Nity w superjumbo do wymiany?

Airbus zmuszony do wymiany pękających wsporników w skrzydłach A380 starał się zbagatelizować informację, że być może będzie musiał wymienić również pewne nity w kadłubie

Publikacja: 17.02.2012 18:29

Europejski Urzad Bezpieczeństwa Lotniczego EASA zastanawia  się nad opublikowaniem „dyrektywy o zdatności do lotu" (żeglowności), która zmusiłaby Airbusa do wymiany sześciu aluminiowych nitów w kadłubie A380 na  znacznie wytrzymalsze tytanowe.

W   powiadomieniu o propozycji wydania takiej dyrektywy EASA stwierdził, że przegląd techniczno-inżynieryjny wykazał, iż nity wytrzymałyby tzw. limit obciążenia - uwzględniający maksymalne naprężenia, do jakich może dojść podczas lotu – ale mogą nie wytrzymać skrajnego obciążenia. Odnosi się to do warunków poza normalnie spotykanymi w czasie istnienia samolotu.

„Taki stan, jeśli nie zostanie skorygowany, może doprowadzić do utraty podczas lotu kopuły anteny  radiolokatora (radome) w razie gwałtownej  dekompresji  i mógłby ujemnie wpłynąć na strukturalną całość samolotu"- uznał urząd.

Linei lotnicze miałyby  8 miesięcy na wymianę tych nitów

Airbus stwierdził w związku z tym, że dyrektywa jest na razie na etapie propozycji i w dalszym ciągu omawiana, a okres konsultacji trwa do 14 marca. Takie procedury są nieodłączną częścią przemysłu lotniczego,  „a termin 8 miesięcy danych przewoźnikom wskazuje, że nie jest to kwestia bezpieczeństwa" – powiedział rzecznik producenta.

Podobne stanowisko zajął rzecznik EASA. W każdym samolocie wchodzącym do eksploatacji „dokonuje się poprawek. To zupełnie normalne. W istocie  to  Airbus zawiadomił nas o tej sprawie, co dowodzi, że ten system działa" – dodał.

Europejski Urzad Bezpieczeństwa Lotniczego EASA zastanawia  się nad opublikowaniem „dyrektywy o zdatności do lotu" (żeglowności), która zmusiłaby Airbusa do wymiany sześciu aluminiowych nitów w kadłubie A380 na  znacznie wytrzymalsze tytanowe.

W   powiadomieniu o propozycji wydania takiej dyrektywy EASA stwierdził, że przegląd techniczno-inżynieryjny wykazał, iż nity wytrzymałyby tzw. limit obciążenia - uwzględniający maksymalne naprężenia, do jakich może dojść podczas lotu – ale mogą nie wytrzymać skrajnego obciążenia. Odnosi się to do warunków poza normalnie spotykanymi w czasie istnienia samolotu.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni