Remonty dróg z krajowego Funduszu Drogowego

Fundusz drogowy może zapewnić dodatkowe środki na naprawę tras

Publikacja: 23.02.2012 02:32

Remonty dróg z krajowego Funduszu Drogowego

Foto: Fotorzepa, Iwona Kaczanowska

Remonty dróg i ich bieżące utrzymanie finansuje budżet państwa. Większość przyznanych środków pochłania utrzymanie istniejącej sieci tras. Na remonty zostaje niewiele. W zeszłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała na ten cel do dyspozycji zaledwie ok. 80 mln zł. W tym wygospodarowała ok. 200 mln zł. – Ta kwota to jakiś żart. Na bieżące utrzymanie i remonty dróg potrzeba ok. 3 – 4 mld zł rocznie, by sieć tras nie ulegała dalszej degradacji – mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Zgodnie z badaniami GDDKiA ok. 40 proc. polskich dróg krajowych jest w stanie złym lub bardzo złym. – Koszt koniecznych remontów i przebudów to ok. 17 mld zł – mówi „Rz" Andrzej Maciejewski, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad odpowiedzialny za utrzymanie tras. Plany remontów i utrzymania dróg przygotowane przez GDDKiA przewidują naprawianie rocznie ok. 1 tys. km tras i wyrównanie nawierzchni kolejnych ok. 500 km dróg. Ich koszt szacowany jest na ok. 1,5 mld zł.

Rzeczowy plan inwestycji nie ma jednak źródła finansowania. Mógłby nim być Krajowy Fundusz Drogowy, z którego dziś opłacana jest budowa dróg. Jak przyznaje Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu, ministerstwo analizuje możliwości finansowe KFD w najbliższych latach także w kontekście remontów tras. – Zapewniłoby to firmom budowlanym ciągłość wykorzystania maszyn – mówi Lech Witecki, szef GDDKiA.

Znalezienie środków na remonty dróg to jeden ze sposobów na podtrzymanie branży drogowej w okresie, kiedy brak jej zleceń na budowę tras. Innym jest plan podpisywania z firmami wieloletnich kontraktów na bieżące utrzymanie dróg. Nowe duże przetargi na inwestycje mogą się pojawić dopiero w 2014 r., co oznacza, że wykonawcy będą mogli wystawić faktury za realizację prac rok później. – Perspektywy dla branży na nadchodzące lata są złe. Jeśli duże firmy budowlane działające w Polsce zdecydują się zredukować swój potencjał, będzie to także problem dla rządu w momencie, gdy pojawią się kolejne pieniądze na budowę dróg – mówi „Rz" Piotr Kledzik, prezes Bilfinger Budownictwa. – Przeznaczenie części środków zgromadzonych w funduszu na remonty jest dobrym krokiem. Potrzebne są jednak kolejne, by poprawić stan infrastruktury i zapewnić firmom łagodne przejście do nowej perspektywy – podsumowuje Piotr Kledzik.

Kontrakty remontowe kuszą większość uczestników rynku.

– Pomysł uruchomienia programu remontów dróg może przynajmniej w części wypełnić lukę powstałą po zmniejszeniu programu budowy nowych dróg i autostrad w stosunku do poprzednich lat – mówi Piotr Chełkowski, prezes Pol- Aqua. – Będziemy starannie analizować możliwość udziału w każdym nowym przetargu, jaki pojawi się na rynku, zarówno w zakresie budowy nowych dróg, jak i remontów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Zasoby krajowego funduszu drogowego

Na rachunek KFD w tym roku ma wpłynąć 30,75 mld zł. Prawie połowa – 14,7 mld zł – to kredyty i obligacje infrastrukturalne emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Rachunek ma też zasilić ok. 11,1 mld zł refundacji unijnych za już wybudowane trasy. Kolejne 3,46 mld zł ma przynieść opłata paliwowa. Wpływy z tytułu korzystania przez kierowców z tras objętych elektronicznym systemem poboru opłat szacuje się na 1,13 mld zł. Ze środków funduszu na budowę nowych dróg trafi ok. 25,3 mld zł.

Remonty dróg i ich bieżące utrzymanie finansuje budżet państwa. Większość przyznanych środków pochłania utrzymanie istniejącej sieci tras. Na remonty zostaje niewiele. W zeszłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała na ten cel do dyspozycji zaledwie ok. 80 mln zł. W tym wygospodarowała ok. 200 mln zł. – Ta kwota to jakiś żart. Na bieżące utrzymanie i remonty dróg potrzeba ok. 3 – 4 mld zł rocznie, by sieć tras nie ulegała dalszej degradacji – mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca