Samochodów jest zbyt dużo

Europejska motoryzacja musi się zmierzyć z nadwyżką mocy produkcyjnych

Publikacja: 07.03.2012 01:36

Samochodów jest zbyt dużo

Foto: Bloomberg

Korespondencja z Ge­ne­wy

Pre­zes Fia­ta Ser­gio Mar­chion­ne uwa­ża, że pro­blem nad­wy­żki mo­cy pro­duk­cyj­nych w eu­ro­pej­skiej mo­to­ry­za­cji po­wo­li sta­je się kło­po­tem nie pro­du­cen­tów, ale władz Unii Eu­ro­pej­skiej. Nad­wy­żkę tę oce­nia na przy­naj­mniej 20 proc.

– Po­dob­nie by­ło z eu­ro­pej­skim prze­my­słem sta­lo­wym, wła­dze UE wówczas za­re­ago­wa­ły zbyt póź­no. Dzi­siaj prak­tycz­nie nie ma już w Eu­ro­pie tej bra­nży – wska­zu­je Mar­chion­ne.

Nie zmie­nia to fak­tu, że pre­zes Fia­ta pod­trzy­mu­je pla­ny umiesz­cze­nia no­we­go mo­de­lu w fa­bry­ce w Ty­chach, tak jak to za­po­wie­dział dwa mie­sią­ce te­mu w „Rz". – Bę­dę miał no­we au­to dla tej fa­bry­ki. Ci lu­dzie pro­du­ku­ją tam już ty­le aut: pan­dy, fia­ty 500, abar­thy, lan­cie yp­si­lon i for­dy ka. Nie ma po­wo­du, dla któ­re­go z tych sa­mych taśm nie miałby zje­żdżać ko­lej­ny mo­del – mó­wił pod­czas kon­fe­ren­cji pra­so­wej na Mię­dzy­na­ro­do­wym Sa­lo­nie Sa­mo­cho­do­wym w Ge­ne­wie.

Stra­ty i in­we­sty­cje

O cię­ciu pro­duk­cji i do­pa­so­wa­niu jej roz­mia­rów na mia­rę mo­żli­wo­ści dzia­łów sprze­da­ży mó­wią w Ge­ne­wie wszy­scy. Ford ma świa­do­mość, że w tym ro­ku mo­że stra­cić w Eu­ro­pie na­wet 600 mln dol.

20 procent przynajmniej na tyle ocenia prezes Fiata Sergio Marchionne nadwyżkę mocy w Europie

Wi­ce­pre­zes Nis­san Mo­tor Eu­ro­pe Tre­vor Mann przy­zna­je, że peł­ną pa­rą pra­cu­je je­dy­nie ro­syj­ska fa­bry­ka. W Sun­der­land w W. Bry­ta­nii, gdzie wkrót­ce bę­dzie pro­du­ko­wa­ny naj­now­szy mo­del ja­poń­skiej mar­ki In­vi­ta­tion, wy­ko­rzy­sta­nie mo­cy wy­no­si ok. 80 proc. Z tej fa­bry­ki wy­je­żdża­ją już dwa ryn­ko­we hi­ty Nis­sa­na: Qa­shqai i Ju­ke – łącz­nie 500 tys. aut rocz­nie. Ale już w Hisz­pa­nii wy­ko­rzy­stywa­na jest nie wię­cej niż po­ło­wa mo­cy.

– W tej sy­tu­acji nie za­mie­rza­my szu­kać no­we­go miej­sca do pro­duk­cji w Eu­ro­pie, nad którym myśleliśmy jeszcze la­tem 2011 r. – po­wie­dział „Rz" Mann. W Sun­der­land zo­sta­nie za­trud­nio­nych 400 no­wych pra­cow­ni­ków, 1600 miejsc pra­cy po­wsta­nie zaś u do­staw­ców kom­po­nen­tów. Na to Nis­san otrzy­ma od rzą­du w Lon­dy­nie wspar­cie fi­nan­so­we.

Plany koncernów

Obaw o wy­ni­ki na eu­ro­pej­skim ryn­ku nie ukry­wa też pre­zes To­yo­ta Mo­tor Eu­ro­pe Di­dier Le­roy. Je­go zda­niem sprze­daż spad­nie przy­naj­mniej o  5 proc. w Eu­ro­pie Za­chod­niej, w na­szym re­gio­nie zaś sy­tu­acja bę­dzie sta­bil­na. Mi­mo tak pe­sy­mi­stycz­ne­go sce­na­riu­sza To­yo­ta za­mie­rza zwięk­szyć sprze­daż, przy tym szcze­gól­nie li­czy na wła­śnie za­pre­zen­to­wa­ne­go w Ge­ne­wie hy­bry­do­we­go yari­sa.

Pla­ny To­yo­ty to 835 tys. sprze­da­nych aut wo­bec 822,4 tys. w 2011 r. Jed­no­cze­śnie Le­roy li­czy, że uda mu się zwięk­szyć udział w ryn­ku z 4,2 proc. w 2011 r. do 4,5 proc. To­yo­ta za­mie­rza też roz­po­cząć pro­duk­cję kom­po­nen­tów do hy­bry­do­wych aut.

Mi­mo wiel­kich pla­nów To­yo­ty pre­zes Volks­wa­ge­na Mar­tin Win­ter­korn jest prze­ko­na­ny, że jego firma w tym ro­ku wy­prze­dzi To­yo­tę pod wzglę­dem licz­by sprze­da­nych aut.

Tych kil­ka oznak opty­mi­zmu nie ozna­cza jed­nak, że – jak mó­wi Mar­chion­ne – w Eu­ro­pie obę­dzie się bez cięć. We­dług Mat­thia­sa Wis­sma­na, pre­ze­sa nie­miec­kie­go zrze­sze­nia pro­du­cen­tów sa­mo­cho­dów VDA, w tym ro­ku w Eu­ro­pie nie uda się sprze­dać wię­cej niż 12,1 mln aut.

Przy tym przez kry­zys naj­mniej ma­ją zo­stać do­tknię­ci pro­du­cen­ci nie­miec­cy, bo z te­go kra­ju na dzie­sięć wy­pro­du­ko­wa­nych aut sie­dem jest eks­por­to­wa­nych. Nie­miec­kim kon­cer­nom po­mo­że to, że zdo­ła­ły za­gar­nąć aż 80 proc. świa­to­we­go ryn­ku w sek­to­rze pre­mium, naj­bar­dziej do­cho­do­wym i mniej po­dat­nym na wa­ha­nia ko­niunk­tu­ry. Np. BMW w lu­tym za­no­to­wa­ło 14-proc. wzrost sprze­da­ży.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki:

d.walewska@rp.pl

Korespondencja z Ge­ne­wy

Pre­zes Fia­ta Ser­gio Mar­chion­ne uwa­ża, że pro­blem nad­wy­żki mo­cy pro­duk­cyj­nych w eu­ro­pej­skiej mo­to­ry­za­cji po­wo­li sta­je się kło­po­tem nie pro­du­cen­tów, ale władz Unii Eu­ro­pej­skiej. Nad­wy­żkę tę oce­nia na przy­naj­mniej 20 proc.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca