­jąc sie­ci ta­nich sta­cji ben­zy­no­wych. Naj­moc­niej od­czu­wa­ją to ope­ra­to­rzy nie­za­leż­ni, któ­rzy pro­wa­dzą co­raz mniej punk­tów

Publikacja: 27.01.2012 13:00

Po tanie paliwa do sklepu

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Sie­ci han­dlo­we od daw­na pod­kre­śla­ją, że dla nich pro­wa­dze­nie sta­cji ben­zy­no­wych to tyl­ko jed­na z usług do­dat­ko­wych, któ­ra ma przy­cią­gnąć klien­tów do zro­bie­nia wła­śnie u nich za­ku­pów. Jed­nak już sta­ły się po­waż­nym gra­czem na ryn­ku pa­liw.

Pol­ska Or­ga­ni­za­cja Prze­my­słu i Han­dlu Naf­to­we­go po­da­je, że na ko­niec 2011 r. sie­ci han­dlo­we pro­wa­dzi­ły 155 sta­cji pa­liw, co da­je im 2,5 proc. udzia­łu w ryn­ku. Jed­nak je­śli cho­dzi o war­tość sprze­da­nych pa­liw, ich udział jest znacz­nie więk­szy i wy­no­si ok. 6 proc. – Sta­cje pa­liw przy skle­pach w ostat­nich la­tach roz­wi­ja­ją się bar­dzo szyb­ko. Rę­ka­wi­cę rzu­ca­ją im te­raz PKN Or­len oraz Lo­tos, któ­re tak­że roz­wi­ja­ją sie­ci ta­nich sta­cji, z ce­na­mi na po­zio­mie z tych pro­wa­dzo­nych przez sie­ci han­dlo­we – mó­wi Le­szek Wie­ciech, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny PO­PiHN. PKN Or­len roz­wi­ja sieć Bli­ska, któ­ra ma już 490 sta­cji. Z ko­lei gru­pa Lo­tos roz­po­czę­ła otwie­ra­nie sta­cji Opti­ma, któ­rych ma już 50.

Fir­my pa­li­wo­we sza­cu­ją, że jed­na sta­cja przy hi­per­mar­ke­cie sprze­da­je rocz­nie 5 – 8 mln li­trów pa­li­wa rocz­nie, pod­czas gdy śred­nio w kra­ju na sta­cję przy­pa­da je­dy­nie 2 mln li­trów. Nic dziw­ne­go, po­nie­waż klien­tów przy­cią­ga­ją ce­ny, z re­gu­ły znacz­nie niż­sze niż u kon­ku­ren­cji. Z da­nych po­rów­ny­war­ki ce­n pa­liwa. pl wy­ni­ka, że litr ben­zy­ny 95 w War­sza­wie na sta­cjach skle­po­wych moż­na ku­pić już za 5,49 zł, pod­czas gdy na sta­cjach kon­cer­nów pa­li­wo­wych na­wet za 5,79 zł.

– Skle­po­we sta­cje to w tej chwi­li głów­ne za­gro­że­nie nie tyl­ko dla nie­za­leż­nych ope­ra­to­rów, ale tak­że kon­cer­nów pa­li­wo­wych. Choć w Pol­sce nie ma­ją jesz­cze wiel­kie­go udzia­łu w ryn­ku, to z per­spek­ty­wy lo­kal­nej wy­glą­da to znacz­nie go­rzej. Jed­na skle­po­wa sta­cja po­tra­fi usu­nąć z ryn­ku w jed­nym mie­ście na­wet kil­ku­na­stu ry­wa­li – mó­wi Ma­rek Pie­trzak, pre­zes Sto­wa­rzy­sze­nia Nie­za­leż­nych Ope­ra­to­rów Sta­cji Pa­liw.

Przy­zna­je, że cza­sa­mi zda­rza się, że ce­ny na skle­po­wych sta­cjach są niż­sze od sta­wek hur­to­wych. Dla­te­go tyl­ko w ostat­nim ro­ku licz­ba nie­za­leż­nych sta­cji spa­dła o 120, do ok. 3,1 tys.

Skle­po­wi ope­ra­to­rzy za­po­wia­da­ją dal­szy roz­wój. Car­re­fo­ur ma już 43 sta­cje i chce otwie­rać ko­lej­ne, choć nie po­da­je ile. – Obec­nie ma­my 35 sta­cji pa­liw przy su­per­mar­ke­tach Intermarche. W 2012 ro­ku pla­nu­je­my otwar­cie dzie­się­ciu ko­lej­nych – mó­wi Eli­za Ore­piuk, rzecz­nik Gru­py Musz­kie­te­rów, któ­ra za­rzą­dza sie­cią. Fir­ma w ubie­głym ro­ku za­po­wie­dzia­ła też, że chce otwie­rać sta­cje nie tyl­ko przy skle­pach, ale rów­nież w in­nych punk­tach, tak­że w cen­trach miast. Ża­den ta­ki obiekt jesz­cze nie ru­szył, po­nie­waż wię­cej cza­su zaj­mu­je zdo­by­cie od­po­wied­nich po­zwo­leń i de­cy­zji ad­mi­ni­stra­cyj­nych.

– Spo­dzie­wam się, że w naj­bliż­szych la­tach sta­cje pa­li­wo­we przy skle­pach bę­dą da­lej się szyb­ko roz­wi­ja­ły, choć mo­że w nie­co wol­niej­szym tem­pie. Kon­ku­ren­ci też za­czę­li ob­ni­żać ce­ny, więc mo­gą im ode­brać nie­co klien­tów – do­da­je Le­szek Wie­ciech.

Po­wtó­rze­nie mo­de­lu fran­cu­skie­go wy­da­je się ma­ło praw­do­po­dob­ne. Sta­cje skle­po­we przez 20 lat zdo­by­ły ok. 50 proc. udzia­łu w licz­bie sta­cji pa­li­wo­wych, ale już ok. 80 proc. w sprze­da­ży. Dzi­siaj są ob­wi­nia­ne, że z te­go po­wo­du ce­ny pa­liw we Fran­cji są jed­ny­mi z naj­wyż­szych w Eu­ro­pie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Sie­ci han­dlo­we od daw­na pod­kre­śla­ją, że dla nich pro­wa­dze­nie sta­cji ben­zy­no­wych to tyl­ko jed­na z usług do­dat­ko­wych, któ­ra ma przy­cią­gnąć klien­tów do zro­bie­nia wła­śnie u nich za­ku­pów. Jed­nak już sta­ły się po­waż­nym gra­czem na ryn­ku pa­liw.

Pol­ska Or­ga­ni­za­cja Prze­my­słu i Han­dlu Naf­to­we­go po­da­je, że na ko­niec 2011 r. sie­ci han­dlo­we pro­wa­dzi­ły 155 sta­cji pa­liw, co da­je im 2,5 proc. udzia­łu w ryn­ku. Jed­nak je­śli cho­dzi o war­tość sprze­da­nych pa­liw, ich udział jest znacz­nie więk­szy i wy­no­si ok. 6 proc. – Sta­cje pa­liw przy skle­pach w ostat­nich la­tach roz­wi­ja­ją się bar­dzo szyb­ko. Rę­ka­wi­cę rzu­ca­ją im te­raz PKN Or­len oraz Lo­tos, któ­re tak­że roz­wi­ja­ją sie­ci ta­nich sta­cji, z ce­na­mi na po­zio­mie z tych pro­wa­dzo­nych przez sie­ci han­dlo­we – mó­wi Le­szek Wie­ciech, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny PO­PiHN. PKN Or­len roz­wi­ja sieć Bli­ska, któ­ra ma już 490 sta­cji. Z ko­lei gru­pa Lo­tos roz­po­czę­ła otwie­ra­nie sta­cji Opti­ma, któ­rych ma już 50.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się