Honda wprowadziła dziewiątą generację modelu Civic

Wprowadzając do sprzedaży nowego Civica, Honda ma wielkie ambicje konkurowania nie tylko z Fordem i Volkswagenem, ale nawet z BMW i Audi. Japończycy zaproponowali funkcjonalny, elegancko wykonany samochód.

Publikacja: 02.03.2012 16:25

Honda Civic

Honda Civic

Foto: Materiały Producenta

Symbolem odnawiającej się Hondy jest nowy Civic. Paradoksalnie model nie ma diametralnie odmiennego stylu od poprzednika, ale jego prezentacjom towarzyszą zapowiedzi udziału Civica w sportowych zmaganiach i wprowadzenia wersji o wysokich osiągach, która będzie kontynuować tradycje wersji Type R. W 2006 roku gdy Honda pokazywała poprzednika, odżegnywała się od sportowych ambicji, stawiając na racjonalność zakupu. Taka strategia jednak okazała się nieskuteczna w przypadku drogiej marki, o czym świadczy duży spadek sprzedaży zarówno w Europie jak i USA. Na dodatek Honda zawsze budziła emocje sportowymi samochodami i jako jedyna wśród japońskich koncernów motoryzacyjnych osiągnęła sukcesy w Formule 1.

Co zatem oferuje Civic dziewiątej generacji i czym chce zwabić klientów? Patrząc na konstrukcję auta, niewiele się ona różni od poprzednika – z przodu typowe kolumny MacPhersona, z tyłu belka skrętna. Całość ma o 2,5 cm mniejszy rozstaw osi od poprzednika (mierzy 259,5 cm), ale opakowana jest w nadwozie o 4,5 cm dłuższe (od zderzaka do zderzaka 430 cm). W środku nie brakuje miejsca zarówno z tyłu jak i z przodu. Nawet osoby wysokie na 1,9 m swobodnie siądą z tyłu – starczy przestrzeni nad głowami i na nogi. Jedynym minusem może być krótkie siedzisko przednich foteli. Wszystkie wersje Civica mają składaną tylną kanapę nazwaną Magic Seats, w której można podnieść siedzisko i wówczas za przednimi fotelami da się zmieścić płaski przedmiot o wysokości 1,35 m. Po złożeniu kanapy na płasko odległość oparć przednich foteli od krawędzi bagażnika wynosi 1,6 m.

Dzięki przeniesieniu zbiornika paliwa pod fotele przednie (rozwiązanie stosowane już w ósmej generacji), bagażnik hatchbacka ma pojemność 477 l, z tego 70 l można odgrodzić podłogą.

Deska rozdzielcza ma czytelne wskaźniki i duże, wyraźnie oznaczone przyciski. Wykonana jest z miłych w dotyku materiałów. W droższych wersjach na szczycie deski znajduje się 5-calowy wyświetlacz komputera pokładowego i ew. nawigacji.

Auto jest ciche: zawieszenie jest dobrze odizolowane od karoserii, wnęki kół także są skutecznie wygłuszone, a konstruktorzy auta podkreślali staranne zaprojektowanie aerodynamiki – nawet przy większych szybkościach powietrze nie szumi, turbulencji nie ma również przy lusterkach bocznych oraz na krawędzi spływu z klapy bagażnika. Civic ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza, wynoszący 0,27. Właśnie z powodu wymogów aerodynamicznych tylna szyba podzielona jest na dwie części, ale szczęśliwiej niż w poprzednim modelu, w którym belka rozdzielająca szyby wypadała dokładnie w środku pola obserwacji w lusterku wstecznym.

W Civicu oferowane są dwa silniki benzynowe: o pojemności 1,4 oraz 1,8 l. W Polsce nie wejdzie do sprzedaży 2,2-litrowy diesel, bo pod koniec roku będzie można wybrać silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 l. Jest to zupełnie nowy diesel, na który europejscy klienci czekali wiele lat – w tym czasie inżynierowie Hondy konstruowali dużego diesla dla amerykańskich odbiorców. Nie wszedł on nigdy do sprzedaży. Wszystkie modele, niezależnie od wyposażenia mają system ekonomicznej jazdy „ekon". W tym trybie wciśnięcie pedału gazu otwiera przepustnicę o mniejszy kąt niż w trybie normalnym. Jednak w wersji z silnikiem o pojemności 1,8 l przyspieszenia nadal są na tyle dobre, że auto nie jest zawalidrogą. W hatchbackach z ręczną skrzynią biegów producent standardowo montuje system start-stop. Wyłącza silnik gdy samochód stanie np. na światłach i przekładnia jest na luzie. Powtórne włącznie silnika następuje automatycznie, gdy prowadzący wciśnie sprzęgło.

Samochód z nadwoziem 5-drzwiowym i silnikiem o pojemności 1,4 l został wyceniony w najtańszej wersji na 64 900 zł (ma m.in. klimatyzacja manualna, radio z odtwarzaczem płyt CD kompatybilne z MP3 i podgrzewana tylna wycieraczka), natomiast 4-drzwiowy na 69 900 zł.

Dane techniczne Honda Civic 1,8

Silnik: 4-cylindrowy, 16-zaworowy, rzędowy o pojemności 1798 cm3

Moc maksymalna: 142 KM (106 kW) przy 6500 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 174 Nm przy 4300 obr./min

Prędkość maksymalna: 215 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s

Zużycie paliwa: ok. 5,7 l/100 km

Cena: od 69 900 zł

Gwarancja: 3 lata lub 100 tys. km

Konkurencja: Ford Focus, Opel Astra, Toyota Auris

Werdykt

Plusy:

- przestronne i funkcjonalne wnętrze

- dobre wygłuszenie karoserii

Minusy

Symbolem odnawiającej się Hondy jest nowy Civic. Paradoksalnie model nie ma diametralnie odmiennego stylu od poprzednika, ale jego prezentacjom towarzyszą zapowiedzi udziału Civica w sportowych zmaganiach i wprowadzenia wersji o wysokich osiągach, która będzie kontynuować tradycje wersji Type R. W 2006 roku gdy Honda pokazywała poprzednika, odżegnywała się od sportowych ambicji, stawiając na racjonalność zakupu. Taka strategia jednak okazała się nieskuteczna w przypadku drogiej marki, o czym świadczy duży spadek sprzedaży zarówno w Europie jak i USA. Na dodatek Honda zawsze budziła emocje sportowymi samochodami i jako jedyna wśród japońskich koncernów motoryzacyjnych osiągnęła sukcesy w Formule 1.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Amerykanie bez TikToka. Apple i Google usuwają aplikację ze swoich sklepów
Biznes
Przenieśli produkcję z Polski do Niemiec i Rumunii. Grupowe zwolnienia na Pomorzu
Biznes
Państwowa agencja chce przejąć dawną spółkę Marka Falenty
Biznes
Totalizator Sportowy ma nowego prezesa. Została nim była podsekretarz stanu w MSZ
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Polski potentat meblarski rozważa przejęcia za granicą. Kto jest na celowniku?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego