Program Funkcjonalno - Użytkowy na podstawie którego będzie przygotowywana dokumentacja przetargowa, ma być gotowy w pierwszej połowie czerwca. Nad założeniami technicznymi pracują eksperci GDDKiA wraz z przedstawicielami m.in. z firm, które będą mogły ubiegać się o kontrakt na zaprojektowanie i wybudowanie systemu. System ma zacząć działać na początku 2015 roku.
Jak wyjaśnia Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad odpowiedzialny za utrzymanie tras, system ma być uniwersalny, tak by nie wymagał, po jego wprowadzeniu, korzystania z jednego wykonawcy czy dostawcy usług.
Ma być też kompatybilny z już istniejącymi zalążkami systemu ITS m.in. z Poznaniu czy Krakowie. Ma m.in. w razie wypadku powiadamiać służby ratownicze i informować o zatorach innych użytkowników dróg, którzy zostaną skierowani na specjalnie, wcześniej wyznaczone stałe objazdy. Docelowo system ma być również kompatybilny z elektronicznym systemem poboru opłat.