Globalny wyścig smartfonów

Ruszył World Mobile Congress w Barcelonie, na którym 1,4 tys. wystawców pokazuje nowości ze świata komórek. Najnowsze modele smartfonów pokazały już HTC i Sony, chcą nimi walczyć z Samsungiem i Apple’em. Klienci mogą skorzystać – zapowiada się wojna cenowa pomiędzy producentami sprzętu

Publikacja: 28.02.2012 00:33

Globalny wyścig smartfonów

Foto: AFP

Producenci aplikacji, dostawcy infrastruktury telekomunikacyjnej, telekomy, producenci telefonów i smartfonów spotkali się na World Mobile Congress, czyli 26. targach przemysłu telefonii komórkowej, odbywających się w stolicy hiszpańskiej Katalonii – Barcelonie. WMC potrwają od poniedziałku do czwartku. Organizatorzy liczą, że w ciągu tych kilku dni imprezę odwiedzi ponad 60 tys. gości.

WMC to miejsce, w którym niemal każda firma z branży próbuje co roku pochwalić się czymś nowym. Najlepszy sposób, aby zostać zauważonym, to konferencje jeszcze w przeddzień startu właściwych targów. Na taki chwyt zdecydowały się w tym roku chińskie Huawei, HTC oraz japoński Sony: firmy pokazały nowe modele smartfonów, którymi chcą walczyć o większą część rynku z Nokią, Samsungiem i Apple'em. Huawei zapowiedział, że zamierza trzykrotnie zwiększyć sprzedaż smartfonów i wprowadził nowy model Ascend D – o 15–20 proc. tańszy niż porównywalne urządzenia.

Inwazja literek

W niedzielę HTC zaprezentował trzy nowe smartfony z rodziny One: S, X i V. Pierwszy i drugi są przygotowane do obsługi płatności mobilnych, S – do działania w technologii LTE. Jak mówił potem dyrektor wykonawczy HTC na Europę Środkowo-Wschodnią Paweł Mucha-Orliński, w Polsce powinny się one pojawić w kwietniu 2012 r. – W ubiegłym roku nasz udział w sprzedaży smartfonów w Polsce szacujemy na 13–14 proc. W tym chcielibyśmy go zwiększyć do 17–18 proc., a jeśli się uda, to do 20 proc. – stwierdził.

To oznacza, że producent musiałby sprzedać około 1 mln urządzeń spośród ponad 5 mln, które zdaniem cytowanej przez Muchę-Orlińskiego firmy analitycznej Canalys, w 2012 r. kupią abonenci operatorów komórkowych i sieci handlowe w Polsce.

5 mln to połowa wszystkich telefonów komórkowych sprzedawanych średnio co roku w naszym kraju. To nie oznacza, iż w tym roku w Polsce przybędzie właśnie tylu użytkowników smartfonów. – Konsumenci, którzy kupowali aparaty dwa lata temu (gdy sprzedało się około 2 mln tego typu urządzeń – red.) teraz będą je wymieniać – wyjaśnia menedżer HTC.

W Barcelonie nowe modele smartfonów, już po rozstaniu z Ericssonem, pokazało też Sony. To urządzenia z rodziny Xperia, w których producent stawia na jakość dźwięku i obrazu. Podobnie jak w przypadku HTC noszą oznaczenia jednoliterowe: U, P i S. Ten ostatni, działający w technologii HD, ma na targach w Barcelonie swoje stanowisko sprzedażowe. Dwa pozostałe mają być dostępne dla odbiorców w II kw. 2012 r.

W poniedziałek Nokia pokazała swoje produkty adresowane do nieco mniej zamożnych konsumentów. Główna nowość w portfelu Nokii to Lumia 610 za 189 euro (ok. 750 zł), czyli tańszy model smartfona.

Konieczne inwestycje

Smartfony nie schodziły w poniedziałek z ust bossów największych telekomów na świecie, choć w nieco innym kontekście: powiększającego się ruchu w sieciach mobilnych i konieczności realizacji dodatkowych inwestycji. Vittorio Colao, prezes grupy Vodafone, oraz Ralph de la Vega, szef AT&T Mobile powtarzali jeden po drugim, że choć smartfony to około 12 proc. wszystkich aparatów komórkowych na świecie, to odpowiadają za 80 proc. transmisji w ich sieciach. Colao podkreślał, że udział „sprytnych telefonów" w rynku ciągle rośnie.

– Według naszych danych ze stycznia, 25 proc. Europejczyków ma smartfona, w naszym przypadku ich sprzedaż wzrosła o 200 proc. – mówił prezes Vodafone'a. Z panelu, w którym uczestniczyli m.in. Colao i de la Vega, biło znane także polskim telekomom przekonanie, że sieci komórkowe potrzebują nowych zasobów pasma radiowego, inwestycji – najlepiej wspólnych, aby podzielić koszty – w przepustowość oraz nowych źródeł przychodów.

– Próbujemy przekonać operatorów do wspólnych inwestycji, ale nie jest to proste. Myślę o kooperacji przy budowie infrastruktury oraz tworzeniu aplikacji – jak ta, którą nawiązaliśmy z Telefónicą – mówił szef Vodafone. Te dwie grupy: brytyjska i hiszpańska to potencjalni partnerzy Polkomtelu, operatora sieci Plus.

Urszula Zielińska z Barcelony

Tańsza alternatywa dla systemu Android

W Barcelonie został ogłoszony od dawna zapowiadany sojusz, którego celem jest stworzenie konkurencji dla najpopularniejszego na świecie systemu operacyjnego Android. Autorem pomysłu jest fundacja Mozilla, znana z przeglądarki internetowej Firefox. Oznacza to tyle, że nowa platforma położy nacisk na funkcję przeglądania stron WWW w komórce. Do konsorcjum przystąpił też największy na świecie producent procesorów mobilnych Qualcomm oraz hiszpański operator Telefonica. Wspólnie chcą stworzyć prosty, darmowy system operacyjny dla smartfonów, dla których wymagania sprzętowe będą o wiele niższe niż dla obecnych dziś na rynku modeli.

Dzięki temu powstanie segment tanich komórek o możliwościach dorównującym smartfonom, ale sprzedawanych w o wiele niższej cenie. Będzie to możliwe również dzięki redukcji kosztów tworzenia oprogramowania, w którym wykorzystane zostaną popularne technologie tworzenia stron WWW (HTML5) oraz elementy systemu Linux. Nowa platforma, nosząca nazwę Boot2Gecko (B2G), uderzy w segment najtańszych modeli smartfonów z systemem Android.

– To sposób na wprowadzenie tych urządzeń na rynek masowy w krajach rozwijających się – twierdzi Carlos Domingo, dyrektor rozwoju produktu i innowacji w firmie Telefonica. Przedstawiciel operatora ma na myśli kraje takie jak Brazylia, Chiny, Indie czy Polska, w których wciąż największy segment sprzedaży stanowią tradycyjne telefony komórkowe.

Nowy system operacyjny Mozilli będzie miał ułatwiony start dzięki temu, że istnieje już bogata biblioteka współpracujących z nim aplikacji stworzonych w języku HTML5. A to właśnie takie aplikacje – pobierane na życzenie użytkownika programy zamieniające telefon komórkowy np. w słownik polsko-angielski lub nawigację samochodową – decydują o powodzeniu danego systemu operacyjnego dla smartfonów.

Android i iOS (system Apple'a) oferują po około pół miliona takich programów. W Marketplace, sklepie internetowym Microsoftu, jest ponad 60 tys. aplikacji.

Według firmy analitycznej IDC wartość rynku aplikacji mobilnych w 2012 roku ma przekroczyć 14 mld dol.

Producenci aplikacji, dostawcy infrastruktury telekomunikacyjnej, telekomy, producenci telefonów i smartfonów spotkali się na World Mobile Congress, czyli 26. targach przemysłu telefonii komórkowej, odbywających się w stolicy hiszpańskiej Katalonii – Barcelonie. WMC potrwają od poniedziałku do czwartku. Organizatorzy liczą, że w ciągu tych kilku dni imprezę odwiedzi ponad 60 tys. gości.

WMC to miejsce, w którym niemal każda firma z branży próbuje co roku pochwalić się czymś nowym. Najlepszy sposób, aby zostać zauważonym, to konferencje jeszcze w przeddzień startu właściwych targów. Na taki chwyt zdecydowały się w tym roku chińskie Huawei, HTC oraz japoński Sony: firmy pokazały nowe modele smartfonów, którymi chcą walczyć o większą część rynku z Nokią, Samsungiem i Apple'em. Huawei zapowiedział, że zamierza trzykrotnie zwiększyć sprzedaż smartfonów i wprowadził nowy model Ascend D – o 15–20 proc. tańszy niż porównywalne urządzenia.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?