Globalny wyścig smartfonów

Ruszył World Mobile Congress w Barcelonie, na którym 1,4 tys. wystawców pokazuje nowości ze świata komórek. Najnowsze modele smartfonów pokazały już HTC i Sony, chcą nimi walczyć z Samsungiem i Apple’em. Klienci mogą skorzystać – zapowiada się wojna cenowa pomiędzy producentami sprzętu

Publikacja: 28.02.2012 00:33

Globalny wyścig smartfonów

Foto: AFP

Producenci aplikacji, dostawcy infrastruktury telekomunikacyjnej, telekomy, producenci telefonów i smartfonów spotkali się na World Mobile Congress, czyli 26. targach przemysłu telefonii komórkowej, odbywających się w stolicy hiszpańskiej Katalonii – Barcelonie. WMC potrwają od poniedziałku do czwartku. Organizatorzy liczą, że w ciągu tych kilku dni imprezę odwiedzi ponad 60 tys. gości.

WMC to miejsce, w którym niemal każda firma z branży próbuje co roku pochwalić się czymś nowym. Najlepszy sposób, aby zostać zauważonym, to konferencje jeszcze w przeddzień startu właściwych targów. Na taki chwyt zdecydowały się w tym roku chińskie Huawei, HTC oraz japoński Sony: firmy pokazały nowe modele smartfonów, którymi chcą walczyć o większą część rynku z Nokią, Samsungiem i Apple'em. Huawei zapowiedział, że zamierza trzykrotnie zwiększyć sprzedaż smartfonów i wprowadził nowy model Ascend D – o 15–20 proc. tańszy niż porównywalne urządzenia.

Inwazja literek

W niedzielę HTC zaprezentował trzy nowe smartfony z rodziny One: S, X i V. Pierwszy i drugi są przygotowane do obsługi płatności mobilnych, S – do działania w technologii LTE. Jak mówił potem dyrektor wykonawczy HTC na Europę Środkowo-Wschodnią Paweł Mucha-Orliński, w Polsce powinny się one pojawić w kwietniu 2012 r. – W ubiegłym roku nasz udział w sprzedaży smartfonów w Polsce szacujemy na 13–14 proc. W tym chcielibyśmy go zwiększyć do 17–18 proc., a jeśli się uda, to do 20 proc. – stwierdził.

To oznacza, że producent musiałby sprzedać około 1 mln urządzeń spośród ponad 5 mln, które zdaniem cytowanej przez Muchę-Orlińskiego firmy analitycznej Canalys, w 2012 r. kupią abonenci operatorów komórkowych i sieci handlowe w Polsce.

5 mln to połowa wszystkich telefonów komórkowych sprzedawanych średnio co roku w naszym kraju. To nie oznacza, iż w tym roku w Polsce przybędzie właśnie tylu użytkowników smartfonów. – Konsumenci, którzy kupowali aparaty dwa lata temu (gdy sprzedało się około 2 mln tego typu urządzeń – red.) teraz będą je wymieniać – wyjaśnia menedżer HTC.

W Barcelonie nowe modele smartfonów, już po rozstaniu z Ericssonem, pokazało też Sony. To urządzenia z rodziny Xperia, w których producent stawia na jakość dźwięku i obrazu. Podobnie jak w przypadku HTC noszą oznaczenia jednoliterowe: U, P i S. Ten ostatni, działający w technologii HD, ma na targach w Barcelonie swoje stanowisko sprzedażowe. Dwa pozostałe mają być dostępne dla odbiorców w II kw. 2012 r.

W poniedziałek Nokia pokazała swoje produkty adresowane do nieco mniej zamożnych konsumentów. Główna nowość w portfelu Nokii to Lumia 610 za 189 euro (ok. 750 zł), czyli tańszy model smartfona.

Konieczne inwestycje

Smartfony nie schodziły w poniedziałek z ust bossów największych telekomów na świecie, choć w nieco innym kontekście: powiększającego się ruchu w sieciach mobilnych i konieczności realizacji dodatkowych inwestycji. Vittorio Colao, prezes grupy Vodafone, oraz Ralph de la Vega, szef AT&T Mobile powtarzali jeden po drugim, że choć smartfony to około 12 proc. wszystkich aparatów komórkowych na świecie, to odpowiadają za 80 proc. transmisji w ich sieciach. Colao podkreślał, że udział „sprytnych telefonów" w rynku ciągle rośnie.

– Według naszych danych ze stycznia, 25 proc. Europejczyków ma smartfona, w naszym przypadku ich sprzedaż wzrosła o 200 proc. – mówił prezes Vodafone'a. Z panelu, w którym uczestniczyli m.in. Colao i de la Vega, biło znane także polskim telekomom przekonanie, że sieci komórkowe potrzebują nowych zasobów pasma radiowego, inwestycji – najlepiej wspólnych, aby podzielić koszty – w przepustowość oraz nowych źródeł przychodów.

– Próbujemy przekonać operatorów do wspólnych inwestycji, ale nie jest to proste. Myślę o kooperacji przy budowie infrastruktury oraz tworzeniu aplikacji – jak ta, którą nawiązaliśmy z Telefónicą – mówił szef Vodafone. Te dwie grupy: brytyjska i hiszpańska to potencjalni partnerzy Polkomtelu, operatora sieci Plus.

Urszula Zielińska z Barcelony

Tańsza alternatywa dla systemu Android

W Barcelonie został ogłoszony od dawna zapowiadany sojusz, którego celem jest stworzenie konkurencji dla najpopularniejszego na świecie systemu operacyjnego Android. Autorem pomysłu jest fundacja Mozilla, znana z przeglądarki internetowej Firefox. Oznacza to tyle, że nowa platforma położy nacisk na funkcję przeglądania stron WWW w komórce. Do konsorcjum przystąpił też największy na świecie producent procesorów mobilnych Qualcomm oraz hiszpański operator Telefonica. Wspólnie chcą stworzyć prosty, darmowy system operacyjny dla smartfonów, dla których wymagania sprzętowe będą o wiele niższe niż dla obecnych dziś na rynku modeli.

Dzięki temu powstanie segment tanich komórek o możliwościach dorównującym smartfonom, ale sprzedawanych w o wiele niższej cenie. Będzie to możliwe również dzięki redukcji kosztów tworzenia oprogramowania, w którym wykorzystane zostaną popularne technologie tworzenia stron WWW (HTML5) oraz elementy systemu Linux. Nowa platforma, nosząca nazwę Boot2Gecko (B2G), uderzy w segment najtańszych modeli smartfonów z systemem Android.

– To sposób na wprowadzenie tych urządzeń na rynek masowy w krajach rozwijających się – twierdzi Carlos Domingo, dyrektor rozwoju produktu i innowacji w firmie Telefonica. Przedstawiciel operatora ma na myśli kraje takie jak Brazylia, Chiny, Indie czy Polska, w których wciąż największy segment sprzedaży stanowią tradycyjne telefony komórkowe.

Nowy system operacyjny Mozilli będzie miał ułatwiony start dzięki temu, że istnieje już bogata biblioteka współpracujących z nim aplikacji stworzonych w języku HTML5. A to właśnie takie aplikacje – pobierane na życzenie użytkownika programy zamieniające telefon komórkowy np. w słownik polsko-angielski lub nawigację samochodową – decydują o powodzeniu danego systemu operacyjnego dla smartfonów.

Android i iOS (system Apple'a) oferują po około pół miliona takich programów. W Marketplace, sklepie internetowym Microsoftu, jest ponad 60 tys. aplikacji.

Według firmy analitycznej IDC wartość rynku aplikacji mobilnych w 2012 roku ma przekroczyć 14 mld dol.

Producenci aplikacji, dostawcy infrastruktury telekomunikacyjnej, telekomy, producenci telefonów i smartfonów spotkali się na World Mobile Congress, czyli 26. targach przemysłu telefonii komórkowej, odbywających się w stolicy hiszpańskiej Katalonii – Barcelonie. WMC potrwają od poniedziałku do czwartku. Organizatorzy liczą, że w ciągu tych kilku dni imprezę odwiedzi ponad 60 tys. gości.

WMC to miejsce, w którym niemal każda firma z branży próbuje co roku pochwalić się czymś nowym. Najlepszy sposób, aby zostać zauważonym, to konferencje jeszcze w przeddzień startu właściwych targów. Na taki chwyt zdecydowały się w tym roku chińskie Huawei, HTC oraz japoński Sony: firmy pokazały nowe modele smartfonów, którymi chcą walczyć o większą część rynku z Nokią, Samsungiem i Apple'em. Huawei zapowiedział, że zamierza trzykrotnie zwiększyć sprzedaż smartfonów i wprowadził nowy model Ascend D – o 15–20 proc. tańszy niż porównywalne urządzenia.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni