Gwiazdy salonu lotniczego w Singapurze

Trzeci już salon lotniczy w Singapurze miał dwie gwiazdy: wśród klientów Indonezję, a wśród producentów — Boeinga

Publikacja: 20.02.2012 09:50

Gwiazdy salonu lotniczego w Singapurze

Foto: Bloomberg

Podczas największego w Azji salonu sprzętem lotniczym, cywilnym i wojskowym w Singapurze (14-19 lutego) zawarto kontrakty kupna 341 samolotów cywilnych o wartości według cen katalogowych 32 mld dolarów. To znaczny postęp wobec poprzedniej edycji dwa lata temu, gdy suma ta wyniosła 10 mld.

Zdecydowanym liderem w robieniu zakupów była Azja, a w niej Indonezja. Duży wzrost gospodarczy, stabilizacja polityczna i powiększająca się klasa średnia oraz konieczność zapewnienia szybkiego transportu między wyspami zasobnymi w bogactwa naturalne sprzyjają boomowi w podróżach nawet lokalnymi liniami lotniczymi.

Dlaczego Indonezja

Przykładem tego jest Indonezja, kraj ponad 17 tys. wysp podzielonych na 33 prowincje w trzech strefach czasowych, zamieszkały przez 240 mln ludzi. W 2011 r. osiągnęła wzrost gospodarczy 6,5 proc. PKB, największy od 15 lat, a w tym roku spodziewa się 6,3-6,7 proc. Inwestorzy zagraniczni ulokowali w niej 20 mld dolarów wobec 3 mld w 2010 r.

- Sama Indonezja jest w stanie utrzymać prężność rynku Azji Płd. -Wsch., bo rośnie w niej klasa średnia, cała ludność, a kraj zyskuje znaczenie gospodarczo-polityczne. Powstają w nim siły rynkowe, pozwalające ludziom latać coraz więcej. A jej geografia jest dokonała — uważa analityk branży lotniczej w S&P Equity Research, Yusof Shukor.

Linie lotnicze interesują się coraz bardziej wschodnim regionami — Makassar, Sulawesi i Manado, obiecującymi turystycznie. — A nie należy zapominać, że wszędzie tam są kopalnie i wszystkie firmy gospodarki surowcowej. Ludzie stamtąd mają za co latać — dodaje Shukor.

Rynek jest tak duży, że nadal jest dość miejsca na rozwój nawet przy obecnej liczbie przewoźników w tym kraju — twierdzi przedstawiciel flagowej Garudy. — Nawet jeśli pojawią się nowe linie, to w dalszym ciągu będziemy mieć zysk, bo jest tego dużo dla wszystkcih — dodaje.

Zakupy Indonezyjczyków

Nie dziwi więc, że głównym klientem salonu była tania linia Lion Air, która zaczęła od kupna za 22,4 mld dolarów 230 samolotów Boeinga (201 B737 MAX, 29 B737-900ER) i zastrzegła kupno 150 następnych za 14 mld dolarów. Według wiceprezesa BCA na Azję-Pacyfik i Indie, Dinesha Keskara, był to największy kontrakt w historii lotnictwa.

To zapewniło Boeingowi pozycję lidera wśród producentów.

Lion Air dokupił następnie za 610 mln dolarów 27 turbośmigłowych ATR 72-600. Linia Garuda zamówiła sześć odrzutowców Bombardiera CRJ-1000 za 297 mln dolarów, z opcją na 18, co dało łączną wartość kontraktu 1,32 mld dol.

Rząd Indonezji kupił ponadto za 325 mln dolarów 9 wojskowych samolotów transportowych C-295 produkcji Airbus Military.

Ranking producentów

Za Boeingiem znalazły się

Podczas największego w Azji salonu sprzętem lotniczym, cywilnym i wojskowym w Singapurze (14-19 lutego) zawarto kontrakty kupna 341 samolotów cywilnych o wartości według cen katalogowych 32 mld dolarów. To znaczny postęp wobec poprzedniej edycji dwa lata temu, gdy suma ta wyniosła 10 mld.

Zdecydowanym liderem w robieniu zakupów była Azja, a w niej Indonezja. Duży wzrost gospodarczy, stabilizacja polityczna i powiększająca się klasa średnia oraz konieczność zapewnienia szybkiego transportu między wyspami zasobnymi w bogactwa naturalne sprzyjają boomowi w podróżach nawet lokalnymi liniami lotniczymi.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca