Reklama

Remonty dróg z krajowego Funduszu Drogowego

Fundusz drogowy może zapewnić dodatkowe środki na naprawę tras

Publikacja: 23.02.2012 02:32

Remonty dróg z krajowego Funduszu Drogowego

Foto: Fotorzepa, Iwona Kaczanowska

Remonty dróg i ich bieżące utrzymanie finansuje budżet państwa. Większość przyznanych środków pochłania utrzymanie istniejącej sieci tras. Na remonty zostaje niewiele. W zeszłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała na ten cel do dyspozycji zaledwie ok. 80 mln zł. W tym wygospodarowała ok. 200 mln zł. – Ta kwota to jakiś żart. Na bieżące utrzymanie i remonty dróg potrzeba ok. 3 – 4 mld zł rocznie, by sieć tras nie ulegała dalszej degradacji – mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Zgodnie z badaniami GDDKiA ok. 40 proc. polskich dróg krajowych jest w stanie złym lub bardzo złym. – Koszt koniecznych remontów i przebudów to ok. 17 mld zł – mówi „Rz" Andrzej Maciejewski, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad odpowiedzialny za utrzymanie tras. Plany remontów i utrzymania dróg przygotowane przez GDDKiA przewidują naprawianie rocznie ok. 1 tys. km tras i wyrównanie nawierzchni kolejnych ok. 500 km dróg. Ich koszt szacowany jest na ok. 1,5 mld zł.

Rzeczowy plan inwestycji nie ma jednak źródła finansowania. Mógłby nim być Krajowy Fundusz Drogowy, z którego dziś opłacana jest budowa dróg. Jak przyznaje Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu, ministerstwo analizuje możliwości finansowe KFD w najbliższych latach także w kontekście remontów tras. – Zapewniłoby to firmom budowlanym ciągłość wykorzystania maszyn – mówi Lech Witecki, szef GDDKiA.

Znalezienie środków na remonty dróg to jeden ze sposobów na podtrzymanie branży drogowej w okresie, kiedy brak jej zleceń na budowę tras. Innym jest plan podpisywania z firmami wieloletnich kontraktów na bieżące utrzymanie dróg. Nowe duże przetargi na inwestycje mogą się pojawić dopiero w 2014 r., co oznacza, że wykonawcy będą mogli wystawić faktury za realizację prac rok później. – Perspektywy dla branży na nadchodzące lata są złe. Jeśli duże firmy budowlane działające w Polsce zdecydują się zredukować swój potencjał, będzie to także problem dla rządu w momencie, gdy pojawią się kolejne pieniądze na budowę dróg – mówi „Rz" Piotr Kledzik, prezes Bilfinger Budownictwa. – Przeznaczenie części środków zgromadzonych w funduszu na remonty jest dobrym krokiem. Potrzebne są jednak kolejne, by poprawić stan infrastruktury i zapewnić firmom łagodne przejście do nowej perspektywy – podsumowuje Piotr Kledzik.

Kontrakty remontowe kuszą większość uczestników rynku.

Reklama
Reklama

– Pomysł uruchomienia programu remontów dróg może przynajmniej w części wypełnić lukę powstałą po zmniejszeniu programu budowy nowych dróg i autostrad w stosunku do poprzednich lat – mówi Piotr Chełkowski, prezes Pol- Aqua. – Będziemy starannie analizować możliwość udziału w każdym nowym przetargu, jaki pojawi się na rynku, zarówno w zakresie budowy nowych dróg, jak i remontów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Zasoby krajowego funduszu drogowego

Na rachunek KFD w tym roku ma wpłynąć 30,75 mld zł. Prawie połowa – 14,7 mld zł – to kredyty i obligacje infrastrukturalne emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Rachunek ma też zasilić ok. 11,1 mld zł refundacji unijnych za już wybudowane trasy. Kolejne 3,46 mld zł ma przynieść opłata paliwowa. Wpływy z tytułu korzystania przez kierowców z tras objętych elektronicznym systemem poboru opłat szacuje się na 1,13 mld zł. Ze środków funduszu na budowę nowych dróg trafi ok. 25,3 mld zł.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama